• Ed!

Abort eller ej?

Hej på er alla!

Jag tänkte ta upp ett lite jobbigt ämne som jag liksom många av er andra (tror jag) inte tänker så mycket på i vardags livet: abort

Själv har jag alltid haft den lite naiva uppfattningen att abort aldrig ens skulle behöva bli ett alternativ för mig och min respektive, att man helt enkelt alltid kör med säkert sex och så vidare...
    Sen måste jag väl erkänna att jag tyckt att de par om gör abort för "att det inte passar" är omogna och oansvariga.
    Självklart ska abort finnas tilgänglig för alla men att man ska ha ett bra skäl. Då menade jag som våldtäkt och ungdomsaborter osv.
    Naivt!jag vet det nu...

Nu är jag och min sambo i den sitsen själva. Det är inte säkert med hon är sen med mensen. Hon har inte gjort nått grav-test eller så men tankara börjar ju snurra för det. Jag är helt säker på att hon är kvinnan för mig. Vi ska förlova hos snart, håller på att kolla ut ringar, och gifta oss nästa år. This is it!!

Enligt mitt tidigare resonemang borde det ju då vara lätt, ingen abort, vi behåller barnet. MEN... inget är ju lätt... vi studerar, har precis flyttat ihop och är fortfarande klistrade vid varandra, vi har ju knappt inte fått njuta av att vara ett par och nu ska vi bli tre. Har altid velat bli pappa och kan knappt vänta. Har kompisar som har barn och blir helt barnsjuk varje gång vi träffas. Vi är båda bara 22 så vi har ju inget brottom. Barn kan vi ju få senare. men är det en ursäkt god nog för att välja abort.

Inser nu hur illa tilltänkta och naiva mina tidigare åsikter har varit.

Sen har jag en lite mindre fråga som jag främs vänder till de få killar som ändå finns här på forumet. Hur mycket får man som kille tycka i det här läget?
    Det är ju trots allt inte jag som kommar få ta den stora förändringen. Visst jag kommer kunna ta stusieuppehåll oh vara pappa ledig men jag behöver ju inte bära nio månader och sen amma o allt det där.
    Så får jag propsa på att behålla eller att inte behålla?
    Sjävklart kan även ni flickor få svara på detta om ni vill

Nu blev det långt...hoppas ni orkar läsa allt

• Svar på tråden Abort eller ej?
  • viktualia

Den här frågan kan nog få lika många svar som det finns registerade användare här på BT. Men ingen kommer att ha rätt. Mer än din flickvän och du.

För det är bara ni som kan avgöra hur er situation ser ut och kommer att se ut.

Min känsla när jag läser ditt inlägg är dock att du vill ha barnet. Mitt tips är att ni kollar om tjejen är gravid. Känns det omöjligt att avgöra frågan själva, kan ni träffa en kurator på ungdomsmottagningen (eller liknande ställe) och diskutera saken.

• Ed!

Ville bara förklara att jag tar detta på alvar. smileyn i rubriken var inte meningen. Ny på sånt här...

• Ed!

Självklart är det upp till oss...
    Ville faktiskt mest bara få sätta ord på mina tankar...
    Det finns många själ till varför det inte passar oss just nu...men som sagt så vet jag inte...
    Det känns dock att det kan vara bra att diskuter igenm sånt här innan man ens vet om det kommer bli aktuellt eller inte. Så man et var den andre står utan att det vilar ett tungt beslut på oss.
    Tack för ditt svar!

• Kakan -07

För mig handlar ansvar och mogenhet om att faktiskt avgöra om det här är en bra tid för barnet att komma till världen, snarare än att fråga sig om det passar "oss". Att våga ta beslutet om en abort i ett läge där man skulle KUNNA ta hand om barnet, men ändå inte känner att det är rätt läge - tycker jag är ansvarsfullt och moget.

Som du säger, barn kan ni alltid få senare. Men väljer ni att skaffa barnet nu (om det ens är något) så kan ni inte ta tillbaka det. Jag tycker att du verkar måna om er relation och det är ett mycket gott tecken för er gemensamma framtid. Så frågan är väl - vill ni fortsätta njuta av att bara vara ni två ett tag till och sen bli fler, eller vill ni bli tre redan nu?

• Kakan -07

ett tillägg:
    att KUNNA ta hand om barnet innebär inte per automatik att man kan göra det BRA.
    Så även fast ni kanske skulle kunna greja det redan nu, så skulle det kanske faktiskt bli ännu bättre om ni får möjlighet att växa i er relation först.
    Bara för att något GÅR att genomföra betyder det inte att man MÅSTE göra det.

• viktualia

Tillägg till mitt förra inlägg:

Jag tycker att det är otroligt svårt med generella råd om huruvida abort är bra eller dåligt. Det varierar så otroligt mycket från fall till fall.

I min omgivning finns människor som jag tycker borde ha gjort abort(dvs de var inte lämpliga som föräldrar) och människor som gjort helt rätt i att göra abort (livssituationen gjorde att det var bäst att inte låta ett barn komma till världen).

Prata med din tjej och fundera över olika scenarior. Har ni familj som kan stötta? Hur kan ekonomin lösas på kort sikt och på längre sikt? Hur ser bostadssituationen ut? och FRAMFÖRALLT hur känns det i magtrakten - vill ni bli föräldrar eller inte?

• Ed!

Kakan -07

Man kan ju också vända på ditt resonemang om att ma inte kan ta tillbaka ett barn.
    Man kan ångra en abort men man kommer aldrig ångra ett barn.
    Med familje stöd så har vi två läger, mina föräldrar tycker att det skulle funka aldesles utmärkt att få barn för oss när som och helst nu. Medans hennes tycker att man ska vänta med allt(inklusive giftemål) tills man pluggat klart.

viktualia
    Självklart är det svårt att säga hur andra bör göra och det inte det jag vill höra i första hand.
    Jag tycker min andra "fråga" är mer intressant. För mig. Hur mycket man får tycka som kille?

tack för era svar!

• jagärsåkär

Abort är ju ett alternativ eftersom barnet inte passar för er tidsmässigt. Men en anledning till att kanske inte göra abort är att chansen att bli gravid igen senare minskas med en abort. Jag vet inte exakt hur mycket? Men chanserna sjunker... Min syster gjorde abort och blev noga informerad om den risken innan. Hon gjorde aborten ändå eftersom hon var för ung + hade en knäpp kille då.

Å andra sidan är det ju Sverige vi snackar om... Vården är väl hyfsad ändå... Men en sak är säker: tänk igenom det MÅNGA gånger innan ni tar ett beslut. Prata med folk ni har förtroende för... Kloka hjärnor som kan göra er säkra på det beslut ni till slut väljer.

• jagärsåkär

En grej min mamma brukar säga (som har måånga barn) när folk undrar henne hur de ska göra är: många undrar ofta om de ska skaffa barn eller inte men ingen ångrar de barn de får!

Har faktiskt aldrig heller träffat nån som ångrat sitt barn. Det är rätt bra odds med andra ord!

• Kakan -07

Nej, det är väl klart att man inte ångrar sitt barn. Men frågan är hur bra man kan göra det för barnet när det är här.
    Jag tycker till exempel inte att det är särskilt ansvarsfullt att skaffa barn när man är beroende av andra för att kunna ta hand om det.

Svar på tråden Abort eller ej?