Inlägg från: Bröllopsfnatt! |Visa alla inlägg
  • Bröllopsfnatt!

Augustibrudar i Göteborg 2007...del 2

Hej allihop!

Seal:Skönt att se att vi fortfarande är på G...

Malin-Lo: testa Svahns i Kungsbacka. Lite långt, men billigt och med god service!

• Bröllopsfnatt!

seal: Roligt att du är så nöjd med ringen! Hur ser den ut? Jag fick en förlovningsring med en förhållandevis stor diamant så jag kommer att ha en slät vigselring. Har insett hur opraktiskt det är med en enstensring så här i efterhand, men det är det värt, den är FIN!! Jag kommer att ha vitt guld (förlovningsringen) och rött (vigselringen); något okonventionellt, kanske, men lättare att kombinera med andra smycken.

Har inte prickat av något mer på listan, men det är väl så - lösa planer nystas ihop mot slutet. Träffade ett par som skall gifta sig på annan ort i slutet av juli/början av augusti och... de har inte ens bokat vare sig kyrka eller lokal!!! Så jag har blivit lite coolare nu och jag känner mig som värsta bröllopskoordinatorn i jämförelse med dem... Vi har dock insett att vi måste köpa en bil innan bröllopet, annars kommer vi inte kunna fixa med allt!

Jo, förresten: jag har beställt ett par skor som jag såg. Åtta cm klack, det ni!!

• Bröllopsfnatt!

centifolia:

Lund är fantastiskt! Det var där jag träffade min m2b (under studietiden)och det var faktiskt även där han friade (han kidnappade mig hemma i Göteborg och körde ned mig dit). Vi bodde där i fem år tillsammans, innan jag fick med honom (stockholmare) till Gbg! Lund och Stockholm är mina 2nd-best-orter att bo i, så ni kommer säkert att trivas. Åk ner nu, när magnoliorna blommar i Lundagård och få en försmak. Det är supermysigt. *suck* (drömmer mig dit).

• Bröllopsfnatt!

seal: Ringen var jättefin! Vad roligt att se! Men hur ser gummiringen ut *fattar inte riktigt*? Min m2b kommer kanske att välja att ha en i vitguld (tunn) utöver förlovningsringen i rödguld (så att vi båda har en av varje). Och... han var först tveksam till ring över huvudtaget!!

Mina skor är från ett engelsk märke - översätt "regnbåge" och ni har det! Modell: Heather! Jag kommer att sväva fram - är van att gå i riktigt höga klackar, så de är inte särskilt höga i min värld. Däremot tror jag som du att det är smart att ha ett extra byte eftersom det kommer att bli lite trötta fötter framemot småtimmarna. Om man nu hinner dansa sig trött; tror att man kommer att stå stilla och prata utan uppehåll med alla gäster stora delar av kvällen.

centifolia: Granat låter jättefint! Vad är det för modell? Min förlovningsring är en s.k. drottningring, designad av sandin, gbg. Skall beställa en 3 mm tunn rödguld där. När som helst. Man får hoppas att den hinner bli klar till bröllopsdagen, bara! Måste också putsa upp förlovningsringen; min har blivit svart (!) och jag har bara haft den sedan oktober. Vad är det för miljöer man vistas i?

Jag skall till Lund nästa vecka. Jag hoppas SÅ på att magnoliorna inte har blommat ut till dess. De har tydligen blommat tidigt i år, så man får se om förstamajsångarna får den fina bakgrunden! Var/i vilket område har ni tittat på lgh? *nyfiken*

• Bröllopsfnatt!

seal: Ja, den var verkligen fin! Kan tänka mig att den blir "cool" för kvällsbruk med gummiringen, medan den ser sofistikerad ut utan den!

Roligt att din sambo också funderar på det! Är det tidens tecken eller samma kille??

Skorna känns som tofflor (men jag provade dem i 37.5 - jag är en 36:a)! Mitt tips är att ringa runt till importörerna för att se om de kan tänka sig att ta in dem utan köptvång (tror eg. att man enligt konsumentköplagen EGENTLIGEN har ett ganska långtgående skydd och att säljaren skall stå risken om han inte utan särskild olägenhet kan sälja produkten till någon annan, men det är klart - om de säger att det är på egen risk så ÄR det en risk, så det bästa är att klargöra med importören/säljaren innan).

