• Fea

Ångst utan att varit otrogen

Hej

Jag tycker inte att det är något konstigt att man ibland blir förälskad i andra killar, trots att man har ett förhållande. Det har hänt mig flera gånger, trots att jag är lyckligt gift. Första gången blev jag som du, fick otroligt dåligt samvete för att jag inte undvek killen. Fantiserade om att ha sex med honom och ville gärna umgås en massa med honom. Jag var dock säker på att jag inte skulle vara otrogen, men mina fantasier och vår vänskap kändes tillräckligt förbjuden.

Det slutade med att jag pratade med min man om saken, och han tyckte inte att det var något farligt - tyckte att man får tänka på andra så länge vi har valt varandra, för man träffar spännande människor ibland. Så jag fantiserade på ett tag, och efter några månader hade fantasin tappat sin attraktion och den nye killen verkade inte lika intressant längre. Därefter har det också hänt honom, och han har berättat det för mig, och jag tycker inte alls att det gör något. Snarast tänder det mig en aning.

Nu menar inte jag att du måste berätta för din man, han kanske inte kan hantera det. Men jag menar att fantasier är OK och man kan utan dåligt samvete gå in i dem, så länge man bestämmer sig för att det är fantasier. Så mitt tips blir att hänge dig åt dina fantasier och njut av dem, men dra en skarp gräns till verkligheten.

Sedan tycker jag också att du separat från detta ska fundera på ditt eget förhållande. Vad vill du ha i det? Vad saknar du? Vad är du nöjd med? Detta kan du absolut prata med din sambo om. Höra också vad han tycker. Liksom utvärdera förhållandet. Det tycker jag att man kan göra med några månaders mellanrum.

En till tanke är att din otålighet i förhållandet kan bero på att du inte är nöjd med livet annars. Hur har du det med jobb? Med vänner? Gör du kul saker? Missnöje på några plan i livet kan smitta till andra.

Svar på tråden Ångst utan att varit otrogen