• FruÖlandstok

Mat för IBS-mage?

Jag har fått sagt till mig att överdrivet fiberintag kan istället ge motsatt effekt på ibs.. så det gäller att inte äta för mkt fibrer heller. Min mage sparkar bakut direkt om jag "överdoserar"

Jag har en ständigt krånglande mage och det varierar från dag till dag vad jag tål. Men laktos irriterar, ibland inte alltid.

-choklad, kakor å godis å sånt (kanske förståeligt ;) )
    -fet mat.. majonnäs går bort.
    -Kokta ägg går bort (om det inte äts ihop med massa annan mat)
    -rotfrukter tål jag inte i större mängder.
    - fisk ibland om det är fetare fisk (typ makrill)
    -stark mat

Jag tror att det är lättare att fokusera på vad man inte kan äta än kan, även om det låter omvänt. Just därför att det finns så mkt man egentligen kan äta jämfört med vad man inte tål. Samtidigt är ju magar väldigt individuella. Jag skriver själv matdagbok och noterar när jag blir dålig varpå jag vet vad jag kan undvika.

En sak som är kanon för mig dock är coca cola (inte light). Har en vän till som har ibs och cola hjälper för honom med, vilket förbryllar hans läkare.

OBS! Jag är inte utbildad eller nånting utan skriver utifrån mina egna upplevelser. Hoppas verkligen du får proffessionellt stöd från läkare och det är ju jättebra att din läkare tror att det är ibs i stället för laktos för många jag känner har fått testa precis allting i fler år INNAN dom utreder ibs.

• FruÖlandstok

glömde tillägga.. det finns något som heter Dr Kousa Risdiet som är kanon att äta på morgonen (och vid andra mål också) när magen är ur balans.. lite risgrynsgrötsaktig smak.. finns i välsorterade matbutiker på hälsokosthyllan tror jag, kan stå på allergihyllan också..

• FruÖlandstok

Psyllium låter bra, måste testas..

jag mår verkligen dåligt av ägg.. inte helt omöjligt att det hör i ihop med gallan, en kombination.. jag får alla möjliga sympton, illamående, dålig mage, gaser i tarmen och lite annat från dag till dag.. ibland tål jag inte pannkakor å få dom symptomen men främst är det kokt ägg (även stekt) som jag blir egentligen helt väck av.. mår riktigt riktigt dåligt.. om det kommer i en koncentrerad mängd.

Svar på tråden Mat för IBS-mage?