• jocelyn

äktenskapsförord problem PANIK!!!

Ja du har fel. Sorry det var nog inte vad du ville höra men hennes arv = hennes pengar. Bostaden skulle ni kunna skriva in i förordet men att du skulle "komma undan" att betala för hennes del om ni köpt den gemensamt är inte realistiskt.

att du känner dig kränkt etc har ju tydligen inte med pengarna att göra utan det faktum att hon vill skydda det som är sitt eget. Tänk efter hur DU skulle vilja ha det. Tänk om det var ditt arv som du kanske blev tvungen att dela 50-50 vid en skilsmässa... skulle du gilla det?

Ett par jag känner "kan" inte skilja sig pga att kvinnan då kommer tvingas lämna över 50% av allt hon äger- inklusive bostadsrätt- då de aldrig skrev något äktenskapsförord. Inte särskilt kul. Mannen är inte heller villig att "avsäga" sig pengarna eller dylikt.
    Så visst kan man TRO att allt kommer bli så fint och att man aaaaaldrig skulle kunna bli osams trots en skilsmässa/separation men tyvärr, i många fall blir det inte så.

• jocelyn

Alltså du behöver ju sätta dig in i den lagliga biten av detta. För även om du tycker att det rent moraliskt borde räcka med ditt ord osv osv så gör det inte det.

Det exempel jag tog upp är från Verkligheten och kvinnan köpte sin bostadsrätt INNAN hon gifte sig. Hon har även sparkapital på x antal hundratusen. Detta delas vid en skilsmässa 50-50 eftersom inget förord finns! Hänger du med?

Att du tycker nu att man ska "underlätta" för den andre vid en separation kanske är en åsikt du inte längre har om din fru typ är otrogen eller liknande. Åsikter har en tendens att ändras och kärlek kan lätt bli mindre kärleksfullt när man separerar. Oavsett vad man lovat!

Du tror väl inte att folk tågar till altaret med intentionen att ligga med andra, såra, misshandla eller bete sig allmänt svinigt mot sin partner? Likväl händer det.

Iom ÄF så har man en möjlighet att hindra framtida problem. Det är inte säkert att ni skiljer er. Din sambo kan ju även bli sjuk eller gå bort. INGEN planerar för sådant. Men det händer det med.

Visst kan man tycka att man rent moraliskt står över juridiska bestämmelser men så fungerar det ju inte i praktiken. Ett äktenskapsförord get åtminstone en möjlighet att gå från ett äktenskap utan att gräla om just ekonomin.

Vi kommer naturligtvis ha ÄF. Liksom vi nu har samboavtal. Aldrig att jag vill hamna i en situation då jag är utlämnad till någons välvilja...eller illvilja!

• jocelyn

Vad trist att du uppfattar folk här som "cyniska" när de kommit med massor av bra och handfasta råd till dig.

Jag har svarat efter en realistisk utgångspunkt och är inte cynisk. Du kan lika lite som andra människor styra exakt vad som ska hända i ditt liv, men du kan vara med och påverka på några plan.

Så nu när du fått råd här och hunnit tänka själv är det nog dags att ta nästa steg och prata med en jurist.

• jocelyn

Du måste faktiskt LÄSA vad folk skriver här istället för att tolka in en massa saker. Du har fått mycket bra råd; vänliga, informativa och respektfulla.

Vill du diskutera moralen kanske du ska starta en ny tråd om det ämnet?

Du kanske inte känner till någon som skilt sig eller hört talas om att även de bästa av vänner kan bli osams men så är det.

Det finns ingen som säger [citat]"ta vad du kan, du är värd det, om något annat är du lurad". [/citat] som du skriver ovan.

Även detta; [citat]Hänger den inställningen ihop med sin taxering eller är det något annat? Uppfostran? yrke?
    [/citat] är obegripligt.

Vad är det du försöker säga? Att när svaren i tråden inte passade dig så är det fel på andras "taxering", "uppfostran" eller "yrke"? Jeeeeez.

En stor kram till att bussiga som delat med sig av tips och råd i den här frågan! Ni hjälper många!

Svar på tråden äktenskapsförord problem PANIK!!!