Mat för IBS-mage?
Själv har jag haft IBS så länge jag kan minnas, men fick diagnosen för 1,5 år sedan.
Här är några tips som jag fick av en dietist jag träffade:
* Ät gärna yoghurt med acidofilus och bifilus
* Drick en Proviva-shot/dag (rekommenderas!!). Ta shotsen istället för Provivas dryck. Om du väljer drycken måste du dricka 4 dl för att få i dig samma mängd bakterier som en shot.
* Ät inte frukter som innehåller fruktos, dvs äpplen, päron osv. De är laxerande. Ät banan eftersom den innehåller stärkelse som är bättre i detta sammanhang.
* Drick inte kolsyra
* Tugga inte tuggummi
* Ät gärna kokt mat
* Undvik starkt kryddad mat.
Kommer inte på något mer just nu, men ett tips är att skriva matdagbok i en månad. Skriv upp exakt allt du äter och skriv också ned hur du mår efteråt. När en månad har gått kan man hitta mönster. I mitt fall märkte jag att jag inte kan äta för fet mat och att min dåliga mage oftast kommer i slutet av veckan. Det trodde läkare berodde på att jag byggt upp stressen i början av veckan, och att det visade sig på magen framåt helgen.
Oj, vad långt det blev! Men jag blev så entusiastisk eftersom min mage upptar så stor del av mitt liv och mitt tänkande. Skulle gör vad som helst för att ha en "snäll" mage!!