Inlägg från: jagärsåkär |Visa alla inlägg
  • jagärsåkär

äktenskapsförord problem PANIK!!!

Hm... Vänta med giftemål är mitt råd. De här sakerna kan verkligen förpesta ett förhållande och se till att reda ut det innan ni blir äkta makar.

Vad tragiskt att ni båda känner ett ganska realistiskt hot att nån av er i framtiden lämnar den andra och börjar ett nytt liv... Den oron kanske är lite väl påtaglig hos er? För egen del är jag så klart medveten om att det kan hända mellan mig och min pojkvän, när som helst egentligen. Men den oron är liksom bara lite svagt i bakhuvudet och inget jag verkligen tänker på eller planerar runt om. Hellre vara glad och njuta av det jag har idag! Om det en dag tar slut så var jag åtminstone lycklig när det varade och OM vi blir kära i andra får vi ta de problemen då.

Om ni båda är lite småoroliga nu trots att ni har varann... Njuter ni av det ni har idag då? Eller fokuserar ni för mkt på risker om att kärleken dör? Den risken måste vi alla människor leva med. Vi vet att vi själva en dag kommer dö! Att kärleken kanske dör innan vi gör det! Att inget varar för evigt, att solen kommer släckas en dag. Men njut medan den skiner, ta vara på det ni har idag! Sluta oroa er för eventuella tragedier i framtiden. Vänd på det: tänk om ingen av er nånsin blir kär i nån annan... Då slösade ni all oro på ingenting!!!

Gift er inte än! Det är inte dags än...

Och nu till de ekonomiska aspekterna: Jag tycker det är helt naturligt att man som äkta hälft ska få känna sig trygg ekonomiskt. Inte att man ska tjäna på sin partner om man skiljer sig men att man faktiskt kan ställa krav på trygghet vad gäller ens boende. Det är ju helt natuligt.

Du försörjde väl henne under några år, om jag förstår det rätt? Säg att hon är skyldig dig trygghet med ditt boende eftersom du inte kunde lägga undan pengar pga att du försörjde henne under studietiden osv. Att du älskar henne o litar på henne men behöver trygghet när det gäller boendet.

Du vill inte komma åt hennes eventuella miljoner utan bara trygga att du har nånstans att bo i framtiden. Det tycker jag alla äkta par borde känna. Så om kärleken tar slut KAN man gå skilda vägar och blir inte tvungna att stanna pga sitt hem.

Eller: bo billigare så att du kan köpa ut henne? Om det nu blir aktuellt.

Svar på tråden äktenskapsförord problem PANIK!!!