• Clobberella

bör man diskutera möhippa med tjejerna?

Jag funderar på om jag ska ta ett snack med mina tjejkompisar angående möhippa...
    det är bara tre tjejer som kan bli aktuella, vi har inte bjudit så många och övriga bor för långt bort för att komma på en hippa.
    En av tjejerna som skulle kunna ordna en är dessutom ALLTID upptagen, så förmodligen kommer hon inte att "ha tid"... då återstår två tjejer: en kompis och min sambos svägerska.

Jag tycker inte att det är så mycket lönt att ordna en möhippa då, men funderar ändå på att prata med tjejerna, för OM de ska ordna en så finns det vissa saker (utklädsel och offentlig förnedring) som jag helt enkelt inte ställer upp på.
    Men om jag snackar med dem så kan ju det tolkas som att jag FÖRVÄNTAR mig en möhippa, vilket jag verkligen inte gör, jag är lika glad om jag slipper....

suck... ett annat alternativ vore ju att jag själv fixar en "tjejfest" innan brölloppet och säger att det får bli i stället för hippa....

vad tycker ni? Jag kan ju också strunta i det och se vad som händer helt enkelt....

• Svar på tråden bör man diskutera möhippa med tjejerna?
  • Gemma

Att börja diskutera möhippa måste tolkas som att man förväntar sig det. Tror personligen att det är bäst att inte förvänta sig något, inte bli besviken vid utebliven hippa och se eventuella påfund som en glad bonus.

• jempa28

Jag har blivit tvungen att prata med mina tärnor om möhippan, dels för att de inte har numret till tjejer som vill vara med vid en eventuell möhippa (dessa skulle bli ledsna om de missade den, jag har inget tjejgäng som jag hänger med utan mer utspridda vänner)

och dels för att jag kommer vara gravid när hippan är. Då kan man ju inte göra riktigt vad som helst...

men självklart jag noga poängterat att jag inte på ngt sätt tar illa upp om hippan uteblir då den inte spelar sååå stor roll för mig. Tärnorna blev tacksamma för nummer till alla involverade och sa retsamt "bra att ha... OM det blir ngt... " haha

• Gemma

Mitt tips: Lägg ner alla spekulationer och förväntningar och låt dina vänner sköta allt sådant. Fokusera på din dag istället!

• Gemma

Eftersom det i allmänhet är tärnan som ordnar hippan kan det såklart vara påpassligt att skicka fullständig lista över inbjudna till henne ;)

• grekens

Om din kompis känner dej väl så vet hon att du inte ställer upp på förnedring osv..Tror inte isåntfall att du behöver ta upp det med dom.
    om du absolut inte vill ha en "hippa" så tycker jag att det där med tjejfest lät som en bra idé men samtidigt är det ju inte din uppgift att dra ihop något...

Tror säkert att dom har plannerat något för dej:)Möhippa är verkligen en skräckblandad förtjusning, man vet ju aldrig vad som ska hända;)

• jessisca

om du inte kan tänka dig att ställa upp vad dina kompisar än fixar så e d bättre att säga till dom att inte lägga nån energi på d. d e inge skoj att ordna möhippa för en brud som vantrivs, believe me! gjorde d för några år sen, bruden bröt ihop mitt under allt o vi va tvungna att avbryta... som brud tycker jag inte man kan ställa några krav på utformningen av hippan, då e d bättre att säga ifrån att dom inte behöver anstränga sig. På ett icke förväntande sätt, så klart... Hur man nu gör d...

• grekens

Å nej!! Bröt hon ihop??
    Gud va hemskt.....

• jessisca

ja, d va verkligen ingen hit... men så kan d tydligen gå när bruden inte vill va me på d planerade...

• jessisca

bör kanske tilllägga att hon tyckte d va pinsamt att hon hade förstört vår planering, efteråt...

• N&N

Äsch, låt vännerna sköta sånt här, det ska ju vara hemligt. Njut och gläds åt att dina vänner fixar något och fixar de inte - glädjs åt bröllopsdagen.

Min syster frågade om en gästlista och hon fick vår med telenr + mail på och så var det ordnat.