Vad skönt att du har fixat med sömmerskan. Har du bestämt modell nu? Med min outfit kan man säga att det är 50% kvar (mer kan jag inte avslöja...).

Ett litet block är fint att ha! Vi har redan skrivit in gästerna om de kommer/inte kommer i en liten svart "pärmbok". Nu återstår bara resten.*suck*

Jag har kommit på en mysko sak. Jag kanske vill "göra en Carola" och sjunga för min man i kyrkan. Är det för mycket (är öppen för kritik)?

I anslutning till detta - har du funderat över psalmer? Vi "måste" ha två psalmer trots att vi skall ha massa annan musik.

• Bröllopsfnatt!

seal:
    Du borde verkligen fundera över skorna! Angående ringen så är jag "dömd" till ett liv med bling-bling, but... I like it!! Tror inte det är samma sambo vi har (om inte din sambo är i Örebro idag)!?

Jag skall kolla på resterande 50% av klänningen imorgon... hi hi hi!!

Angående blocket så tror jag att självbedrägerier är bra. Det ger lugn och känner man att man har koll så kommer plötsligt kreativiteten! Apropå kreativitet - jag brukar kunna sjunga hyfsat, men jag vet inte... Det där du skrev om att inte ett öga kommer vara torrt gäller även mig. Jag har försökt att öva på sången här hemma och jag klarar bara första versen utan att börja gråta. Måste skärpa mig
    Skönt dock med stöd från dig!

Jag tror att vi skall skippa de vanligaste psalmerna. Det känns lite skolavslutning, men samtidigt kanske folk uppskattar att kunna sjunga med. Vad har ni tänkt apropå det?

Måste snart gå o duscha. Sitter här o äter mango o chattar efter träningen. Kan knappt röra armarna. *aj*

• Bröllopsfnatt!

Gissa vem som köpte resterande del av brudklänningen idag? 1000 kronor, ny... Rätt storlek, rätt modell...

• Bröllopsfnatt!

Janna: Välkommen till tråden! Det verkar dock som om de flesta andra har en del (annat) att göra för tillfället.

Jag försökte gå ut på din sida, men det var rena rama kinesiskan(!), så jag kunde inte ens se bilderna, tyvärr.

Personligen är jag rätt riskaversiv av mig, så jag hade inte vågat köpa klänningen på Internet. *harig* Dessutom bör du ta med i beräkningen att de flesta brudateljéer endast hinner med att ändra de klänningar de själva säljer/designar, i alla fall under säsongen, så kolla att sömmerskan har tid innan du köper (om du nu inte beställer efter exakta mått eller har en "standardkropp", [till skillnad från vissa andra]- då är det kanske inte något problem).

Hur som helst; Svahns är rätt hjälpsamma och prisvärda, men om du skall köpa skor så råder jag dig att ringa runt eftersom de verkar importera själva, utan att vara ÅF, varför man står risken och får betala frakten själv (i alla fall skulle de ha 300 kronor extra för ingenting).

Jag har kollat med en legitim återförsäljare i centrala Gbg och de var mycket mer prisvärda. Tyvärr var en av sömmerskorna på det stället riktigt tvär och inte alls hjälpsam när vi var där
    , men låt gå för det - de fixar allt och gör det de skall till ett rimligt pris. Mingla kan man göra på festen, eller hur?

Jag kan i.a.f. inte klaga när min klänningskjol går på 1000 kronor + kostnad för att sy in o upp den, samt de tar hem skor utan att jag behöver betala frakt eller belastas av köptvång om de inte passar! I Kungsbacka var det andra bullar i detta avseende. Å inte kunde man inte pruta på klänningen heller... Dessutom utfärdas en varning för svaga personer, eftersom de försökte frälsa oss (!) samtidigt som vi provade klänningen... Inget ont om kristen tro för övrigt, men det kändes olägligt vid tillfället.

Nu skall jag springa o städa - har levt singel i en vecka o för att m2b inte skall dra sig ur så här fyra, f'låt TRE (gaaaaaaaaaah!) månader innan får jag nog se till att det blir lite snyggt omkring mig... So long 4 now!!

