• Kakan -07

Abort eller ej?

För mig handlar ansvar och mogenhet om att faktiskt avgöra om det här är en bra tid för barnet att komma till världen, snarare än att fråga sig om det passar "oss". Att våga ta beslutet om en abort i ett läge där man skulle KUNNA ta hand om barnet, men ändå inte känner att det är rätt läge - tycker jag är ansvarsfullt och moget.

Som du säger, barn kan ni alltid få senare. Men väljer ni att skaffa barnet nu (om det ens är något) så kan ni inte ta tillbaka det. Jag tycker att du verkar måna om er relation och det är ett mycket gott tecken för er gemensamma framtid. Så frågan är väl - vill ni fortsätta njuta av att bara vara ni två ett tag till och sen bli fler, eller vill ni bli tre redan nu?

• Kakan -07

ett tillägg:
    att KUNNA ta hand om barnet innebär inte per automatik att man kan göra det BRA.
    Så även fast ni kanske skulle kunna greja det redan nu, så skulle det kanske faktiskt bli ännu bättre om ni får möjlighet att växa i er relation först.
    Bara för att något GÅR att genomföra betyder det inte att man MÅSTE göra det.

• Kakan -07

Nej, det är väl klart att man inte ångrar sitt barn. Men frågan är hur bra man kan göra det för barnet när det är här.
    Jag tycker till exempel inte att det är särskilt ansvarsfullt att skaffa barn när man är beroende av andra för att kunna ta hand om det.

Svar på tråden Abort eller ej?