• Snowsee

PEPPNINGSTRÅD, till oss som vill gå ner lite i vikt!

Carma: Bra, då kör vi på det! :)

• Snowsee

Hej på er!
    Idag har varit en okej dag matmässigt, men unnade mig en vaniljmunk då det bjöds på det där vi var med skolan idag. Höll mig dock inom mina tilldelade kalorier (enligt VK). Imorgon blir det dock strängt när det gäller maten, kommer bli en lång dag. Först skola mellan 9 och 16 och sen jobba 17-22.15 så då har jag inte tid att äta onyttigt. PÅ Lördag ska jag och sambon fira att vi varit förlovade ett halvår. Ska firas med Vegitarisk tacos, Quornfärs i stället för vanlig, trots att ingen av oss är veg. :) Men det är faktiskt nästan godare än vanlig och nyttigare! Men ingen alkohol blir det så det blir nog rätt nyttigt trots lite tacochips.

AggaP: Tack för berömmet, sånt är bra för motivationen. :)

l i s a: Välkommen hit!

Hoppas ni får en bra helg allihop!

• Snowsee

Det är bara att inse att jag lider av ätstörningar.... :( Hetsätning...

Detta skrev jag på VK i kväll:

Hetsätare?? Snälla hjälp mig...

on, 9 maj 2007, 18:35

Nu vet jag inte vad jag ska göra längre. Allt har gått över styr. Jag som var så stolt över mig själv att jag gått ner över 13 kg i vikt sen nyår.
    Vad är det jag gör mot mig själv nu??

För ca 2 veckor sen började jag hetsäta på kvällarna, jag tror iaf att man kan kalla det för att hetsäta. På dagarna går allt jättebra, jag motionerar och äter bra men på kvällarna, spec när sambon jobbar så händer ngt. Jag äter, äter och äter. Massa mackor, kakor, kex, ja, det som finns hemma. Efter att jag ätit så får jag världens ångest och skuldkänslor. Ångrar att jag åt allt det där och vill bara få upp allt igen. Men eftersom jag inte klarar av att framkalla kräkningar så går det inte.... I stället tänker jag att "Imorgon ska jag bara äta en frukt eller inget alls och jag ska absolut inte äta så här igen"..... Det funkar inte det heller. Det här har resulterat i att jag gått upp nästan 3 kg på 2 veckor och det får jag ännu mer ångest för, jag som bara var 1 kg från min målvikt på 57 kg......

Vad ska jag göra? Snälla hjälp mig, vet verkligen inte hur jag ska ta mig ur det här. Vill ju absolut inte gå upp alla kilon jag gått ner bara för att jag inte kan styra mig själv.....

• Snowsee

Carma:
    Nej, jag har inte varit inne här på ett tag pga en rad olika saker. Har nått dåligt de senaste veckorna och konstaterat att jag lider av hetsätningsattacker. Hetsäter det som finns hemma på kvällarna när sambon inte är hemma.. Har gått upp 3 kg på grund av det och nu har jag försökt att ta tag i det. Har berättat för sambon om det och Prio 1 för mig just nu är att klara av att stoppa attackerna när de kommer, prio 2 får bli att gå ner det jag gått upp och prio 3 att nå målvikten så småning om. Klarade iaf gårdagen utan attack. Har dock bestämt att jag fram till 1/6 ska låta bli vågen helt och hållet. Och fram till semestern v 30 ska jag vara godisfri, inget godis alls under dessa veckor och inga sötsaker över huvudtaget de första 2 veckorna nu...

Hur går det för dig?

