Inlägg från: Trebarnsmor |Visa alla inlägg
  • Trebarnsmor

Ni som gift er i New York!?

Jag hoppas att jag har alla papper i ordning nu... Bara en fundering: Måste allt vara översatt till engelska??? I så fall undrar jag hur ni har ordnat med det?

Annat jag bör tänka på inför ansökan om Marriage License?

TACK!

• Svar på tråden Ni som gift er i New York!?
  • Trebarnsmor

Ja vi åker den 19 april och vigs den 23 på måndagen. I Central Park under bar himmel !

Tror jag har allt i ordning nu, klänning, skor, bokat flera restauranger, hotell (såklart) mm mm. Fast det där med alla papper iordning känns lite läskigt. Snacka om snopet om man står där i Municipal Building och ska ansöka om Marriage License så saknas något eller att något inte är "rätt". Jag har nämligen varit gift och då kan man behöva domstolshandlingarna översatta... jag har inte ordnat det så jag undrar nu... usch, vad strassad jag blev. Åker bort imorgon... och sedan har vi inte så många dagar att fixa innan vi sticker igen...

Berättar gärna mer efter Påsk.

Lycka till!

• Trebarnsmor

Vi bokade kyrkan i november och då fanns det tider kvar i april. De säger själva att de är rätt uppbokade. Viger bara två dagar i veckan tror jag. Kolla deras sida:

www.swedishchurch.net/index2.asp

Dessvärre avbokade vi kyrkan . De sa först ok på att viga oss i Central Park och i februari sa de att de ändrat på dessa "regler", viger bara i kapellet (som ska vara jättevackert). Men jag har ju som sagt varit gift och hade en stark önskan om att vigas utomhus nu... SÅ vi har bokat Reverend Karen Chase. Hittade henne på nätet. Verkar bra, himla trevlig och lätt att få kontakt med via mail.

Kan berätta mer sedan...

• Trebarnsmor

Joleen:

Vad intressant! Det var något sånt jag hade tänkt först, men hade inte den blekaste aning om hur jag skulle kunna komma i kontakt med en inhemsk präst så det blev borgligt för oss.

Leónsmamma:

Ja det blir giltigt i Sverige. Vi ansöker om Marriage License precis som alla andra. Det är ungefär som när Mark Levengood viger eller Mona Sahlin, ha ha. Nej, nu skojar jag bara. Vår är en utbildad Officient och får kalla sig Pastor (Reverend). Kan inte detaljerna. Men man måste ju inte tillhöra en kyrka för att vara utbildad vigselförrättare.

Vi kommer senare ha en fest hemma och funderar då på att ha vår familjs Pastor som viger oss då hemma... en fundering...

• Trebarnsmor

Joleen:

Låter häftigt! När ska ni vigas och hur fick du tag på Pastorn?

Berätta gärna mer om du har lust och tid!

Vi åker helt själva, lämnar tre barn hemma med mina föräldrar (som bor i vårt hus då). Ska bli så lyxigt att få vara bara vi i en vecka. Har bokat lyxigt rum på Mercer Hotel, ska vara riktigt hippt har jag hört . Vi får se...

• Trebarnsmor

Hej tjejer!

Kul att höra ifrån så många!

Jag läste det du skrev Malva2 och gick genast in på Skatteverkets hemsida. Min hindersprövning gick inte att få på engelska (jag ringde till dem och frågade för ca 1 mån sedan) men jag fick mitt "Extract of the population register" på engelska (för att styrka min skilsmässa).

Nu hittade jag något på deras hemsida som heter ansökan "äktenskapscertifikat" och som man ska ansöka om vid vigsel utomlands! På ansökan kan man fylla i om man vill ha certifikatet på sv eller eng! Toppen! Det postar jag imorgon!

Här hittar ni det: www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/blankett/info/7881.4.39f16f103821c58f680007100.html

Jag är borta några dagar men kommer tillbaka och kollar vad ni skriver, efter helgen!

Ciao!

• Trebarnsmor

Malva2:

Kom på en sak till som jag måste fråga! Vår pastor skrev så här till mig idag:

"One thing you may want to inquire about in your own country is if you need the ?long form? from the United State (basically the license contains the witnesses? information) for your marriage to be legal in Sweden (whereas they usually just give out the ?short form? - witness information not included). If you do need the long form, when you get here, make sure you inquire about the proper procedure. I believe you have to take the license after the ceremony, go back to city hall with an additional $30 and then they process it then and there. It can also be done at a later date through the mail, but that can be a bit of a hassle. However, if you only need the short form, we just mail in the license after the ceremony, and they mail the official license to you."

Vad skickade ni in till Skattemyndigheten när ni kom hem? Lång version på äktenskapsbeviset som inkluderade era vittnens uppgifter eller det korta? Detta har jag aldrig hört talas om...

• Trebarnsmor

Lianna:

Du får gärna lägga dig i !

Nej vi gifter oss inte i Svenska kyrkan men den enda skillnaden är att vi inte behöver ett intyg från vår församling. Vad min pastor ovan undrar är om myndigheterna i Sverige kräver "en lång" version av äktenskapsintyget (som inkluderar information om vittnena till vigseln), för att vårt äktenskap skall gälla i Sverige. I så fall behöver vi fylla i det redan vid ansökan av Marriage License i NY. Hon har säkert erfarit det vid andra utländska vigslar och vill bara att jag skall vara säker.

Om det är det korta äktenskapsintyget (verkar vanligast) så postar hon det direkt efter vår vigsel . Precis som Svenska kyrkan gjorde till er. Sedan får vi post från New York !!!

Antar att ni hade den korta versionen eftersom du inte nämnde något om detta.

• Trebarnsmor

Hm det är med budget känns lite "privat" men vi tänkte så som så att ska man ha ett jättekalas hemma med sittning och trerätters (har haft det en gång....) så knallar det iväg rätt ordentligt och de pengarna tillåter vi oss nu att lägga på oss själva... ca 150 tkr. Men då är det MYCKET shopping inräknat och jag gillar Prada, Hermes och andra roliga märken...

Bara hotellet 6 nätter går på ca 45 tkr. Min vigselring (som är billigare än min förlovningsring kostade 18 tkr. Sedan har vi bokat bord på riktigt lyxiga restauranger. MEN som sagt, once in a life time - och då vill vi inte snåla. Min klänning får jag uppsydd (ljusgrå siden som slutar vid knäna och är axelbandslös med en liten jacka/bolera i samma tyg) kostar 7,5 tkr och skorna åkte jag till London för att köpa (ja ja en liten get away från barn och så bodde jag hos en kompis), ett par Stella McCartney som kostade 4,5 tkr.

Nu har jag brådis...

Hör av mig efter helgen!

Svar på tråden Ni som gift er i New York!?