• Malva2

Ni som gift er i New York!?

Trebarnsmor & Joleen; ni har verkligen något att se fram emot ! Vi är ganska nyss hemkomna från NY, gifte oss den 22/3 i Svenska kyrkan. Vår bröllopsdag var så toppen!! Ja, hela New York vistelsen var underbar!

När det gäller marriage license så var det faktiskt smidigare än vi trodde. Byråkratin är på hög nivå i City hall och folket som jobbar där har lätt för att hålla sig för skratt...
    De papper som du behöver ha med dig är:
    - Hindersprövning/marriage license från Skattemyndigheten, ingen kollade dessa papper....
    - Papper från din församling som du ger till den som ska viga er.
    - Pass, är egentligen det enda de frågar efter på City hall.

På City hall får ni en blankett som ni ska fylla i, obs!! använd svart bläckpenna annars blir det till att börja om... Ni fyller i namn, adress, yrke, föräldrars namn och om ngn varit gift tidigare. Sen tar man den här blanketten och går till en lucka där en kvinna skriver ut era uppgifter på datorn. Hon skriver bara av det ni har fyllt i, ni kan i princip hitta på era uppgifter (mina föräldrar råkade tex byta namn men ingen reagerade på det). De har alltså inte tillgång till ngt svenskt dataregister och kan heller inte se om du varit gift tidigare. Vill du komma lite lindrigare undan och slippa översättning av skilsmässopapper fyller du helt enkelt i rutan med 0 tidigare äktenskap, om inte samvetet säger ngt annat förstås...
    Med er från City hall får ni ett papper = marriage license som vigselförättaren fyller i och skickar in. Vad som händer sen med papper och dyl vet jag inte, men ni blir med största sannolikhet gifta iallafall .

Ååå, vad ni har mycket att se fram emot! Att gifta sig i New York var sååå häftigt!
    Lycka till!
    /Malva

• Malva2

Lindsay; japp, vi hade hindersprövningen på eng. Jag mailade skattemyndigheten så det fixade dom.
    Kan inte tänka mig att ni ska behöva församlingspapper, nej det måste räcka med passen för er del. Och glöm inte använda den svarta bläckpennan

Lycka till!

• Malva2

Lianna och Trebarnsmor; ni verkar ha rett ut det där bra med alla papper . Innan man väl kommer till City hall så känns det lite förvirrande vad man behöver. Det skulle ju vara himla retligt om man missade ett litet papper och fick åka hem ogift... Det löser sig ändå ganska smidigt när amn väl är på plats.
    Äktenskapscertifikat, det var så det hette ja. Men för vigsel i Svenska kyrkan så hade det ju gått lika bra med vanlig hindersprövning på sv som Lianna skrev.

Leónsmamma; jag kan tipsa om en trevlig tråd under vigsel & seder, den heter New York. Där har vi skrivit och bytt lite tips och idéer.
    Vi åkte själva och gifte oss i hemlighet, jättemysigt! Själva vigseln tog 35 min, lite längre än vanligt men det berodde på att vi hade 3 sånger. Kantorn, en jättehärlig tjej med fantastisk röst, tyckte man kunde ha några fler låtar för att hinna njuta lite mer av stunden. En av låtarna sjöngs av en kille som också jobbar i Sv kyrkan, det var så bra, jag ryste verkligen så fint var det. Han hade förresten vunnit melodifestivalen för 10 år sen

Efter vigseln och bröllopstårtan som kyrkan bjuder på, promenerade vi längs 5:e Avenyn till Mandarine hotel, där vi tog en drink i deras skybar. Lyxigt och gott!
    Därifrån blev vi bjudna på limo (bra att vara bröllopsklädd) till Rainbow room där vi hade bokat bord. God mat och utsikt från 68:e våningen, häftigt!

Vi hade Maria Melin som fotograf och vi är sååå nöjda med henne! Jag vet att Michael Skoglund som kyrkan tipsar också är bra, de tar jättefina bilder båda två. Tror också att priset är detsamma $400.

Att välja hotell är verkligen en djungel. Vi tog ett 3-stjärnigt med bra läge vid Times Square: Milford Plaza. Det var bra tyckte vi, man är ju i princip bara där när man sover. Kolla deras hemsida för priser, tror det ligger runt $200/natt, men sen har de lite specialerbjudande och rabatter. Vi hade inkl frukost, det får man oftast köpa till. Då fick man även fri tillgång till internet. Leónsmamma, du får fråga om du kommer på ngt mer.

Joleen; er budget kommer säkert att räcka.
    Jag kom undan ganska billigt med håruppsättning $80 och blommor $12. Sen kan man ju utöka shoppingbudgeten hur mycket man vill ...

/Malva

• Malva2

Joleen; sminkade mig själv och gjorde håret på en salong som inte låg alltför långt bort från hotellet, Salon Ziba.
    Kan också tipsa om att ta en titt på alla fina buketter utanför mataffärerna, finns nästan en i varje gathörn. Verkligen prisvärt .

/Malva

Svar på tråden Ni som gift er i New York!?