• Ed!

Abort eller ej?

Hej på er alla!

Jag tänkte ta upp ett lite jobbigt ämne som jag liksom många av er andra (tror jag) inte tänker så mycket på i vardags livet: abort

Själv har jag alltid haft den lite naiva uppfattningen att abort aldrig ens skulle behöva bli ett alternativ för mig och min respektive, att man helt enkelt alltid kör med säkert sex och så vidare...
    Sen måste jag väl erkänna att jag tyckt att de par om gör abort för "att det inte passar" är omogna och oansvariga.
    Självklart ska abort finnas tilgänglig för alla men att man ska ha ett bra skäl. Då menade jag som våldtäkt och ungdomsaborter osv.
    Naivt!jag vet det nu...

Nu är jag och min sambo i den sitsen själva. Det är inte säkert med hon är sen med mensen. Hon har inte gjort nått grav-test eller så men tankara börjar ju snurra för det. Jag är helt säker på att hon är kvinnan för mig. Vi ska förlova hos snart, håller på att kolla ut ringar, och gifta oss nästa år. This is it!!

Enligt mitt tidigare resonemang borde det ju då vara lätt, ingen abort, vi behåller barnet. MEN... inget är ju lätt... vi studerar, har precis flyttat ihop och är fortfarande klistrade vid varandra, vi har ju knappt inte fått njuta av att vara ett par och nu ska vi bli tre. Har altid velat bli pappa och kan knappt vänta. Har kompisar som har barn och blir helt barnsjuk varje gång vi träffas. Vi är båda bara 22 så vi har ju inget brottom. Barn kan vi ju få senare. men är det en ursäkt god nog för att välja abort.

Inser nu hur illa tilltänkta och naiva mina tidigare åsikter har varit.

Sen har jag en lite mindre fråga som jag främs vänder till de få killar som ändå finns här på forumet. Hur mycket får man som kille tycka i det här läget?
    Det är ju trots allt inte jag som kommar få ta den stora förändringen. Visst jag kommer kunna ta stusieuppehåll oh vara pappa ledig men jag behöver ju inte bära nio månader och sen amma o allt det där.
    Så får jag propsa på att behålla eller att inte behålla?
    Sjävklart kan även ni flickor få svara på detta om ni vill

Nu blev det långt...hoppas ni orkar läsa allt

• Svar på tråden Abort eller ej?
  • Ed!

Ville bara förklara att jag tar detta på alvar. smileyn i rubriken var inte meningen. Ny på sånt här...

• Ed!

Självklart är det upp till oss...
    Ville faktiskt mest bara få sätta ord på mina tankar...
    Det finns många själ till varför det inte passar oss just nu...men som sagt så vet jag inte...
    Det känns dock att det kan vara bra att diskuter igenm sånt här innan man ens vet om det kommer bli aktuellt eller inte. Så man et var den andre står utan att det vilar ett tungt beslut på oss.
    Tack för ditt svar!

• Ed!

Kakan -07

Man kan ju också vända på ditt resonemang om att ma inte kan ta tillbaka ett barn.
    Man kan ångra en abort men man kommer aldrig ångra ett barn.
    Med familje stöd så har vi två läger, mina föräldrar tycker att det skulle funka aldesles utmärkt att få barn för oss när som och helst nu. Medans hennes tycker att man ska vänta med allt(inklusive giftemål) tills man pluggat klart.

viktualia
    Självklart är det svårt att säga hur andra bör göra och det inte det jag vill höra i första hand.
    Jag tycker min andra "fråga" är mer intressant. För mig. Hur mycket man får tycka som kille?

tack för era svar!

• Ed!

Vi satt hela kvälen igår o diskuterade igenom allt och kom faktiskt fm till ett beslut. Som känns helt rätt för oss båda.
    Idag på morgonen så kom mensen...
    Det känns ändå skönt att ha diskuterat en sån här stor sak och jag känner att vår relation bra har blivit starkare av det.

Får tacka för alla fina svar o synpunkter.

Jag är dock fortfarande nyfiken på hur mycket man bör säga som kille. Valet måste till slut vara upp till henne men jag kan ju inte gå ock må dåligt för att det inte känns rätt för mig!! Nu blev det ju inte så för oss men jag tycker ändå det är viktigt att tänka på. Självklart vill man ha ett jämställt förhållande men alla saker går faktiskt inte att ha helt jämställda inte minst pga biologiska faktorer.
    Så vad tycker ni, får jag som kille propsa på att t.ex behålla barnet även om modern är tveksamm?

• Ed!

Ung men säker

Hm, gammalmodig... jag skulle vilja kalla det naivt. Rent biologiskt är ju de flesta flickorna redo att bli gravida i mellan-högstadie åldern!

Visst väljer man att avstå från sex innan man känner sig redo för att bli gravid så är det ju en sak. Har man sex får man ju alltid vara medveten om vad detta kan leda till, både i form av en graviditet men även könssjukdomar.

Menar du att man då inte behöver skydda sig alls eftersom man ändå inte får barn förrän Gud anser att man är redo?

Vi är båda troende och VET att barn är en gåva från Gud. Men vi är inte naiva och tror att vi inte har möjligheten att själva påverka när vi ska få ta emot den gåvan. Barn är ju dock inget som är självklart för alla!

Hur tänker du då om dem som kämpar men inte lyckas bli gravida? Har inte de rätt till denna gåva som barn faktiskt är?

Sen vill vi båda, för vi sitter här tillsammans, påpeka att det inte är många som gör en abort "bara sådär". Det är självklart ett stort steg och något som de allra flesta vill undvika att behöva genomgå. De är ju säkert varken behagligt eller särskillt upplyftande!

Känner att vi reagerar starkt, men detta naiva uttalande får oss att känna oss skamsna. Vi är båda starkt troende men vill absolut inte bli förknippade med att stå för sådana åsikter som du här hävdar.

Svar på tråden Abort eller ej?