Inlägg från: wife 2 be - been wife |Visa alla inlägg
  • wife 2 be - been wife

Mera äktenskapsförord

Hejsan. Jag har oxå ett dilemma gällande just detta. Familjesituationen ser ut så här: Min m2b, jag, vårt gemensamma barn och mitt barn sedan tidigare förhållande. Vi är överens om att vårt gemensamma barn skall få ärva ´2/3 av det vi äger och mitt "särkullabarn" äger 1/3 av det vi äger om jag skulle avlida, eftersom han troligtvis oxå kommer att ärva sin biologiska far.

Men så kommer vi till den jobbiga delen. När jag träffade min m2b hade han precis tagit lån och köpt en sommarstuga. Hans mamma var noga med att se till så att jag skrev på papper om att den var hans ifall ngt skulle hända. Detta papper bestämdes muntligt att det skulle rivas när vi gifte oss. Vi byggde för några år sedan ut huset och tog mera lån, som till att börja med stod skrivna på oss båda men som jag nu tror står på endast honom.

Nu i dagarna pratade vi om äktenskapsförord och hur vi skulle göra om vi skulle skilja oss. Hans svar var att jag skulle se det som en vanlig hyra och han behåller huset, som idag är värt ca 3,500 000. (vill tilläggas att vi har lån på 1,200 000.) Jag vill inte ta ifrån honom huset, men jag vill ju samtidigt inte stå barskrapad om vi nu skulle gå isär. Hur gör man?

• Svar på tråden Mera äktenskapsförord
  • wife 2 be - been wife

Men det tidigare pappret som skrev på den "lilla" stugan som fanns ifrån början då? Så ni menar alltså om vi nu skulle gå isär så kan jag kräva 50% av värdet om jag INTE skriver äktenskapsförord??

• wife 2 be - been wife

Vi skall gifta oss i juli därför vill jag vet om nåt måste skrivas innan vi gifter oss.

• wife 2 be - been wife

Hans gamla lån ligger inbakade i de nya som är gemensamma. Och alla pengar vi har idag är gemensamma. Samma sparkonton och lönekont.mm.

Innan vi flyttade in i "hans" sommarstuga så renoverade han upp den och hade sammanlagda lån på ca 300 000. Han har alltså aldrig bott här ensam. Vi har alltid haft samma ekonomi och aldrig delat upp några kostnader. Pengar till huset och räntor mm har alltså tagits av våra gemensamma pengar. Som till mat och barn och räkningar.

Han har aldrig haft några "egna" pengar som han lagt extra någonstans. Sedan vi flyttade in samtidigt så har alltså allt betalats av "våra" pengar.
    -00 började vi bygga ut där vi tillsammans sökte lån för detta. Och har så hela tiden betalat allt tillsammans.

Han tjänar mer än mig, vilket killar ofta gör i allmänhet. Jag har varit hemma mest med barnen , För det tyckte han vi förlorade minst på. Jag har oxå varit sjukskriven för en trafikolycka och arbetslös under denna tiden. Vilket han oxå tyckte skulle inverka eftersom jag inte tjänat lika mkt som honom.

Usch blir mörkrädd av att höra allt det här komma ifrån honom. Men är ändå skönt om man kan lösa det utan att hamna i luven på varandra.

• wife 2 be - been wife

Gift & Lycklig
    Är du helt säker på att det är så här? Så du menar att det pappret jag skrev på inte skulle gälla längre. hur kan detta vara möjligt?

• wife 2 be - been wife

det är knappt vi är det längre. Har haft en sådan där "tyst" helg

Svar på tråden Mera äktenskapsförord