• Bröllopsfnatt!

Man blir inte så lite trött. *suck* Har ni gjort hemsidor på BT? Har ni förklarat klädkoden för att hjälpa kusinerna från landet? Har de blivit sura för att ni har "bestämt" vad de skall ha på sig (dvs. inte fattat vitsen med klädkoder???).

Jag hade skrivit följande där det står "klädsel", eftersom frågor om skor med öppen tå, etc. började trilla in: "HAN: Mörk kostym (mörkblå, mörkt grå, ev. svart), vit skjorta o sidenslips/fluga i valfri färg (ej svart o vitt, gärna mönstrad). Svarta strumpor. Skulle brudgummen ta av sig sin kavaj vore det därför att kalaset är okonventionellt, stämningen hög och omgivningen varm. Värdens ev avklädsel inväntas dock. HON: Fin kvällsklänning av siden, sammet eller annat aftonfint tyg. Byxdress, kvällskjol med jacka eller överdel i samma finhetsgrad går bra. Om du väljer klänning bör den inte vara baraxlad eller golvlång, utan vara i knä- eller vadlängd. Klädseln skall inte vara vit, ej heller enhetligt svart. Dräkt/klänning och kavaj som är i siden, spets eller chiffong går bra, men inte vardagsdräkt. Sandalett eller tålös sko passar till stor fest, såsom ett bröllop. Men kom ihåg tunna strumpor för att vara korrekt klädd. Källa: M. Ribbing, DN."

Tänkte först lägga till följande inledningsfras: "En något extensiv förklaring av angiven klädkod följer här (blott för att föregripa frågor om klädsel till brudparet dessa bråda dagar."

Hur man än vänder sig har man dock *-* bak?? Nu har jag tagit bort det eftersom folk blev sura (!) . Mycket tacksamt att vara hjälpsam. Nu har jag i alla fall tagit bort det, men det är sisådär 20 pers som har sett det redan (och mulnat)till. Inser dock att det var dumt. Det hade varit bättre att strunta i det från början och att ge folk en anledning att ringa o vara sociala medan de frågar (vissa av dem har jag inte hört ifrån sedan mormors begravning för sådär fem år sedan, så det hade ju i och för sig varit roligt att tala med släkten...) . Ok, ja jag HAR pms, men ändå. Lite ledsen i ögat blir man. Eller har jag hybris? Jag resonerade som så att om man anser att man känner mig / oss så vet man att jag / vi gör allt med hjärtat o fattar att jag hjälper till, men vad kan man begära? OK, nu har jag fått detta ur mig, så nu känns det bättre... Tror ni att detta är det värsta, eller skall man förbereda sig på mer innan man är framme vid altaret?

• Bröllopsfnatt!

Centifolia: Ringen låter jättefin!! Vi har inte bestämt oss för vilka ringar vi skall ha. *aaaaaaaaaaaaaaargh* Det börjar bli lite kort om tid... 3 månader kvar och massor som skall göras. Som tur är "fästmannen" ledig nästa vecka, så då skall han få sätta sig och ringa runt!

Janna: varifrån kommer gästerna som eftersöker mammans klädkod? *nyfiken*... Vi lade ut den igen, kändes bra efter att en av våra italienska vänner sagt att de klär sig i svart på bröllop i Italien och att hon verkligen skulle behöva råd om klädseln!

Hur går det för er med alla förberedelser?

• Bröllopsfnatt!

centifolia: Tjusig! Vi har inte skaffat våra än. Tre månader kvar...

• Bröllopsfnatt!

Någon här? Hallå (-lå, -lå,-lå) *eko*

• Bröllopsfnatt!

Hej FrökenAnna!

Trevligt!! Hur går det med planeringen?

• Bröllopsfnatt!

FrökenAnna: Prästen, toastmastern, tf. värparet, vilka presenter man önskar sig, smaka av maten, ja.... en del saker är kvar att lösa. Klänning, skor och DJ, musik i kyrkan och lite annat är kvar!

