• ninjan

nån som e bra på engelska och kan hjälpa mej?

hejsan!

Jag skulle behöva hjälp med en översättning från svenska till engelska.

Det är så att jag beställde en bh från bravissimo och betalade med visa. Men så satt den inte bra så jag skickade tillbaka den. Och naturligtvis sände smarta jag inte med nåt kontonummer som de kunde lägga in pengarna på!

Nån som vill ta det som sin uppgift att översätta en text?

• Svar på tråden nån som e bra på engelska och kan hjälpa mej?
  • Mrs. 170307

Min man (engelsman) skulle aldrig få för sig att använda ord som "delighted" i ett sådant fall - och han är inte allmänt otrevlig, man säger helt enkelt inte så (säger han).

• Lilla Li

Delighted låter verkligen gammalmodigt... Hade själv en engelsman till engelsklärare vid något tillfälle, och han använde många ålderdomliga uttryck som gemene man aldrig skulle säga. Tycker det låter krystat och som om man gör sig till.

• Fru Cinderella

Mirranda

Njaee.. han såg snarare 30 ut, men vem vet vad som gömde sig bakom alla potentiella ansiktslyftningar ;)

• tree

man skule ALDRIG säger så... jag är 30 år och har bara bott i sverige för bara 2 år... jag kan engelska! 'I would be delighted' låter som man skriver en bröllops inbjudnan faktiskt!

om vill vara lite mer 'polite' kan man säger istället... I would appreciate it if the money could be returned to my bank account.

• Fru Cinderella

Mrs. 170307 och LillaLi

Alla är vi väl olika, han kanske är lite snobbig av sig, vem vet!

• tree

Akvavit
    du är helt rätt! man bruker behöver den international bank nummer som heter swift code! (men inte altid) herifrån kan jag sticka penger till england med sort code och ac. nummer men tvärtom behöver jag den swift coden!

• Mrs. 170307

_Cinderella: Na, han kanske måste hålla sig till en föråldrad läroplan.

Lycka till i morgon! Skönt att du blev frisk igen!

• Fru Cinderella

TS
    Förlåt om vi lånde tråden, ska sluta med det nu ;)

Mrs. 170307
    Det låter faktiskt logiskt!
    Ja visst är det

• ninjan

tack för alla förslag! Gör inget att tråden användes till att diskutera gamalmodiga lärare :)

Jo, på banken sa de att iban eller swift kod ska stå med.
    Men ska den skrivas före eller efter mitt kontonummer, eller är det inte nån skillnad?

• tree

iban eller swift är ISTÄLLET för din acc. nummer... det är din international ac. nummer

• ninjan

hmm.. nu blir jag alldeles förvirrad!
    så jag ska enbart skriva swift koden?

Kanske ska tillägga att jag bor i finland, i fall det ändrar något..

alltså, bara swift, ingen kontonummer?

• Akvavit

Jo, du behöver både swift/iban och hela kontonumret.
    Men jag tror fortfarande att det vanligaste och enklaste i såna här situationer är att de sätter in på ditt kontokort.

• Mrs. 170307

IBAN = ditt internationelle kontonummer
    SWIFT/BIC-kod: bankens id

• ninjan

ok, tack för era svar! Nu ska här mailas! :)

• nyår07

men om du betalade med visa, så har de ditt kortnummer och betalar tillbaks per automatik eller?

• ninjan

jahaaa..
    jo jag betalade ju med visa, men några pengar har jag inte sett. Hur som helst, mailade dem just. Får se vart det leder.

• Akvavit

Har du kollat fakturan på Visa kortet, de kanske har regisrerat redan? Eller är det ett bankkort du har?

• Kaffemoster

Håller med snartbrud .. pengarna krediteras tillbaka till kortet .. Skulle aldrig skicka bank konto nummer till något företag ...

• ninjan

jag har inte haft mitt visakort så värst länge och det här var första och hittills enda gången jag använt det. Har ingen som helst aning om hur det funkar, märker jag nu när det är försent :(

Vad kan dom göra med mitt kontonummer då, nu när jag skickat det? Borde jag spärra kortet och skaffa ett nytt? När jag har sänt tillbaks varor till tex h&m har jag också skickat med mitt kontonummer.. kan dom använda det på nåt vis, eller behöver dom nåt "lösenord" eller nått?

• ninjan

fick ett mail från bravissimo idag.. dom skrev att de lagt in pengar på mitt kort den 2 april... varför har inte jag märkt av det? det syns ju inte på nåt kontoutdag eller nåt!

Svar på tråden nån som e bra på engelska och kan hjälpa mej?