Mera äktenskapsförord
Hejsan. Jag har oxå ett dilemma gällande just detta. Familjesituationen ser ut så här: Min m2b, jag, vårt gemensamma barn och mitt barn sedan tidigare förhållande. Vi är överens om att vårt gemensamma barn skall få ärva ´2/3 av det vi äger och mitt "särkullabarn" äger 1/3 av det vi äger om jag skulle avlida, eftersom han troligtvis oxå kommer att ärva sin biologiska far.
Men så kommer vi till den jobbiga delen. När jag träffade min m2b hade han precis tagit lån och köpt en sommarstuga. Hans mamma var noga med att se till så att jag skrev på papper om att den var hans ifall ngt skulle hända. Detta papper bestämdes muntligt att det skulle rivas när vi gifte oss. Vi byggde för några år sedan ut huset och tog mera lån, som till att börja med stod skrivna på oss båda men som jag nu tror står på endast honom.
Nu i dagarna pratade vi om äktenskapsförord och hur vi skulle göra om vi skulle skilja oss. Hans svar var att jag skulle se det som en vanlig hyra och han behåller huset, som idag är värt ca 3,500 000. (vill tilläggas att vi har lån på 1,200 000.) Jag vill inte ta ifrån honom huset, men jag vill ju samtidigt inte stå barskrapad om vi nu skulle gå isär. Hur gör man?