• grekens

Hmmm, bröllops nerver:)

• f2b

Tycker helt klart man har rätt att sätta gränser! Visst får man bjuda på sig och gå runt i prickig kanindräkt om det är så - men vad gäller a) närheten till andra män (sälja pussar) och b) nakenhet (springa runt i underkläder) tycker jag helt klart man har rätt att säga ifrån om man själv eller blivande maken känner sig obekväm. Tror man att ens egna gränser ligger snävare än ens vänner kan man antingen tydliggöra innan (mman behöver inte ens nämna möhippan utan kan prata allmänt) eler på dagen om det är enklare saker det handlar om (diskutera alltför privata detaljer under kvällen tex)

Det finns inget alls som säger att du ska må dåligt för att dina vänner har annan syn på vad som är kul och jag är helt övertygad om att dina vänner håller med (och helst vill upptäcka det innan dagen).

• Eurolady

Förhoppningsvis känner dina kompisar dig så pass väl att de vet att du inte vill göra vissa saker. Vi fixade möhippa för en kompis i somras. Jag tyckte egentligen det blev rätt trist för att vara möhippa, men hon gillade det. Vi visste att hon på intet sätt ville vara offentlig, bära konstiga kläder osv, så vi ordnade picknick i en park och sen middag hemma. Det enda vi gjorde som oroade henne var att vi skrämde henne med allt vi hade tänkt göra. Så hon var lite nervös under dagen, men sen när det blev dags för middag och vi berättade att inget hemskt skulle inträffa, så blev hon väldigt lättat. Och hon var supernöjd efteråt.

Jag däremot kan tänka mig att gå med på rätt mycket, men jag har ändå pratat en del med mina närmsta kompisar (det blev rätt naturligt när man planerade en annan möhippa att man kom in på vad man själv skulle tänka sig att gå med på och vad man absolut inte vill göra) Det jag har sagt är att jag inte gillar idéen med att sälja pussar osv (fast jag tror inte att det är nån risk för det med tanke på vilka jag känner) och att jag inte kan göra vissa grejer (typ hinderbana och liknande) pga ett dåligt knä. Sen har jag bett dem snällt att inte komma för tidigt på morgonen (är grymt morgontrött) men där har jag en känsla av att jag inte får min vilja igenom .

• Clobberella

Oj så många svar!

Gemma: jag har ingen tärna så det finns ingen att skicka en lista till...

Grekens: nja problemet med kompisen (hon som inte alltid är upptagen alltså) är att hon TROR att hon känner mig, vilket hon inte gör särskilt väl egentligen...

Jessica: ja det är ju kruxet, det är ju inte kul för någon om de ordnar aktiviteter som jag verkligen ogillar... men de lär väl kontakta min sambo angående datum osv. så jag kan ju be honom framföra lite åsikter....
    nu låter det som att jag vill planera min egen hippa, men poängen är ju att det ska vara trevligt för alla inblandade...

Övriga: tack för era svar!

• Lena+Mattias=sant

Man skulle ju kunna säga vad man tycker genom att berätta att man ahde läst här på BT om en möhippa som lät alldeles hemskt och som bruden ahde börjat gråta över. I berättelsen kan du rada upp alla de saker du absolut inte vill ska hända :D

• förhoppningsis

Men berätta om nått "en kompis" blivit utsatt för och meddela att du aldrig skulle gå med på nått sånt eller liknande... eller "jag hörde om en tjej som" osv så berättar du vad du aldrig skulle vilja ha på möhippa eller liknande med uch vad hemskt för henne, det skulle jag aldrig klara av jag är aldeles för .... blyg/höjdrädd/åksjuk eller något
    Den har jag kört med, hoppas det funkar

• Zozo

äh, det är sa himla mycket tjafs om att man inta "FAR" frag/lägga sig i etc och om att det "SKA" vara hemligt..

Jag ville inte ha nagon "traditionell" hippa med utstyrsel och hela kitet, helt enkelt för att jag inte ser ngt roligt i det. Jag har faktiskt inte varit pa nagon sadan hippa eftersom ingen av mina vânner varit inne pa det sparet. Beroende pa den blivande bruden har det istället blivit fest pa stan med tjejgänget eller nagon aktivitet tillsammans (ridning, spa, lugn tjejkvâll etc).
    Dâremot har det aldrig varit nagot problem med förväntningar eller hemligheter.. Jag menar, det är väl inget svart att tala om ATT det blir nagot; man kan ju halla hemligt NÄR och VAD om man nu vill det..
    Bland mina polare är det naturligt att bruden lämnar över en lista pa de inbjudna till tärnan eller nagon annan närstaende; för att man ska kunna kontakta folk för hippa eller annat praktiskt. Om brudarna haft ngt emot ngn speciell sak sa har de sagt det pa nagot sätt i diskussionerna och det har inte varit nagra problem med det.

Svar på tråden bör man diskutera möhippa med tjejerna?