• Snowsee

Länge sen jag var i denna tråden nu. Några tips till er som tycker det är svårt att äta lite eller bara ta en portion:
    - Drick ett stort glas vatten innan maten, det gör dig mindre hungrig. -
    - Tugga maten ordentligt och ät långsamt, det tar ca 20 min för magen att känna om den är mätt eller ej.
    - Ät i lugn och ro, inte framför TV:n, datorn eller liknande.
    - VÄG maten och skriv upp vad den väger och hur mkt kcal den innehåller. På så sätt får ni koll på hur mkt ni eg stoppar i er. Ögat har ibland svårt att se hur mkt det eg är. Eftersom jag är med i Viktklubb.se så har jag till varje måltid ett visst antal kcal jag ska försöka hålla mig till. Tex lunch 390 kcal, och det drar snabbt iväg med pasta/ris. Så VÄG maten för att få bättre uppfattning. På de flesta livsmedel finns det ju angivet hur många kcal det innehåller per 100 gr. Annars kan man googla på det.

Ni är jätteduktiga allihopa!

• Snowsee

AggaP:
    Tack! Det går bättre för mig nu. Hade ju problem ett tag med hetsätningsattacker men de har jag tagit mig ur nu. Under den perioden gick jag ju upp ca 4 kilo av de jag redan hande gått ner. Jag lyckades ta tag i mig själv och har nu gått ner de kilona + lite till så nu ligger jag på 56,4 kg, 1-4 kg kvar till mål. Känns kanon att jag lyckats gå ner över 15 kg sen januari!

Det är klart att det tar lite tid att väga all mat, men det blir en vana och till slut lär man sig se, utan att väga, hur mkt man ska ta. Jag har ju hjälp av Viktklubben att att veta hur många kcal allt innehåller, det kan jag söka på där.
    Men måltid kan tex se ut så här som den gjorde igår:

Varma mackor:
    - 2 skivor Rasken 150 kcal
    - 1 tsk senap 8 kcal
    - 2 skivor rökt kalkonpålägg 12 kcal
    - 4 skivor 17% ost 112 kcal
    - Oregano
    Totalt: 282 kcal

Serverade med:
    - 100 gr gurka 12 kcal
    - 100 gr röd paprika 21 kcal
    - 100 gr tomat 20 kcal
    - 1 tsk örtsalt 5 kcal
    - salladskrydda
    Totalt 58 kcal

Sammanlagt för hela måltiden: 340 kcal.

Och detta blev jag väldigt mätt på,stod mig i över 3 timmar. Som du ser kan man få väldigt mkt grönsaker för väldigt lite kcal.

I Viktklubben har jag i dagsläget 1301 kcal jag får äta per dag, för att gå ner 7 kg på 8 veckor, och sen finns det rekomendationer om hur många kcal varje måltid ska innehålla samt hur stor del av varje måltid som ska bestå av fett, kolhydrater och proteiner.

Jag tycker att det är jättesmidigt att på Viktklubben kunna knappa in vad man ska äta och på så sätt se hur mkt man kan äta. Jag brukar bestämma dagen innan vad jag ska äta under nästa dag och då skriva in det i min dagbok på hemsidan, det gör det svårare att fuska tycker jag. Sen följer jag inte alls de menyer som de har utan anpassar efter vad jag själv vill ha, så länge jag håller mig inom kcalnivån.

Vet inte om du blev ngt klokare av mitt babbel men...

• Snowsee

Viktualia:
    Ja, visst är det bra? Om jag var du så skulle jag satsa på att gå en prommis för att få äta mellanmål. Jag tycker personligen att det är lättare att lägga in maten dagen innan för att ha bättre koll. Lägger jag in det när jag redan ätit är det lätt att jag överstiger nivån. MEN jag har inga som helst problem att bli mätt på mina 1301 kcal. Får snarare kämpa för att komma upp i det antalet. En dag för mig på VK kan se ut så här:

Frukost: 1 port Havregrynsgröt med kanel och 1 dl lättmjölk

Mellanmål 1: En frukt eller en knäckemacka med keso.

Lunch: Kycklingsallad och vatten eller Wok, gournbitar och bulgur.

Mellanmål 2: Samma som Mellanmål 1.

Middag/kvällsmat: Beror på vad jag åt till lunch. Åt jag lagad mat till lunch blir det ngt lättare till kvällsmat, tex 2 dl yoghurt med krossat knäckebröd och en kopp te med honung.

