Inlägg från: Trettondagsafton |Visa alla inlägg
  • Trettondagsafton

Mera äktenskapsförord

Hej bara jag!

Jag tycker absolut att ni ska kontakta en jurist. I vissa kommuner kan man få träffa en familjejurist gratis i typ 15 minuter, så ring och kolla om någon sådan möjlighet finns hos er. I så fall kan du ju gå själv först och få lite mer info och så kan ni boka tid för en konsultation som ni betalar för sedan.

Jag tycker ni ska skriva ett testamente om ni vill att barnen ska ärva olika mycket. Om ni inte skriver något ärver "ditt" barn dig och sin pappa och ert gemensamma barn er båda. Ett testamente kan då behövas (utan testamente ärver barnet bara dig). Du kan också se till att arvet efter dig delas upp annorlunda än 1/2 till vardera barnet. Viktigt att komma i håg är dock att de isf ärver två personer (då behövs testamente) och att "ditt" barn som det skrevs ovan har rätt till arv efter dig direkt. Jag rekommenderar definitivt att ni skriver testamente så att ni får den uppdelning ni vill mellan barnen.

När det gäller sommarstugan är jag mer tveksam till vad ni egentligen har avtalat. Din man hade i och för sig köpt den innan ni träffades, men med tanke på att du investerade i den genom gemensamma lån kan du ändå ha rättigheter. Jag tycker du ska visa upp det ni skrev för en jurist, så att du vet vad som gäller. Det är inte alls säkert att det innebär det du tror, särskilt inte om ni gifter er för då gäller som regel att allt ska delas vid en skilsmässa och det är endast vissa speciella typer av "papper" (testamente, äktenskapsförord, gåvobrev) som kan ändra på det. Börja alltså med att kolla vad du skrivit på. Sedan kan du välja om du vill ha äktenskapsförord eller inte.

Hur ser er ekonomi ut? Betalar ni av på sommarstugan med gemensamma pengar? Har din M2B andra pengar att betala reparationer etc på stugan med? Om så inte är fallet måste du ta ställning till om era pengar i framtiden ska bekosta något som du saknar rätt till vid en ev. skillsmässa. Dessutom har du ju redan betalat en del då ni tagit lån. Detta är viktigare att tänka på än vem som står för lånet. Självklart ska du inte stå för ett lån om du inte har nån rätt till huset. Men även om det är M2B:s lån så kan det påverka er ekonomi. Ett alternativ kan vara att skriva ett äktenskapsförord på en del av huset, t.ex. 1/2. Detta kan vara ett alternativ om M2B även lagt ner ett stort sparkapital i huset (och du inte har motsvarande pengar), men innebär inte att det är rätt just för er. Då behåller M2B halva och den andra halvan delas vid en skillsmässa. Ett annat sätt är att inte skriva något äktenskapsförord alls mht att stugan bekostas av båda genom lån och jobb (M2B gamla lån betalas väl också även om han tod dem innan ni träffades.

• Trettondagsafton

Som jag skrev ovan tror jag inte heller att det ni skrivit har betydelse om ni gifter er - då gäller bara att skriva äktenskapsförord om man vill ändra på huvudregeln är allt är giftorättsgods.

För säkerhets skull be en jurist titta på det ni skrivit.

Om jag förstått rätt så är huset numera er gemsamma bostad där ni bor permanent. Eller är det bara sommarhus? Om ni bor där på heltid kan det ju vara någon sorts samboavtal ni skrivit eftersom ni flyttade in tillsammans och M2B inte bott där innan. Men som sagt kolla med en jurist.

Spontant tycker jag inte ni ska göra ett hus som ni båda betalar lån och löpande utgifter för till enskild egendom (i vart fall inte helt och hållet), men det måste du tänka över själv. Det kan dock vara klokt att träffa en jurist som redogör för vad som skulle hända om ni skildes, eftersom det ju verkar vara något du funderar över. Skriver du ett äktenskapsförord kan det till och med bli så att du hamnar i en sämre ställning rörande huset än om du fortsätter att var sambo, men som sagt be någon förklara vid en personligt besök. Och snälla kontakta inte Fonus - lägg hellre pengar på en bättre jurist!

Svar på tråden Mera äktenskapsförord