Inlägg från: jenny_nenne |Visa alla inlägg
  • jenny_nenne

OT: min m2b har skulder...

Min m2b har skulder sen innan vi träffades. På olika ställen. Ganska mycket pengar dessutom. Nu har kronofogden hört av sig angående utmätning av lön.
    Vissa skulder är över tio år gamla. Allt känns hopplöst, jag som aldrig fått en betalningsanmärkning ens...*suck*
    Usch...tycker detta är jättejobbigt. Men det är väl bara att bita i det sura äpplet och ta tag i det.
    Nån mer som varit i samma sits?

• Svar på tråden OT: min m2b har skulder...
  • jenny_nenne

jag har pratat med bla kronofogden om hans skulder. de säger att hans skulder som han hade innan vi träffades kommer aldrig att bli mina skulder. det enda som händer är att de tar del av hur mycket jag tjänar när de gör utmätning av hans lön. detta för att de ska se vem som ska betala störst del av våra räkningar.
    Men detta drabbar ju mig indirekt ändå eftersom alla lån får stå på mig, osv.

• jenny_nenne

det tråkiga är att det kommer ta 13 år innan alla skulder är betalda. Nu håller jag på att ringa runt för att se om de kan gå med att få en större del av summan betald och sen skriva av resten. Så jag tar ett lån och betalar av skiten. Att han sedan betalar av mig istället. Men eftersom vi har gemensam ekonomi så blir det ändå så dumt...

Pringlez:hur lever ni med skulderna?? har ni delad ekonomi och helt enkelt ser det som hans utgift eller hur gör ni??

• jenny_nenne

vi är sambo och blir gifta (fast det visste ju inte fogden när vi pratade) de yllde bara i vad jag tjänade och vad han tjänade och om jag hade resor till jobbet. det tog dem hänsyn till. hade jag tjänat mer än han så skulle jag betalat mer del av räkningarna än han, men det gör jag inte så det spelade väl inte så stor roll antar jag.

• jenny_nenne

va konstigt! det kanske var för att jag var med hos fogden?? men gifter vi oss så kommer det ju ändå att stå på papper att han e gift. Anledningen till att jag isf vill ta ett lån är för att sen är skulderna borta för gott efter några år och vi kan ta lån tillsammans på bostad osv. Och för att man oftast kan få ner skulden betydligt om man kan erbjuda dem en större klumpsumma. annars hade jag og itne heller funderat på det.

• jenny_nenne

min sambo har haft en fördjävlig uppväxt, det är ingen undanflykt men det är en förklaring. Hans pappa misshandlade honom med kokande vatten, slag osv. Hans fostermamma var snäll tills hon fick en "egen" son. Då sket hon i min m2b. När han var 16 bytte hon lås på dörren så han kom inte in. Han liv fylldes av droger och annat skit. Så lite av hans skulder är från snodda bilar. Men sen blev han lurad av hans fd svärfar då han hyrde ut lgh i andra hand till honom. Han betalade aldrig hyran. Min m2b litade ju på honom. Några skulder som hans kompisar har satt honom på. Och underhållsstöd som han får skylla sig själv med.

Så jag tänkte ju då ta ett lån så vi kan betala av skulderna i en klumpsumma. Oftast får man ner summan då. Sen under de år (två tror jag det är) som han inte får ta eget lån så har jag sagt till honom att varenda krona ska betalas in på lånet. Så fort han får ta ett eget lån får han "ta över" det som är kvar på det jag tar. Förstår ni?

Detta för att vi snabbare ska kunna ilda ett liv i hop med hus osv. Det finns inte en chans att jag får ta ett huslån själv på min inkomst. Så detta är en ok lösning för att bli av med allt. Förhoppningsvis går allting bra och smärtfritt att betala av skiten.

