• wife 2 be - been wife

Mera äktenskapsförord

Hejsan. Jag har oxå ett dilemma gällande just detta. Familjesituationen ser ut så här: Min m2b, jag, vårt gemensamma barn och mitt barn sedan tidigare förhållande. Vi är överens om att vårt gemensamma barn skall få ärva ´2/3 av det vi äger och mitt "särkullabarn" äger 1/3 av det vi äger om jag skulle avlida, eftersom han troligtvis oxå kommer att ärva sin biologiska far.

Men så kommer vi till den jobbiga delen. När jag träffade min m2b hade han precis tagit lån och köpt en sommarstuga. Hans mamma var noga med att se till så att jag skrev på papper om att den var hans ifall ngt skulle hända. Detta papper bestämdes muntligt att det skulle rivas när vi gifte oss. Vi byggde för några år sedan ut huset och tog mera lån, som till att börja med stod skrivna på oss båda men som jag nu tror står på endast honom.

Nu i dagarna pratade vi om äktenskapsförord och hur vi skulle göra om vi skulle skilja oss. Hans svar var att jag skulle se det som en vanlig hyra och han behåller huset, som idag är värt ca 3,500 000. (vill tilläggas att vi har lån på 1,200 000.) Jag vill inte ta ifrån honom huset, men jag vill ju samtidigt inte stå barskrapad om vi nu skulle gå isär. Hur gör man?

• Svar på tråden Mera äktenskapsförord
  • jocelyn

Hmm...
    Det här låter hur knepigt som helst. Det enda rätta är att ta ALLA papper med er och diskutera med jurist.

• Gift & Lycklig

Hej,

Skriver du äktenskapsförord så är stugan hans. Det innebär att du inte har rätt till någon del av stugan vid en skilsmässa och du går därmed misste om hela värdeökningen. Med andra ord - du har varit med om att betala för stugan (även om lånen står på honom så har ni gemensam ekonomi och du är därmed med indirekt om att betala) men kommer inte att få ut en krona av stugans värde. Inte bra! Ska ni ha ett äktenskapsförord så bör du skrivas in som delägare av stugan.

Att göra som din sambo föreslår och se det som en hyra från din sida är därför ett mycket dumt förslag.

Ni behöver vidare ha ett testamente som reglererar hur barnen ska ärva.

Det brukar alltid bli en massa att tänka på så fort det är särkullsbarn med i bilden, så jag håller med föregående talare - investera i ett besök hos en familjejurist. Det är värt alla pengarna och ni slipper en massa onödiga diskussioner i framtiden!

• förhoppningsis

När ni är gifta sker följande

Barnen

Utan testamente så
    går du bort först: ditt särkullbarn får ut sin del genast (har rätt att välja att avstå dock) och din man får resten. När även han dör får ert gemensamma barn sin del.

Om han dör först får du allt, när du sen dör går den delen som "Kommer från honom" till ert gemensamma barn, den delen som kommer från dig delas i 2 lika delar, en till ditt särkullbarn och en till ert gemensamma barn.

Skriver ni annat i testamentet så betänk att oavsett vad ni skriver har särkullbarnet rätt att få ut sin laglott genast när du dör, dvs hälften av arvslotten.

ÄF
    skriver ni att stugan blir hans så är den hans punkt slut. Du har dock rätt att få tillbaka de pengar du har betalat för den, men det är knepigt och måste visas med kvitton mm. Riktigt svårt kan det bli om du tex handlar maten så han kan amortera lånen. Då är du ju i praktiken med och betalar ändå.

• wife 2 be - been wife

Men det tidigare pappret som skrev på den "lilla" stugan som fanns ifrån början då? Så ni menar alltså om vi nu skulle gå isär så kan jag kräva 50% av värdet om jag INTE skriver äktenskapsförord??

• förhoppningsis

Ser inte i dim fråga om ni är gifta eller inte, men är ni bara sambo nu och ni separerar innan ni gifter er så får du inte ett öre från stugan då den inte införskaffades gför att bli er gemensamma bostad

• wife 2 be - been wife

Vi skall gifta oss i juli därför vill jag vet om nåt måste skrivas innan vi gifter oss.

• Medeltidsbrud

Som än inan mig sa ta alla papper gå till en jurist och få både ÄF och testamente skrivet inan ni gifter er.
    Det du är med och betalar på ska du se till att även om lånet bara står på honom hamnar i giftorättsgods.

• Trettondagsafton

Hej bara jag!

Jag tycker absolut att ni ska kontakta en jurist. I vissa kommuner kan man få träffa en familjejurist gratis i typ 15 minuter, så ring och kolla om någon sådan möjlighet finns hos er. I så fall kan du ju gå själv först och få lite mer info och så kan ni boka tid för en konsultation som ni betalar för sedan.

Jag tycker ni ska skriva ett testamente om ni vill att barnen ska ärva olika mycket. Om ni inte skriver något ärver "ditt" barn dig och sin pappa och ert gemensamma barn er båda. Ett testamente kan då behövas (utan testamente ärver barnet bara dig). Du kan också se till att arvet efter dig delas upp annorlunda än 1/2 till vardera barnet. Viktigt att komma i håg är dock att de isf ärver två personer (då behövs testamente) och att "ditt" barn som det skrevs ovan har rätt till arv efter dig direkt. Jag rekommenderar definitivt att ni skriver testamente så att ni får den uppdelning ni vill mellan barnen.

När det gäller sommarstugan är jag mer tveksam till vad ni egentligen har avtalat. Din man hade i och för sig köpt den innan ni träffades, men med tanke på att du investerade i den genom gemensamma lån kan du ändå ha rättigheter. Jag tycker du ska visa upp det ni skrev för en jurist, så att du vet vad som gäller. Det är inte alls säkert att det innebär det du tror, särskilt inte om ni gifter er för då gäller som regel att allt ska delas vid en skilsmässa och det är endast vissa speciella typer av "papper" (testamente, äktenskapsförord, gåvobrev) som kan ändra på det. Börja alltså med att kolla vad du skrivit på. Sedan kan du välja om du vill ha äktenskapsförord eller inte.

Hur ser er ekonomi ut? Betalar ni av på sommarstugan med gemensamma pengar? Har din M2B andra pengar att betala reparationer etc på stugan med? Om så inte är fallet måste du ta ställning till om era pengar i framtiden ska bekosta något som du saknar rätt till vid en ev. skillsmässa. Dessutom har du ju redan betalat en del då ni tagit lån. Detta är viktigare att tänka på än vem som står för lånet. Självklart ska du inte stå för ett lån om du inte har nån rätt till huset. Men även om det är M2B:s lån så kan det påverka er ekonomi. Ett alternativ kan vara att skriva ett äktenskapsförord på en del av huset, t.ex. 1/2. Detta kan vara ett alternativ om M2B även lagt ner ett stort sparkapital i huset (och du inte har motsvarande pengar), men innebär inte att det är rätt just för er. Då behåller M2B halva och den andra halvan delas vid en skillsmässa. Ett annat sätt är att inte skriva något äktenskapsförord alls mht att stugan bekostas av båda genom lån och jobb (M2B gamla lån betalas väl också även om han tod dem innan ni träffades.

Svar på tråden Mera äktenskapsförord