• Trebarnsmor

Ni som gift er i New York!?

Jag hoppas att jag har alla papper i ordning nu... Bara en fundering: Måste allt vara översatt till engelska??? I så fall undrar jag hur ni har ordnat med det?

Annat jag bör tänka på inför ansökan om Marriage License?

TACK!

• Svar på tråden Ni som gift er i New York!?
  • Malva2

Trebarnsmor & Joleen; ni har verkligen något att se fram emot ! Vi är ganska nyss hemkomna från NY, gifte oss den 22/3 i Svenska kyrkan. Vår bröllopsdag var så toppen!! Ja, hela New York vistelsen var underbar!

När det gäller marriage license så var det faktiskt smidigare än vi trodde. Byråkratin är på hög nivå i City hall och folket som jobbar där har lätt för att hålla sig för skratt...
    De papper som du behöver ha med dig är:
    - Hindersprövning/marriage license från Skattemyndigheten, ingen kollade dessa papper....
    - Papper från din församling som du ger till den som ska viga er.
    - Pass, är egentligen det enda de frågar efter på City hall.

På City hall får ni en blankett som ni ska fylla i, obs!! använd svart bläckpenna annars blir det till att börja om... Ni fyller i namn, adress, yrke, föräldrars namn och om ngn varit gift tidigare. Sen tar man den här blanketten och går till en lucka där en kvinna skriver ut era uppgifter på datorn. Hon skriver bara av det ni har fyllt i, ni kan i princip hitta på era uppgifter (mina föräldrar råkade tex byta namn men ingen reagerade på det). De har alltså inte tillgång till ngt svenskt dataregister och kan heller inte se om du varit gift tidigare. Vill du komma lite lindrigare undan och slippa översättning av skilsmässopapper fyller du helt enkelt i rutan med 0 tidigare äktenskap, om inte samvetet säger ngt annat förstås...
    Med er från City hall får ni ett papper = marriage license som vigselförättaren fyller i och skickar in. Vad som händer sen med papper och dyl vet jag inte, men ni blir med största sannolikhet gifta iallafall .

Ååå, vad ni har mycket att se fram emot! Att gifta sig i New York var sååå häftigt!
    Lycka till!
    /Malva

• Blaklockan

Hallå där!

En till som gifter sig i New York här. Det finns en tråd i gång där vi är en par stycken som håller till. Trådens namn är New York. Titta gärna in!

Blåklockan

• lindsay2

Hej på er!

Vi kommer att gifta oss borgerligt i New York
    den 4/5, ska bli så mysigt. Känner mig oxå lite osäker på papprena men det verkar som det räcker med hindersprövningen och pass, papper från församlingen kan man väl inte behöva om man ska gifta sig borgerligt eller?

Malva2- Hade ni översatt er hindersprövning?

Ha det bra/ Lindsay

• Malva2

Lindsay; japp, vi hade hindersprövningen på eng. Jag mailade skattemyndigheten så det fixade dom.
    Kan inte tänka mig att ni ska behöva församlingspapper, nej det måste räcka med passen för er del. Och glöm inte använda den svarta bläckpennan

Lycka till!

• lindsay2

Malva2
    Tack för hjälpen, ska maila dem direkt.

God natt

• Trebarnsmor

Hej tjejer!

Kul att höra ifrån så många!

Jag läste det du skrev Malva2 och gick genast in på Skatteverkets hemsida. Min hindersprövning gick inte att få på engelska (jag ringde till dem och frågade för ca 1 mån sedan) men jag fick mitt "Extract of the population register" på engelska (för att styrka min skilsmässa).

Nu hittade jag något på deras hemsida som heter ansökan "äktenskapscertifikat" och som man ska ansöka om vid vigsel utomlands! På ansökan kan man fylla i om man vill ha certifikatet på sv eller eng! Toppen! Det postar jag imorgon!

Här hittar ni det: www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/blankett/info/7881.4.39f16f103821c58f680007100.html

Jag är borta några dagar men kommer tillbaka och kollar vad ni skriver, efter helgen!

Ciao!

• Lianna

Hej!
    Vi gifte oss i NY i augusti och det är lika underbart som andra berättar! :) Vi översatte inte hindersprövningen utan hade bara på svenska. Det är helt ok då det är svenska kyrkan som skall ha den. Så några papper på engelska hade vi inte med oss. Jag var också lite orolig för marriage license men det var verkligen inga problem. Glöm inte moneyorder då de inte tar kontanter.

När man väl är gift får man ett vigselbevis skickat hem till sig från svenska kyrkan och city of NY. Lite häftigt faktiskt!

Lycka till!

• Trebarnsmor

Malva2:

Kom på en sak till som jag måste fråga! Vår pastor skrev så här till mig idag:

"One thing you may want to inquire about in your own country is if you need the ?long form? from the United State (basically the license contains the witnesses? information) for your marriage to be legal in Sweden (whereas they usually just give out the ?short form? - witness information not included). If you do need the long form, when you get here, make sure you inquire about the proper procedure. I believe you have to take the license after the ceremony, go back to city hall with an additional $30 and then they process it then and there. It can also be done at a later date through the mail, but that can be a bit of a hassle. However, if you only need the short form, we just mail in the license after the ceremony, and they mail the official license to you."

Vad skickade ni in till Skattemyndigheten när ni kom hem? Lång version på äktenskapsbeviset som inkluderade era vittnens uppgifter eller det korta? Detta har jag aldrig hört talas om...

• Lianna

Hej trebarnsmor!
    Ursäkta om jag lägger mig i men såg just ditt inlägg. Eftersom Malva och jag själv gifte oss i Svenska Kyrkan så fick vi inget sådant. Inte jag i alla fall... Du gifter dig inte i Svenska kyrkan väl? För oss så ordnade prästen allt efter vigseln, dvs. skickade papper till skattemyndigheten.

• Trebarnsmor

Lianna:

Du får gärna lägga dig i !

Nej vi gifter oss inte i Svenska kyrkan men den enda skillnaden är att vi inte behöver ett intyg från vår församling. Vad min pastor ovan undrar är om myndigheterna i Sverige kräver "en lång" version av äktenskapsintyget (som inkluderar information om vittnena till vigseln), för att vårt äktenskap skall gälla i Sverige. I så fall behöver vi fylla i det redan vid ansökan av Marriage License i NY. Hon har säkert erfarit det vid andra utländska vigslar och vill bara att jag skall vara säker.

Om det är det korta äktenskapsintyget (verkar vanligast) så postar hon det direkt efter vår vigsel . Precis som Svenska kyrkan gjorde till er. Sedan får vi post från New York !!!

Antar att ni hade den korta versionen eftersom du inte nämnde något om detta.

Svar på tråden Ni som gift er i New York!?