• Ångest

Ångst utan att varit otrogen

Är det berättigat att ha ångest för något man inte gjort?

Jag har varit tillsammans med min kille i flera år. Jag har under den tiden aldrig så mycket som ens tittat åt nån annan kille, och jag har alltid haft svårt att förstå människor som är otrogna. Tills för någon vecka sedan...

Jag träffade en kille på krogen. Vi pratade bara som kompisar och det var inte alls någon flörtig stämning mellan oss. Dagen efter började han skicka sms till mig, och jag fick veta genom en gemensam kompis att han är intresserad av mig. Han vet att jag har en kille och han håller sms:en på en kompisnivå.

Så varför känns det som att jag gör något man inte får?? Det känns som mitt huvud ska sprängas av alla tankar som far runt där inne nu. Jag kan inte sluta tänka på den här killen, och jag kan inte låta bli att svara på hans sms. Jag säger till mig själv att jag inte gör något fel, eftersom jag inte är direkt flörtig, men samtidigt får jag ångest när jag tänker på hur jag skulle ha reagerat om min kille skickade sms till en annan tjej.

Jag vågar nästan inte ens skriva det här, men... jag har till och med börjat drömma om att jag är otrogen med den här killen, och tänker "Det kanske inte är så farligt..om det bara händer en gång. Och man lever ju bara 1 gång..." Dessa tankar skrämmer mig också, eftersom jag ALLTID har varit så förbannat trogen i mina förhållnaden! Ibland önskar jag till och med att min snälla kille ska göra något taskigt mot mig, så att jag får mer "rätt" att hämnas mot honom, med den här andre killen.

Sedan tänker jag att jag antagligen redan gått för långt, eftersom jag har sms-kontakt med killen, och att det inte skulle göra någon skillnad om vi bara hånglade lite...

Fy f*n vad jag inte trivs med mig själv just nu!!! Till saken hör att jag inte skulle vilja bli ihop med den här nya killen, utan är enbart j*vligt sugen på honom.

Är det någon av er som orkat läsa alt det här, som har något vettigt tips att ge mig? Ena delen av mig vill att ni ska skriva "Du måste hålla dig till din kille, glöm den andre" och att jag gör det. Den andra delen av mig vill att ni ska svara "Kör på! Du lever ju bara en gång, lite otrohet har ingen dött av." ;) Men ni får ju så klart svara vad ni vill.

Tacksam för lite råd.

Ps. ursäkta att det här inlägget blev väääldigt långt!

• Svar på tråden Ångst utan att varit otrogen
  • Fru Cinderella

Är du säker på att du känner rätt känslor för din nuvarande? Jag menar, om du letar efter något som gör att du får vara otrogen?

• Ångest

Helt ärligt så vet jag faktiskt inte.. Efter att jag slutade med p-piller så har jag börjat tvivla lite på vad det egentligen är jag känner. Innan var jag mest irriterad på honom, men skyllde det på hormonerna.

Jag vill inte göra slut med honom bara för att jag för tillfället vill ha någon annan.. Jag har verkligen svårt att tänka mig att leva utan min kille. Samtidigt vet jag inte hur det "ska" kännas när man älskar någon. Usch vad hemsk jag är..

Kan man inte få ha kakan samtidigt som man äter den?

• Joleen

Hej,

Det är ingen rolig sits du är i just nu!
    "Till saken hör att jag inte skulle vilja bli ihop med den här nya killen, utan är enbart j*vligt sugen på honom". Att du skriver så innebär ju att du egentligen redan insett vad det handlar om, fysisk attraktion, inte livslång kärlek.

Mitt tips till dig är att helt lägga ner kontakten med honom, det kanske kommer vara svårt ett tag men snart kommer nog din attraktion för honom att svalna och då kommer du vara väldigt glad att du inte gjorde något dumt!

Anledningen till att du har dåligt samvete är med största sannolikhet en kombination av två saker: 1) du vet att han är intresserad av dig
    2) du är attraherad av honom. Många människor skulle tycka att du redan nu är otrogen just på grund av att du inte dragit en tydlig gräns.

Denna situation tror jag är väldigt vanlig i långa relationer, jag tror att det är näst intill omöjligt att leva ett helt liv med en annan människa utan att känna attraktion/bli förälskad i någon annan. Då måste man helt enkelt bestämma sig för vad den relation man redan har är värd, vill du visa din partner kärlek och respekt så lägger du ner, är den inte värd mer än en natt med den andra killen: then so be it!

Du skriver att du inte skulle vilja att din sambo hade en liknande kontakt med en annan tjej, då vet du ju egentligen vad du ska göra!

Lycka till!

