• Joleen

Ångst utan att varit otrogen

Hej,

Det är ingen rolig sits du är i just nu!
    "Till saken hör att jag inte skulle vilja bli ihop med den här nya killen, utan är enbart j*vligt sugen på honom". Att du skriver så innebär ju att du egentligen redan insett vad det handlar om, fysisk attraktion, inte livslång kärlek.

Mitt tips till dig är att helt lägga ner kontakten med honom, det kanske kommer vara svårt ett tag men snart kommer nog din attraktion för honom att svalna och då kommer du vara väldigt glad att du inte gjorde något dumt!

Anledningen till att du har dåligt samvete är med största sannolikhet en kombination av två saker: 1) du vet att han är intresserad av dig
    2) du är attraherad av honom. Många människor skulle tycka att du redan nu är otrogen just på grund av att du inte dragit en tydlig gräns.

Denna situation tror jag är väldigt vanlig i långa relationer, jag tror att det är näst intill omöjligt att leva ett helt liv med en annan människa utan att känna attraktion/bli förälskad i någon annan. Då måste man helt enkelt bestämma sig för vad den relation man redan har är värd, vill du visa din partner kärlek och respekt så lägger du ner, är den inte värd mer än en natt med den andra killen: then so be it!

Du skriver att du inte skulle vilja att din sambo hade en liknande kontakt med en annan tjej, då vet du ju egentligen vad du ska göra!

Lycka till!

• Joleen

Ångest:

Jaa, egentligen är det inte svårt. Men man gör det krångligt själv, jag vet!

Om du vill vara schysst så kan du prata med honom och säga att er kontakt inte känns bra på grund av att den, från din sida, inte känns enbart vänskaplig och att du hoppas att han förstår och respekterar din önskan att ni avslutar den därför. Det är ju ganska stor skillnad på att skicka sms och att träffas i sammanhang med andra människor runt omkring.

• Joleen

Ångest:

Oavsett hur du känner för din sambo är otrohet inget bra sätt att avsluta en relation. Hur det än går kommer du vara stolt över dig själv att ni hade ett värdigt avslut, otrohet är så otroligt sårande, även om de rätta känslorna börjat svalna!

Jag har varit otrogen i alla mina tidigare relationer, även om de är slut sedan länge kan jag ångra att jag sårat de människorna som älskat och litat på mig.

Lyssna på mig, jag låter som en 50-årig moraltant som ska ge dig råd om "livet"! Usch...

• Joleen

Ångest:

Kär känner man sig sällan konstant. Efter ett tag blir känslorna mer stabila och jämnas ut. Kärleken tror jag att man kan känna på många olika sätt, blir du glad när du ser honom? Är du attraherad av honom? Saknar du honom när ni är ifrån varandra? Vill du ta i honom eller drar du sig undan fysisk kontakt? Trivs du med honom, har ni roligt ihop, får han dig att skratta? Blir du glad av att se honom le?

• Joleen

Ångest:

Måste du ha en ursäkt att resa bort då? Säg bara att den och den vill att du kommer och hälsar på. Jag tycker som jagärsåkär att det är jättebra att åka bort ett tag och få lite perspektiv på saker och ting, det kan vara svårt att se klart när man har den andra personen tätt inpå sig!

Om du tvivlar konstant så tror jag att du har svaret redan där...

Lycka till, kram

• Joleen

Ångest:

OM man har börjat glida isär och känslorna falnar så är min erfarenhet att det svåraste är att ta steget, när man väl vågat göra det så känns det riktigt "skönt" (missförstå mig rätt) även om det är sorgligt.

• Joleen

Ångest:

Vad härligt att höra att du tog ett beslut och att det känns rätt! Lycka till med allt!

Svar på tråden Ångst utan att varit otrogen