• Trebarnsmor

Ni som gift er i New York!?

Jag hoppas att jag har alla papper i ordning nu... Bara en fundering: Måste allt vara översatt till engelska??? I så fall undrar jag hur ni har ordnat med det?

Annat jag bör tänka på inför ansökan om Marriage License?

TACK!

• Svar på tråden Ni som gift er i New York!?
  • Lianna

Ahaaa, då är jag nog med. Nej någon information om våra vittnen tror jag bestämt inte att det var med. De skrev endast under med sina namn. Vad jag vet. Det räcker nog med vittnens underskrift.

Ja det är lite häftigt att ha intyg på engelska att man är gift!:)

• Leónsmamma

Malva2: kan du inte berätta lite mer!!! Blir så nyfiken! Ni var själva där va? Hur lång tid tog vigseln? Vad gjorde ni sen? Vad hade ni för fotograf? Tips på hotell?? Vill veta ALLT

• Joleen

Hej alla New York-brudar,

Kul att läsa att ni haft det så fantastiskt som gift er där!

Jag och min m2b planerar att gifta oss på Bow Bridge i Central Park i september -08 förmodligen. Vi är inte helt klara över datum och dylikt då vi inte tycker att det är någon brådska. Pastorn hittade vi genom att leta på nätet, det är ett par månader sedan nu och jag minns inte exakt var vi hittade henne, hon har ingen hemsida.

Sen har jag en fråga till alla er New York-brudar här inne, både ni som gift er och ni som är på planeringsstadiet: Vad har/hade ni för budget för hela kalaset? Efter att ha räknat och räknat om så landar vi hela tiden kring 70 000 kr. Även om det är en speciell dag och speciell resa och vi egentligen har de pengarna så känns det lite dyrt. Detta är vår budget, något som ni tycker låter konstigt eller som man kan skära ner på? Jag har medvetet lagt mig ganska högt när det gäller blommor, hår och smink för jag har ingen aning om vad det kostar där. vad betalade ni för det?

Flyg + övernattning (tis-sön) 22 000 kr
    Präst 3 000 kr
    Hår + smink 2 000 kr
    Bukett 2 000 kr
    Klänning + skor 3 500 kr
    Kläder + skor m2b 6 500 kr
    Ringar 8 000 + 3 000 kr
    Fickpengar 15 000 kr
    Fotografering 3 200 kr

• Joleen

Trebarnsmor:

Får jag fråga vad ni får betala per natt på Mercer Hotel?

• Trebarnsmor

Hm det är med budget känns lite "privat" men vi tänkte så som så att ska man ha ett jättekalas hemma med sittning och trerätters (har haft det en gång....) så knallar det iväg rätt ordentligt och de pengarna tillåter vi oss nu att lägga på oss själva... ca 150 tkr. Men då är det MYCKET shopping inräknat och jag gillar Prada, Hermes och andra roliga märken...

Bara hotellet 6 nätter går på ca 45 tkr. Min vigselring (som är billigare än min förlovningsring kostade 18 tkr. Sedan har vi bokat bord på riktigt lyxiga restauranger. MEN som sagt, once in a life time - och då vill vi inte snåla. Min klänning får jag uppsydd (ljusgrå siden som slutar vid knäna och är axelbandslös med en liten jacka/bolera i samma tyg) kostar 7,5 tkr och skorna åkte jag till London för att köpa (ja ja en liten get away från barn och så bodde jag hos en kompis), ett par Stella McCartney som kostade 4,5 tkr.

Nu har jag brådis...

Hör av mig efter helgen!

• Joleen

Trebarnsmor:

Budget är privat, I know, känn ingen press att redovisa. Ville bara höra om det var någon som ville dela med sig!

• Malva2

Lianna och Trebarnsmor; ni verkar ha rett ut det där bra med alla papper . Innan man väl kommer till City hall så känns det lite förvirrande vad man behöver. Det skulle ju vara himla retligt om man missade ett litet papper och fick åka hem ogift... Det löser sig ändå ganska smidigt när amn väl är på plats.
    Äktenskapscertifikat, det var så det hette ja. Men för vigsel i Svenska kyrkan så hade det ju gått lika bra med vanlig hindersprövning på sv som Lianna skrev.

Leónsmamma; jag kan tipsa om en trevlig tråd under vigsel & seder, den heter New York. Där har vi skrivit och bytt lite tips och idéer.
    Vi åkte själva och gifte oss i hemlighet, jättemysigt! Själva vigseln tog 35 min, lite längre än vanligt men det berodde på att vi hade 3 sånger. Kantorn, en jättehärlig tjej med fantastisk röst, tyckte man kunde ha några fler låtar för att hinna njuta lite mer av stunden. En av låtarna sjöngs av en kille som också jobbar i Sv kyrkan, det var så bra, jag ryste verkligen så fint var det. Han hade förresten vunnit melodifestivalen för 10 år sen

Efter vigseln och bröllopstårtan som kyrkan bjuder på, promenerade vi längs 5:e Avenyn till Mandarine hotel, där vi tog en drink i deras skybar. Lyxigt och gott!
    Därifrån blev vi bjudna på limo (bra att vara bröllopsklädd) till Rainbow room där vi hade bokat bord. God mat och utsikt från 68:e våningen, häftigt!

Vi hade Maria Melin som fotograf och vi är sååå nöjda med henne! Jag vet att Michael Skoglund som kyrkan tipsar också är bra, de tar jättefina bilder båda två. Tror också att priset är detsamma $400.

Att välja hotell är verkligen en djungel. Vi tog ett 3-stjärnigt med bra läge vid Times Square: Milford Plaza. Det var bra tyckte vi, man är ju i princip bara där när man sover. Kolla deras hemsida för priser, tror det ligger runt $200/natt, men sen har de lite specialerbjudande och rabatter. Vi hade inkl frukost, det får man oftast köpa till. Då fick man även fri tillgång till internet. Leónsmamma, du får fråga om du kommer på ngt mer.

Joleen; er budget kommer säkert att räcka.
    Jag kom undan ganska billigt med håruppsättning $80 och blommor $12. Sen kan man ju utöka shoppingbudgeten hur mycket man vill ...

/Malva

• Joleen

Malva2:

Vart gjorde du hår och make-up någonstans? Lät ju mycket prisvärt!

• Malva2

Joleen; sminkade mig själv och gjorde håret på en salong som inte låg alltför långt bort från hotellet, Salon Ziba.
    Kan också tipsa om att ta en titt på alla fina buketter utanför mataffärerna, finns nästan en i varje gathörn. Verkligen prisvärt .

/Malva

• Joleen

Malva2:

Från början var min plan att sminka mig själv och göra håret på en salong men när jag märkt hur billigt vissa brudar här inne fått sina hår + make-up-paket så började jag vackla. Vi får se, jag vill ju matcha min fina klänning!

• LaLuna001

Måste bara tipsa om min vän Nadine Anderson, en toppenduktig fotograf med reportagebröllop som specialitet!
    Se här: weddings.nadineanderson.com/

Titta spec på hennes svartvita porträtt, som hon gör med storformatskamera - wonderful!

Svar på tråden Ni som gift er i New York!?