Fikasugna bröllopsplanerare i Göteborg?...Del 3
Välkomna till del tre av den fantastiska fikartråden!
Välkomna till del tre av den fantastiska fikartråden!
Mitt konstigaste jobb måste nog vara när jag plockade apelsiner. Det var iofs volontärjobb. Räknas det då?
Vi försöker komma på en bra orsak till varför man ska köpa hus istället för bostadsrätt, men vi har svårt för att hitta för- och nackdelar...
För villa: egen tomt där man kan grilla, lättare med barn, frihet, ingen klagar när jag spelar saxofon... grannarna bor inte vägg i vägg.
Mot villa: alltid massa saker att göra, det allra mesta av lönen går till boendet eftersom det alltid är något som måste fixas, ska man bo på landet måste man ha två bilar, alldeles för många "måsten" (måla hus, klippa gräset, rensa ogräs etc), om något går sönder blir det gensat ganska dyrt.
För bostadsrätt: enkelt boende, man slipper alla "måsten", katterna kan fortsätta vara innekatter.
Mot bostadsrätt: allt det som var för villa måste ju vara mot bostadsrätt...
Vad tror ni? Är jag & M typiska bostadsrättsinnehavare?
Vad tycker ni själv är för och emot - ni som bor i villa?
det är trevligt att bo i hus men det är en hel del att tänka på
-saker kostar pengar. Vattenledning, bergvärme, ommålning och trädgård har kostat oss ca 325000 i år. Man måste ha reserver
-köp inte hus så långt bort att man måste åka bil hela tiden. Att kunna ta sig hem med buss/tåg är en stor fördel både när det gäller snöiga dagar och efter kalas.
Leta upp ett läge på huset så ni inte behöver två bilar. Rensa ogräs beror ju på vad ni gör av trädgården och katterna kan fortsätta vara innekatter även i ett hus om ni vill det. Naturligtvis är det en hel del att lägga på huset, men bostadsrätterna är snart lika dyra som hus och då blir lånet lika stort plus att ni ska betala en månadsavgift. Så man betalar ju ändå på arbeten på huset. Och då får man inte en altan och trädgård att njuta av. *gillar hus*
Bo på landet för mig är det riktiga landet - grusvägar, skogar, sjöar, bondgårdar inga direkta grannar. Jag är uppvuxen så.
Om man bor i hus och vill ha fönster och dörrar öppna kommer katterna att smita ut.
Bra tankar från er, lykke och carma. Mer!
fördelar är många
-man får plats med många gäster
-man hittar nya sidor hos sig själv, t ex att man är jätteintresserad av döda sniglar
-tysta mornar på balkongen med kaffe, tidning och sjön nedanför
-att borsta tänder o titta på rådjur
-inga problem att köra slipmaskin o måla skåp
-man kan spela cello när man vill
-egen bastu
-man kan tvätta när man vill
Men man måste inte bo på landet för att bo i hus. Vill ni inte att katterna blir utekatter? Hur gör ni nu när ni vädrar och sitter på balkongen?
Fördelen med bostadsrätt är väl om man vill bo kvar mer centralt inne i stan och bara kunna promenera ner till stan.
Just det där att man kan göra precis vad som helst när som helst under dygnet är jättebra. Jag kan fortfarande komma på mig själv med att tänka att det och det kan jag inte göra nu när klockan är efter 22:00. Sen kommer jag glatt på att jag kan göra precis vad jag vill om det så är mitt i natten. En stor fördel.
lykke: Du är för rolig... döda sniglar och titta på rådjur...
carma: Fast om man ska bo i ett samhälle, som du och lykke gör, så blir ju helt plötsligt huspriserna enorma igen, och då kan man lika gärna bo i lägenhet.
Våra missar är ute på balkongen varje dag, men vi har kattnät så att ingen missa ska behöva flyga... Katterna lider inte det minsta av att vara innekatter, tvärtom gillar de att var inne. När de får möjlighet att vara ute, hos mina föräldrar, så ör de ändå inne halva tiden.
Att kunna göra vad man vill när man vill är nog den allra största fördelen, det måste jag hålla med er om... Tack!