• jagärsåkär

PEPPNINGSTRÅD, till oss som vill gå ner lite i vikt!

Det bästa jag testat mot sötsug är att dricka äppelcidervinäger innan maten. Jag är världens gottegris men med det vill jag absolut inte ha nåt sött efter jag ätit. Jag tog det i tablettform! Smidigt. Tror det ska tas 30min före måltid (det var länge sen jag tog dem) och dessutom ger det mättnadskänsla så man äter mindre.

Annars kan jag säga rent generellt att om man äter mindre minskar sötsuget. Det är ofta när man ätit för mkt som man behöver nåt sött för att kompensera blodsockerfall. Det får man för att allt blod går till magen för att bryta ner för mkt mat. Kroppen vill ha energi till resten av alla funktioner då... Så ät mindre och sötsuget minskar också!

Och sen har jag märkt att om jag sätter upp ett datum-mål går allt åt helsicke med bantningen. För jag kan inte bestämma över min kropp på det sättet. Jag måste alltid ställa in mig på att ändra livsstil: äta mindre o bättre och träna mer. Punkt slut (och äppelcidervinäger då). Ibland tar det 3 mån ibland längre, men förutbestämda datum funkar inte och gör bara att jag tappar lusten helt och skiter i allt!

Så ni brudar som ska gifta er långt fram i tiden, sätt inte upp mål till bröllopet utan kanske försök bli hälsosammare och så kommer det när kroppen vill o kan. Låt bantningen ta tid...

• jagärsåkär

- 5 kg!!!

Jag började på 78 kg och nu väger jag 73 kg!! Det känns jättebra. Nu har jag 13 kg kvar och det känns faktiskt ganska realistiskt. Har 1,5 år på mig...

Jag är 172 lång och min idealvikt är 60kg.

Bästa storleken för mig är 38 men även 40 är helt ok, har ganska runda stora former som gärna får vara kvar. Den roliga överraskningen var att jag gått ner under påsken!! Trodde jag aldrig!!

• jagärsåkär

Jag tar om min presentation som blev för rörig första gången.

Nickname: Jagärsåkär
    Startvikt: 78 kg
    Aktuell vikt: 73 kg
    Mål: 60 kg
    Längd: 172 cm
    Målstorlek: 38 - 40
    Tid kvar till bröllopet: 1,5 år

Imorn blir det 2,5 timmes promenad längs vattnet med m2b + picknick! Hoppas det blir fint väder, jag längtar! Underbart att unna sig romans & fettbränning allt i ett

• jagärsåkär

vad kostar viktklubben.se? Om det är billigt kanske jag går med... Om det nu är bra??

• jagärsåkär

Nanna_3000: jag såg att du har liten budget, jag har själv varit student i många år och kan rekommendera några budgetvänliga och smala måltider:

* löksoppa (allt med lök eftersom det är såå billigt)
    * morotssoppa
    * köttfärslimpa (ha i vitlök, jättegott, smalt o nyttigt)
    * baka eget grovt bröd (så gott så man knappt behöver feta o dyra pålägg)
    * ät säsongsenligt. köp det som är billigt i den säsong du befinner dig i.
    * potatisrätter
    * pankakor (använd teflon så behövs knappt nåt smör och ha bara pressad citron o lite råsocker till så är det både nyttigt o billigt)

Det roliga är att många fettsnåla + nyttiga saker också är billiga! Det man betalar med är lite tid: skala, koka, ha i ugnen osv. Men jag tycker det lönar sig och att matlagning är ett perfekt sätt att stressa av efter en dag med näsan i böckerna.

• jagärsåkär

Ussch, jag såg några bilder på mig själv... Dags att ta sig i kragen! Jag ser ju ut som ett fettberg!! Gräsligt.

Jag MÅSTE bli av med 13 kg.

Ska försöka komma in här och suga åt mig av era peppningar, tror det hjälper faktiskt.

Nån som kan rekommendera nåt mirakel? Är lite desperat... jag blir ju fet av ett äpple.

• jagärsåkär

Pasia: om det är sötsuget du är ute efter funkar äppelcidervinäger otroligt bra! Du kan ta det i tablettform innan måltider och det dödar verkligen allt sötsug.

Annars: ge efter! Ät glassen!! Och kompromissa med annat ist. Gå 1 timme varje dag, ät massor av sallad, drick vatten och var duktig med ALLT förutom glassen som får vara din last. Och det är helt ok...

• jagärsåkär

Jag har upptäckt en fantastisk sak!!!! Jag är på en diet jag inte vet om!! Jag går ner i vikt utan att tänka på det... Låter som en dröm men det är sant...

The best diet is the one you don´t know you´re on.

Jag brukar ofta skämta med m2b om det. Vi sitter o äter god sallad o lite fisk till middag o han älskar det o njuter o jag säger till honom: "du ser, du bantar utan att veta om det".

Mina knep ligger i konceptet att alltid äta gott. Det går ju hur bra som helst utan att det behöver vara fett. Jag steker pannkakor varje helg i teflon (noll fett behövs), vi har skurit bort alla kolhydrater till middagen men däremot inte till luncher. Och alla måltider består numer av sallad + nånting. Ofta sallad + kött. Då är det inte jättesmala sallader utan ibland olivoljedressing, ibland yoghurtdressing (som är god, 20% fett) och ofta har jag i lite ost... Man behöver ju inte vara fanatisk.

Men vi satsar på att ha ett bra upplägg.
    Vi följer bra riktlinjer och sen "fuskar" vi när vi måste... dvs vi äter choklad och det går inte att ta bort helt.

Jag motionerar när jag hinner (går eller gymmar) och nu går jag ner "av mig själv" och kommer i mina favoritjeans!!! wohoooo

Än är det runt 10kg kvar till mål (säkert lite mindre men har inte vägt mig på ett tag) men det ska gå! Jag har 14 månader på mig...

Svar på tråden PEPPNINGSTRÅD, till oss som vill gå ner lite i vikt!