• Trebarnsmor

Ni som gift er i New York!?

Jag hoppas att jag har alla papper i ordning nu... Bara en fundering: Måste allt vara översatt till engelska??? I så fall undrar jag hur ni har ordnat med det?

Annat jag bör tänka på inför ansökan om Marriage License?

TACK!

• Svar på tråden Ni som gift er i New York!?
  • Joleen

Åh, vad kul! Ska du också gifta dig i NY, jag med, fast först nästa år!

Berätta gärna om era planer!

• Trebarnsmor

Ja vi åker den 19 april och vigs den 23 på måndagen. I Central Park under bar himmel !

Tror jag har allt i ordning nu, klänning, skor, bokat flera restauranger, hotell (såklart) mm mm. Fast det där med alla papper iordning känns lite läskigt. Snacka om snopet om man står där i Municipal Building och ska ansöka om Marriage License så saknas något eller att något inte är "rätt". Jag har nämligen varit gift och då kan man behöva domstolshandlingarna översatta... jag har inte ordnat det så jag undrar nu... usch, vad strassad jag blev. Åker bort imorgon... och sedan har vi inte så många dagar att fixa innan vi sticker igen...

Berättar gärna mer efter Påsk.

Lycka till!

• Leónsmamma

Vi funderar lite på New York!! Vet ni hur lång väntetid det är i kyrkan där?

• Leónsmamma

Trebarnsmor:

En fråga!! Hur går det till om man ska gifta sig i central park?? Vem viger då?

• Trebarnsmor

Vi bokade kyrkan i november och då fanns det tider kvar i april. De säger själva att de är rätt uppbokade. Viger bara två dagar i veckan tror jag. Kolla deras sida:

www.swedishchurch.net/index2.asp

Dessvärre avbokade vi kyrkan . De sa först ok på att viga oss i Central Park och i februari sa de att de ändrat på dessa "regler", viger bara i kapellet (som ska vara jättevackert). Men jag har ju som sagt varit gift och hade en stark önskan om att vigas utomhus nu... SÅ vi har bokat Reverend Karen Chase. Hittade henne på nätet. Verkar bra, himla trevlig och lätt att få kontakt med via mail.

Kan berätta mer sedan...

• Leónsmamma

men blir vigseln giltig i sverige då?

• Joleen

Leónsmamma:

Det ska vi göra, jag har kontaktat en inhemsk präst då prästerna i svenska kyrkan endast viger i kapellet.

• Trebarnsmor

Joleen:

Vad intressant! Det var något sånt jag hade tänkt först, men hade inte den blekaste aning om hur jag skulle kunna komma i kontakt med en inhemsk präst så det blev borgligt för oss.

Leónsmamma:

Ja det blir giltigt i Sverige. Vi ansöker om Marriage License precis som alla andra. Det är ungefär som när Mark Levengood viger eller Mona Sahlin, ha ha. Nej, nu skojar jag bara. Vår är en utbildad Officient och får kalla sig Pastor (Reverend). Kan inte detaljerna. Men man måste ju inte tillhöra en kyrka för att vara utbildad vigselförrättare.

Vi kommer senare ha en fest hemma och funderar då på att ha vår familjs Pastor som viger oss då hemma... en fundering...

• Joleen

Trebarnsmor:

Vi ville ha en ceremoni som verkligen skiljer sig från andras så vi ska vigas av en pastor i Central Park och kommer ha en ceremoni specielutformad efter våra önskemål och personligheter. Det blir lite kruxigare med planeringen och en smula dyrare men det är lugnt, det är det värt tycker jag!

• Trebarnsmor

Joleen:

Låter häftigt! När ska ni vigas och hur fick du tag på Pastorn?

Berätta gärna mer om du har lust och tid!

Vi åker helt själva, lämnar tre barn hemma med mina föräldrar (som bor i vårt hus då). Ska bli så lyxigt att få vara bara vi i en vecka. Har bokat lyxigt rum på Mercer Hotel, ska vara riktigt hippt har jag hört . Vi får se...

Svar på tråden Ni som gift er i New York!?