• justintime

    bröst och graviditet

    när är det man börjar se på brösten att man är gravid?(att det börjar växa, bli ömma osv.)gör man det redan innan beräknad mens? isf har jag nog inte lyckats bli gravid.

  • Svar på tråden bröst och graviditet
  • Louise14

    Jag tog testet 3 dgr efter beräknad mens, då vi hade planerat barn så var vi mycket väl medvetna om att det kunde vara fallet. Hade itne heller några speciella symptom, förutom en viss yrsel och förlorad aptit.

  • justintime

    ok. då har jag förståt att det alltså är väldigt olika. Jag funderar på att göra gtest men vill ändå inte..det är ändå bara dag 30 efter mens, så den kan ju vara på g eftersom jag inte vet alls när den kommer då jag slutat med ppiller.. Hm. det är ju inte gratis med gtesten heller:/ fast ändå vill jag veta nu.. :P
    Louise14: du sa ngt om yrsel, känner du det allmänt under hela dagen?

  • Louise14

    Nja, nu har det gått över lite nu, eller så är det helt enkelt så att jag är van. Men den brukade mestadels komma när jag reste mig upp, eller böjde mig ner eller så...inte hela dagarna.

    Känner ännu ingenting i brösten, men det växer och strechtar på sig i magen!

    Hur går det för dig justintime?

  • vill ha beebis

    Louise14:
    jag är nu på dag 36 och ännu ingen mens. Jag hade ÄL-symtom krafttigt dvs väldigt ont vid äffstockarna samtidigt som jag fick dessa ÄL-flytningar. Så jag TROR att min ÄL kom igång direkt efter p-piller stoppet. Tror förresten att jag hade det under tiden oxå då jag alltid haft ont vid äggstcokarna ung 3 veckor efter mens. Saken är den att ja tycker inte ja känt nåt symtom. Bar att bröstvårtorna blivit så tydliga liksom, och även som du känner en konstig yrsel som är väldigt obehaglig. Men jag är medveten om att det kanske bara är inbillning. Det ändå som ja tror skulle få mig sluta tänka på allt är att ta ett gravtest, men frågan är bara när?/justintime

  • vill ha beebis

    oj, jag menade 2 veckor efter mens. hihi/justintime

  • brudkalasen

    Kan man få bröstmjölk utan att vara gravid? för jag har fått mjölk men grav.testen var negativa både denna och förra månaden...är jag gravid ändå eller är det bara kroppen som är knasig?

  • Louise14

    Vill ha bebis: Ja, om du kände av ÄL för 2 veckor sedan, så borde det ge utslag på gravtest med morgonurin. Om jag vore dig skulle jag testa mig nu, Alltid skönt att veta istället för att gå och undra. Och om det inte är positivt, så kanke mensen får sig en spark i baken och sätter igång? Så tänkte jag....

    Brudkalasen: Så vitt jag vet, så skall det vara möjligt att det kommer mjölk ur brösten även fast man itne är gravid. Dock är det ju möjligt att du är en låghormonare. Fick du mjölk och mens förra månaden? Då kanske det är så din kropp fungerar.

  • brudkalasen

    Louise14:Okej.vad innebär det att man är är "låghormonare"?Betyder det att jag kan vara gravid utan att det syns på testen? Jag äter minipiller(cerazette) så jag har ingen mens men har haft lite blödningar. Mjölken har jag nog haft i en månad ungefär.

  • Louise14

    Hmm, om man är låghormonare innebär det att man har så pass lite graviditetshormoner som utsöndras att det ine syns på stickan. Man är dock lika gravid för det. Men om mjölken har kommit en månadstid utan andra symptom behöver du nog inte oroa dig, såvida du inte slarvat med pillren förstås.

    Ring Gyn för blodprov om du är orolig.

  • justintime

    Jag har också hört att man kan vara gravid fast att det inte ger utslag på ett g-test. En bekant har 2 ggr varit gravid utan att det visats fören väldigt sent in i graviditeten, och hon hade även knappt ngra symtom alls så när hon väl fick veta om bebis i magen var hon redan i månad 6.

    Louise14: det blir så att jag ringer idag och ber om en tid för test. Som du säger, visar det negatovt så kommer säkert mensen direkt :) det är ju alla tankar som stoppar upp.

    tack för allas råd :) hihi /justintime

  • 14 april 2007

    konstig fråga kanske, men vad är det som gör att brösten blr stora och svullna vid Ä.L och mens?

    Jag känner inte igen mina den tiden, fast mannen är ju glad.:)

    Svårt att hålla utkik efter graviditetstecken när alla Ä:L - tecken är likadana.

    Kan någon ge en bra förklaring och inte bara svara : det är hormonerna?

    Tack!

Svar på tråden bröst och graviditet