Oftast kommer jag inte upp i mer än 1000 kcal/ dag och jag går verkligen inte och är hungrig. Äter var 3:de timme och jag tycker faktiskt att jag äter mer nu än innan VK... Kanske det beror på att jag inte äter mer till frukost att jag inte kommer upp i mina 1301 kcal, men jag är ingen frukostmänniska. För mig är det ett framsteg att överhuvudtaget äta frukost.

Men VK är bra!

• Snowsee

Viktualia:

Jag är säker på att du kommer fixa det, kanske vi kan peppa varandra även på VK? Förstår att det är svårt när man har ett sånt jobb. Ofta bjuder de på godsaker på mitt jobb också. Eftersom jag jobbar i en mataffär få får vi alltid smaka alla nyheter som kommer in och om det finns krossvaror som för trasiga kakor, smörgåstårtor som inte har sålts, winerbröd som bilvit över osv osv. Men jag har slagit vad med min sambo att jag fram till semestern v 30 ska låta bli allt godis, kakor och sånt. Och hittills har jag klarat 4 veckor.

Carma:

Tack! Det känns skönt att ha kontroll igen.

Ang målvikten så tror jag att du kan ha rätt. När jag var nere på 57 så ville jag ner till 55. Jag hoppas att jag är nöjd när jag är nere där. Är ju 164 cm lång.

Samtidigt så tror jag att det är farligt att hela tiden sänka sin målvikt eftersom jag upplever att hjärnan inte hänger med i viktnedgången. Jag tycker tex fortfarande att jag är lika "stor" som jag var när jag vägde 71 kg. Iaf när jag ser mig själv i spegeln. Tar jag fram måttbandet eller provar gamla kläder så ser jag ju skillnaden. Därför försöker jag låta bli att stirra så mkt på mig i spegeln. Har också gått från att väga mig upp till 4 ggr/ dag till att bara väga mig på fredag morgon, varje vecka. Det har gjort stor skillnad för mig. Nu kan jag äta normalt igen utan att känna att jag går upp så fort jag stoppar ngt i munnen...

• Snowsee

Viktualia:
    Sökte på det på VK under "Hitta medlemmar" men fick upp att det inte fanns ngn medlem som heter så... Jag heter samma där som här- Snowsee.

• Snowsee

Viktualia:

Brja blogga så att jag kan skriva till dig.. :-P

• Snowsee

AggaP:
    Som medlem i VK får man svara på ett antal frågor om vikt, längd, ålder, jobb, fritid, hur länge man varit överviktig (om man är det, hur mycket man vill gå ner och under vilken tidsperiod. VK rekomenderar att man inte går ner mer än 1 kg i veckan, alltså är tex ett mål som 4 kg på 4 veckor, maxfarten. Ju snabbare man vill gå ner desto färre kcal blir man tilldelad. Vill man i stället gå ner tex 5 kg på 10 veckor får man en något högre kcal-nivå.

Mängden kalorier är också uträknad utifrån din ålder, kön, startvikt, rörelse på jobb och fritid mm. Gå in på dreas hemsida och läs mer om du funderar på att gå med. Har för mig att 3 månader kostar 298, 6 månader för 398 och 12 månader för 498 kr.

Sidan kan kännas svår att förstå i början men det finns en massa andra medlemmar att fråga i diskussionsforumet eller i sin blogg.

En hushållsvåg är bra att ha och extra bra om man är med i VK då man iaf i början har stor nytta av den.

• Snowsee

Idag var det vägdag för mig och vägen visade + 1 kg. Men jag skyller det på att "Röda faran" ska komma idag... Har ju skött mig exemplariskt sen förra lördagen, gått 45 min varje morgon, varit på två spinningpass, ätit inom min kcalnivå.... så jag hoppas att det kilot är borta igen till nästa fredag.

Svar på tråden PEPPNINGSTRÅD, till oss som vill gå ner lite i vikt!