Janna: ja, vi har lagt upp en hemsida här på BT och det funkar hyfsat. Hade egentligen velat göra en helt egen, men tiden räcker inte till. Försökte lägga upp en på NK igår kväll, men trots att det stod "användarnamnet upptaget" så att jag fick göra om det hela tre gånger så gick alla tre igenom och nu vet jag inte vilket av alla lösenord vi har, så nu ligger de där med våra namn på, alla tre och ser pinsamma ut. M2b skall ringa NK och be dem att ta bort dem. Det blir ingen önskelista för vår del på NK... *skäms*

• Bröllopsfnatt!

FrökenAnna: de sist nämnda sakerna är KLARA, inte kvar (morgontrött)...

• Bröllopsfnatt!

Oj oj oj.. Nu 17 måste vi ta tag i de trådar som är lösa och sy ihop dem. Inga musiker har hört av sig, vigselprogrammet kan därför inte göras klart... Festprogrammet kan inte heller göras klart eftersom de sista inbjudningarna har OSA den 30 juni, hemsidan med önskningar ligger inte klar, luktärter skall sås, sprit skall köpas, etc. etc. etc. Det är mycket nu... Ge mig stöd!!

• Bröllopsfnatt!

Jag blev kidnappad igår... *gääsp*

• Bröllopsfnatt!

seal och sommarbrud07 - det blir långt... väntar på era berättelser efter detta!!

Det var fantastiskt roligt och perfekt (men det hade jag räknat med för det var framförallt min pålitliga [!?] storasyster som höll i trådarna, så klart...). De lyckades lura mig totalt!! 1.Alla inbjudningar hade inte gått ut. 2. Jag hade bokat med m2b att vi skulle på en brunch med hans kollegor (som inte hade med bröllopet att göra) och 3. på kvällen skulle jag på middag till en "ny" vän som ingen av de andra kände, samt 4. min m2b skulle jobba på kvällen - men de tog oss båda samtidigt! M2b var så ansträngd för att han skulle kunna lura mig att han inte reflekterat över att han själv skulle kunna bli tagen samtidigt!! Nåväl; ett tiotal av mina vänner från när och fjärran stod ovanför trappan på Lerums station när vi kom med tåget och framför dem på översta trappsteget stod en uppställd Barbiedocka iförd brudklänning (min gamla - Barbie, alltså...). Jag trodde att det var en ful kör (det hade varit körjippon i Gbg hela veckan före) men det visade sig vara min syster och mina vänner iförda vitt och med röda scarves runt halsen. De ropade "surprise" eller "möhippa" eller något liknande och jag var fast!! Fick jordgubbar och champagne, slöja och massor av kramar. Mb2 fick ett kuvert med ett meddelande som löd "busted". Så kom killarna fram och tog honom!! Alla - kända och okända - hade kontaktats och gått ihop om att lura oss! (Men så är syster murvel, dvs. snokande journalist...) Vi åkte iväg (med ögonbindel för min del) och jag fick en barbiehäst, så att jag skulle förstå vad vi skulle göra. Vi började med att rida på islandshästar ute vid Nääs slott, och åt sedan på värdshuset. Efter det serverades picknick med jordgubbar, chokladmuffins och champagne innan vi drog iväg till Hagabadet (jag iförd ögonbindel och lätt åksjuk). I bilen frågade de mig vad jag INTE vile och då sade jag att jag INTE kunde acceptera en strippa (vilket de flesta redan visste). Vänta lite, säg om det sade tjejerna och ringde till en mobil och så fick jag säga det igen. Misstänkt...? Till saken hör att jag varken är blyg eler lättgenerad, utan att det är ett moraliskt ställningstagande om exploatering och förnedring från min sida, varför jag inte under några som helst omständigheter kan ta det som något käckt eller roligt. Det är liksom bara äckligt billigt och vansinnigt förnedrande för alla inblandade parter. Hur som helst; in på Haga-badet (fick först en barbie iförd frottébadrock), fick drinkar och behandling; ut igen till tjejerna i ett förhyrt rum där de satt och myste, sedan ut i den stora poolen där vi simmade omkring och skojade och stojade så att vi trodde att vi skulle bli utkörda... Där hookade min syster upp mig med en kille som var där på sin svensexa (dock var han nyopererad och kunde inte bada) varför vi fick dansa vals istället för att göra konstsim som min syster hade föreslagit för ahns vänner. Det gick galant! Fick också svara på några frågor som redan ställts till m2b, vilket avklarades med stora A i betyg (sägs det från de invigda), uppe på takterassen. Det var 30 grader varmt och strålande sol = underbart vackert väder! När det var färdigt gick alla tjejer och duschade och jämförde solbrännor efter ridturen (många hade goa T-shirtmärken...) och klädde på oss. Jag fick nätstrumpor (så klart), gula stilettklackskor (som min syster en gång köpt seriöst till sig själv i NY), mammas glitriga 80-talskavaj (också den ett seriöst inköp en gång i tiden) och ett svart fodral. Till detta slöja och krona (what else?). Fick gå i detta till P-huset, samt från parkeringen utanför min systers hus och upp till henne (en man kom förbi; tittade upifrån och ner och nerifrån och upp och sade på skånska: "vad fint!!" och jag svarade: "Tack, jag har valt klädsel med omsorg.".) Därefter upp till systerns hem med hela följet. Väl där middag och mys, samt lite make-up (tvingades bära lösögonfransar) och därefter in på toaletten för att skriva en låttext med vissa fraser på en kvart. Plötsligt ringde det på dörren. "Hör du inte?" fräste min syster genom toadörren (jag satt med iPOD på toaletten och skrev och sjöng och trodde att grannarna hade klagat... visserligen var klockan bara 8 på kvällen!?). Jag fick anse sångtexten vara färdig och gick ut. Fick blunda och en "gåva" i form av syrrans gamla Ken iförd träningsshorts. "Ta av dem och se vad han har under" ropades det. Jag lydde och drog ovilligt ned byxan. Där under hade han Barbies bikinitrosor. Jag greps av panik. Strupen snördes åt och jag led alla h-tes kval. Det ringde på dörren igen. Nej!! Jag ville inte. Det var förnedrande för honom (vem det än skulle visa sig vara), för mig, för mina vänner och inte minst då min syster som antagligen hade beställt honom. In kom en man (okänd) iförd vit skjorta och cowboyhat. "vem är den lyckliga/den jag skall göra lycklig?" Alla pekade på mig, men jag pekade på min syster. Jag tvingades sätta mig på en stol och alla ropade "kom igen nu...". *morr* Musiken började spelas: "You can leave your hat on" och jag leeed verkligen å allas (inklusive mina egna) vägnar. Killen såg bra ut, som en typisk student som var exhibitionist och skulle njuta av ett enkelt men för mig obegripligt sätt att tjäna extra slantar. Han började knäppa upp skjortan och smekte mitt ansikte och jag började verkligen må riktigt dåligt.

