• Miss Cykel

Mat för IBS-mage?

Själv har jag haft IBS så länge jag kan minnas, men fick diagnosen för 1,5 år sedan.

Här är några tips som jag fick av en dietist jag träffade:

* Ät gärna yoghurt med acidofilus och bifilus

* Drick en Proviva-shot/dag (rekommenderas!!). Ta shotsen istället för Provivas dryck. Om du väljer drycken måste du dricka 4 dl för att få i dig samma mängd bakterier som en shot.

* Ät inte frukter som innehåller fruktos, dvs äpplen, päron osv. De är laxerande. Ät banan eftersom den innehåller stärkelse som är bättre i detta sammanhang.

* Drick inte kolsyra

* Tugga inte tuggummi

* Ät gärna kokt mat

* Undvik starkt kryddad mat.

Kommer inte på något mer just nu, men ett tips är att skriva matdagbok i en månad. Skriv upp exakt allt du äter och skriv också ned hur du mår efteråt. När en månad har gått kan man hitta mönster. I mitt fall märkte jag att jag inte kan äta för fet mat och att min dåliga mage oftast kommer i slutet av veckan. Det trodde läkare berodde på att jag byggt upp stressen i början av veckan, och att det visade sig på magen framåt helgen.

Oj, vad långt det blev! Men jag blev så entusiastisk eftersom min mage upptar så stor del av mitt liv och mitt tänkande. Skulle gör vad som helst för att ha en "snäll" mage!!

• Miss Cykel

Ja, jag gör så gott jag kan. Ibland är det svårt att motstå frästelsen, men jag känner direkt av det när jag "fuskar". Man får lära sig att leva med det, helt enkelt...

Men IBS är ju väldigt individuellt, så det gäller att hitta de produkter som man själv mår bra av och veta om vilka man ska hoppa över. Följer jag det som jag skrivit om ovan så mår jag betydligt bättre. Det svåra är bara ibland att följa det.

• Miss Cykel

Det som är viktigt för mig också är att äta LÅNGSAMT! Jag har knappt ätit halva tallriken när de andra redan ätit upp, men min mage behöver det. Jag behöver tugga och tugga och tugga... Men som sagt, det här med IBS är ju ett samlingsnamn så det gäller att hitta vad som passar en själv bäst.

• Miss Cykel

Jag har inte hittat någon alkohol som är bättre än någon annan. Kolsyrad går bort för mig direkt, vin funkar ibland - testa ren sprit! ;)

• Miss Cykel

Hur blir era magar när ni inte mår bra? Alltså, vad får ni för symtom?

Själv har jag lite olika stadier tror jag. Om de hänger ihop eller inte vet jag inte men dryga är de allihop! Om jag dricker alkohol/äter stark mat kan jag bli väldigt illamående dagen efter. Och trött. Irriterande. Kan sitta i längre beroende på hur illa det är.

Om jag äter väldigt fet/stark mat kan min maga reagera direkt, och jag får rusa till första bästa toalett... Väldigt jobbigt om man är på nya platser. Försöker därför att tänka på vad jag äter ännu mer, särskilt om jag är borta.

Hur ser det ut för er? Är alltid bra att utbyta lite erfarenheter! :)

• Miss Cykel

bella: Intressant det där med att du får panikångest i samband med diarré. Det känner jag verkligen igen, även om det på senare tid blivit lite bättre.

När jag känner att det är "på gång" så blev jag förut helt kallsvettig och ångesten började krypa sig på. Jag ville inte gå på toaletten, för jag tyckte det var pinsamt. Jag har mer och mer försökt intala mig själv att det inte är något onormalt eller pinsamt med att gå på toa på offentliga platser - det är ju helt normalt!!

I och med att de utredde mig för ibs fick jag träffa en psykolog, eftersom jag krävde det. Vi pratade mkt om att jag säkert har så höga krav på mig själv, och att gå på toa skulle ses som ngn form av "misslyckande" (av mig själv). Det stämde nog litegrann. Efter att jag blev medveten om detta så har jag börjat tänka mer och mer på det - att det är naturligt och så - och därmed har magen lugnat ned sig litegrann. Men självklart får jag magknip emellanåt, men nu kan jag hantera det lite bättre. :)

Själv jobbar jag som lärare, vilket går jättebra. Man har ju sina rutiner, även om det ibland blir väldigt stressigt...

bella: Har du fått träffa någon beteendevetare som kan hjälpa dig med tankarna?

• Miss Cykel

Ja, jag är också väldigt avundsjuk på människor som inte har en krånglande mage så fort det blir stressigt! Men men, man får helt enkelt försöka lära sig att stressa mindre och bli lite lugnare! :)

• Miss Cykel

När man tuggar tuggummi lurar man magsäcken att det snart ska komma mat, och saltsyra produktionen startar. Det innebär att det blir mer surt i magen än nödvändigt, det kommer ju ingen mat...

Jag kan absolut inte tugga tuggummi, inte ofta iaf.

• Miss Cykel

IBS = Irritable Bowel Syndrom

• Miss Cykel

Aii: Ja, ibland är magen som tur är på ens egen sida och "inser" att den ska vänta ett tag med krånglandet! :D

• Miss Cykel

Lysmask: Min mage har också alltid krånglat mer eller mindre och jag har sökt läkare flera gånger de senaste 8 åren för detta. Det var inte förrän för 1,5 år sen som en läkare tog mig på allvar och gjorde flera utredningar. Jag fick diagnosen IBS, vilket visserligen är ett mkt stort begrepp, så jag tror man kan ha många olika symptom.

Jag har en massa produkter jag inte kan äta för då får jag diarré och andra dryga saker. Magen blir också väldigt svullen av vissa produkter. Usch, det är nästan svårt att komma på vad som är symptom, eftersom det mest känns som mitt vanliga tillstånd...

• Miss Cykel

Förresten, jag bor i London och jag såg reklam på TV på något receptfritt (mkt är receptfritt här) som hette IBS Relief. Jag har inte testat det än eftersom min mage (peppar peppar) har varit OK, men det verkade som att det skulle hjälpa magen att lugna ned sig. Kanske borde man testa detta...

Svar på tråden Mat för IBS-mage?