• Lena+Mattias=sant

Det kommer komma perioder du blir attraherad av andra killar och du finner dem lockande. Fundera då över vad det är som itne stämmer i ditt förhållande och försök ändra på det. Det funkade för mig när jag ägnade allt för mycket tid åt att tänka på en kollega.

• Ångest

Joleen - > Tack för ditt mycket kloka svar. Jag håller med dig helt och hållet. Samtidigt är det spännande att få uppskattning och uppmärksamhet ett tag från andra än min kille, som ibland tar mig för givet.

Vissa skulle tycka att jag redan nu är otrogen, skriver du. Jag är medveten om det. Men det är lite knepigt att avsluta den här kontakten, eftersom den nya killen inte uttalat flörtar med mig i sms:en och för att jag vet att vi kommer umgås ihop med våra kompisar förr eller senare igen. Vill inte vara otrevlig mot honom.

Men jag hör redan nu att jag får det att låta så otroligt krångligt att bryta kontakten, antagligen för att jag egentligen inte vill göra det.

• Joleen

Ångest:

Jaa, egentligen är det inte svårt. Men man gör det krångligt själv, jag vet!

Om du vill vara schysst så kan du prata med honom och säga att er kontakt inte känns bra på grund av att den, från din sida, inte känns enbart vänskaplig och att du hoppas att han förstår och respekterar din önskan att ni avslutar den därför. Det är ju ganska stor skillnad på att skicka sms och att träffas i sammanhang med andra människor runt omkring.

• Joleen

Ångest:

Oavsett hur du känner för din sambo är otrohet inget bra sätt att avsluta en relation. Hur det än går kommer du vara stolt över dig själv att ni hade ett värdigt avslut, otrohet är så otroligt sårande, även om de rätta känslorna börjat svalna!

Jag har varit otrogen i alla mina tidigare relationer, även om de är slut sedan länge kan jag ångra att jag sårat de människorna som älskat och litat på mig.

Lyssna på mig, jag låter som en 50-årig moraltant som ska ge dig råd om "livet"! Usch...

• Ångest

Joleen -> Haha, jag tackar ändå för råden, även om mitt moraliska öra inte vill lyssna just nu.

Lena+Mattias=sant -> Jag ska försöka skärpa mig.

Tack för alla råd ni ger mig, det hjälper faktiskt att lufta tankarna här! Lättar på trycket att kunna "prata" med någon istället för att hålla allt inom mig. Guld värt!

• SadPsychoBitch

Hej!
    Du ska absolut, absolut INTE vara otrogen. Det förstör mer än vad du kommer vinna på det (iallafall vad jag tror) och så var det för mig, för den killen jag "trodde" skulle bli min partner, blev det aldrig, för plötsligt en dag var han helt borta ur mina tankar.

Jag älskar min nuvarande sambo överallting annat, och man ångrar sig om man är otrogen det kan jag lova dig.

Glad påsk!

• Fea

Hej

Jag tycker inte att det är något konstigt att man ibland blir förälskad i andra killar, trots att man har ett förhållande. Det har hänt mig flera gånger, trots att jag är lyckligt gift. Första gången blev jag som du, fick otroligt dåligt samvete för att jag inte undvek killen. Fantiserade om att ha sex med honom och ville gärna umgås en massa med honom. Jag var dock säker på att jag inte skulle vara otrogen, men mina fantasier och vår vänskap kändes tillräckligt förbjuden.

Det slutade med att jag pratade med min man om saken, och han tyckte inte att det var något farligt - tyckte att man får tänka på andra så länge vi har valt varandra, för man träffar spännande människor ibland. Så jag fantiserade på ett tag, och efter några månader hade fantasin tappat sin attraktion och den nye killen verkade inte lika intressant längre. Därefter har det också hänt honom, och han har berättat det för mig, och jag tycker inte alls att det gör något. Snarast tänder det mig en aning.

Nu menar inte jag att du måste berätta för din man, han kanske inte kan hantera det. Men jag menar att fantasier är OK och man kan utan dåligt samvete gå in i dem, så länge man bestämmer sig för att det är fantasier. Så mitt tips blir att hänge dig åt dina fantasier och njut av dem, men dra en skarp gräns till verkligheten.

Sedan tycker jag också att du separat från detta ska fundera på ditt eget förhållande. Vad vill du ha i det? Vad saknar du? Vad är du nöjd med? Detta kan du absolut prata med din sambo om. Höra också vad han tycker. Liksom utvärdera förhållandet. Det tycker jag att man kan göra med några månaders mellanrum.

En till tanke är att din otålighet i förhållandet kan bero på att du inte är nöjd med livet annars. Hur har du det med jobb? Med vänner? Gör du kul saker? Missnöje på några plan i livet kan smitta till andra.

Svar på tråden Ångst utan att varit otrogen