DÅ...stängde min syster av musiken och killen sade: "nej - det är inte det här vi skall göra. Jag har med mig min gitarr och vi skall spela in den låten som du har skrivit texten till!!" Vi gick ut på balkongen och övade tre gånger, till grannskapets applåder och glada tillrop innan vi gick tillbaka in och sjöng och spelade och det spelades in (för bruk den 4 aug...?). Därefter vidtog festligheter vilka bland annat innefattade att jag fick en ask med saker som olika personer hade lagt dit och som de förknippade med mig. Jag gissade rätt till stora delar! Det visades även (fula) foton och gicks igenom tonårssynder (syster hade gamla hångellistor i sin dagbok). Vi hade så tervligt och roligt och vi var så trötta när vi bestämde oss för att bryta upp. M2b hade fått utstå en hel del, vilket är en annan historia, men så mycket kan sägas att han inte gick upp på söndagen och att det var mycket lämpligt att han var ledig hela den följande veckan.

Jag hoppas att ni snart råkar ut för något liknande och att ni skriver era berättelser här!! Det är riktigt skönt att veta att helgerna fram till bröllopet är fria nu och att vi kan planera till sista sekunden... För det var väl ingen skenhippa, får man hoppas!?

• Bröllopsfnatt!

centifolia: tack för stödet!

Har kontaktat kantorn och det kommer nog att lösa sig. Tältet är också fixat... bara liiiite saker kvar!!

Svar på tråden Augustibrudar i Göteborg 2007...del 2