• jenny_nenne

egentligen är det väl så att jag mer eller mindre vant mig vid att han har skulder. Och jag kan erkänna att vi under en längre tid valt att sopa problemen under mattan och bara valt att betala av minsta möjliga. Men nu när fogden knackade på dörren så blev det ju mer allvar över det hela. Och man känner sig ju så dum att man inte tog tag i det från början. Men det är så lätt att vara efterklok. Så därför kände väl jag att jag ville ha problemen ur världen en gång för alla. Och om jag tar ett lån så blir det ju mer allvar i att betala av det så fort som möjligt.
    Men detta menar jag absolut inte att vi levt loppan under tiden. Vi har inte så stor inkomst men hadae man lagt ner all sin energi på att betala av så hade det nog varit annorlunda idag. Men hur kul är det i början av ett förhållande att lägga alla sina pengar på skulder??
    Låter jag blåögd och naiv nu? Känns som jag lurat mig själv och att ni skakar på huvudet och suckar...sicken du brud...

• jenny_nenne

jag har kollat på lyxfällan och jag ser inte vad det skulle hjälpa oss. Det är först nu som vi har ekonomi att ta tag i det. Innan har vi inta haft många kronor över efter räkningar och de har gått till mat. Kan tillägga att fikcpengar och liknande som man får för att roa sig med har aldrig existerat i vårt förhållande. det har det inte funnits plats med. Och det är jag som har hand om ekonomin. Jag sköter alla papper vad det gäller både honom mig och barnen.
    Så jag ser nog den enda lösningen att ta ett lån och att han sedan tar över det. Att få ett lån när man har skulder går...om man har något att belåna. Vilket min sambo verkligen inte har.

• jenny_nenne

oj tack för hjälpen!
    Jag har själv sökt på nätet, men alla de jag hittade ville ha säkerthet osv. Men jag kanske sökte på fel. Men jag ska definitivt kolla upp det.
    Tack!

• jenny_nenne

frågan är ju bara vad de menar med:

"Efter godkänd kredit prövning har du pengarna i handen inom några dagar"

efter godkänd kreditprövning brukar ju inte vara så aktuellt i hans fall då den aldrig blir godkänd... men ska kolla

• jenny_nenne

blue bank har jag kollat på men då skulle man ha ngt att belåna. Jag sökte på lån och skulder och fick upp en massa långivare men inte en enda som lånade ut pengar utan säkerhet. När man väl kom till kritan så tog det stopp...

• jenny_nenne

mrs 170307 det vore kanon om du ville göra det. tack så jättemycket!

• jenny_nenne

jag förstår vad ni menar med att ni inte tycker jag ska ta ett lån. Anledningen till det var ju som jag skrev tidigare att man får ner skulderna så mycket genom att betala in en klumpsumma. Så då pratar vi definitivt inte 13 år längre. och eftersom vi båda fått bättre inkomst nu så blir det lättare att betala av det. Är skulden redan hos fogden så känns det hopplöst, men tar jag ett lån så kommer det kännas mycket lättare att lägga alla sina pengar på att betala av det så fort som möjligt. Jag vet det låter konstigt i andras ögon men jag hoppas ju att vi inte ska skilja oss de närmsta åren. Och ja, vi kommer skriva papper på att lånen står på mig men att hana ska betala tillbaka dem.

• jenny_nenne

måste bara säga tack för alla som ställt upp med sina svar. Och att dem inte är som i de flesta andra trådar påhoppande eller nervärderande...tack!

Jag ska gå till min bank och kolla med dem hur det ser ut för min del, sen ska vi ju se vad kronofogden gör utmätningen på. Väntar fortfarande på besked från de andra skuldindrivarna om huruvida man kunde få betala av en klumpsumma och få resten avskrivit.

Vem vet...man kanske vinner på lotto under tiden...hahaha...

• jenny_nenne

kronofogden räknar med att den som har den största inkomsten betalar större del av räkningarna. Om tex den ena tjänar 20000 kr och den andra 10000 kr och man har delad ekonomi så hade man kanske velat att den som tjänar mer betalar mer del avräkningarna... inte vet jag. vi har alltid delat allt i vått och torr... väldigt vått här just nu...höhö

• jenny_nenne

okej... som det ser ut nu kommer jag ta lånet och sen kommar han ta över det efter två el tre år då han e prickfri. Kan man skriva äktenskapsord i efterhand??

Svar på tråden OT: min m2b har skulder...