• jenny_nenne

OT: min m2b har skulder...

Min m2b har skulder sen innan vi träffades. På olika ställen. Ganska mycket pengar dessutom. Nu har kronofogden hört av sig angående utmätning av lön.
    Vissa skulder är över tio år gamla. Allt känns hopplöst, jag som aldrig fått en betalningsanmärkning ens...*suck*
    Usch...tycker detta är jättejobbigt. Men det är väl bara att bita i det sura äpplet och ta tag i det.
    Nån mer som varit i samma sits?

• Svar på tråden OT: min m2b har skulder...
  • Lena+Mattias=sant

Och ha äktenskapsförord när ni gifter er så du slipper drabbas av att han inte sköter sina skulder.

• Pringlez

Andas..vet EXAKT hur du känner dig. Det är jätte jobbigt jag vet. Jag litar inte ett dugg på min blivande (ekonomiskt då).
    Men han vet det och är helt öppen med sina pengar mot mig för att visa att han NU har blivit duktig. Att de tar en del av hans lön känns bra för då vet jag att skulderna sakta men säkert krymper.

Du kan ju alltid ringa kronofogden och veta exakta summan av skulden och när han kommer vara klar med sin avbetalning osv. Om det gör att du mår lite bättre. Men det viktigaste är nog att han/ni är fullt ärliga mot varandra han med sina skulder du med hur det känns!

• Kaffemoster

Tråkigt! Men det kanske kan vara bra att börja dra pengar från hans lönekonto så att han har en chans att komma ifatt ..

• Pringlez

Ingen Smiley så klart!!!

• jenny_nenne

jag har pratat med bla kronofogden om hans skulder. de säger att hans skulder som han hade innan vi träffades kommer aldrig att bli mina skulder. det enda som händer är att de tar del av hur mycket jag tjänar när de gör utmätning av hans lön. detta för att de ska se vem som ska betala störst del av våra räkningar.
    Men detta drabbar ju mig indirekt ändå eftersom alla lån får stå på mig, osv.

• jenny_nenne

det tråkiga är att det kommer ta 13 år innan alla skulder är betalda. Nu håller jag på att ringa runt för att se om de kan gå med att få en större del av summan betald och sen skriva av resten. Så jag tar ett lån och betalar av skiten. Att han sedan betalar av mig istället. Men eftersom vi har gemensam ekonomi så blir det ändå så dumt...

Pringlez:hur lever ni med skulderna?? har ni delad ekonomi och helt enkelt ser det som hans utgift eller hur gör ni??

• Pringlez

Är ni gifta eller sambo?
    När det gjorde en utmätning på min m2b blev min ekonommi inte inblandad alls!

• jenny_nenne

vi är sambo och blir gifta (fast det visste ju inte fogden när vi pratade) de yllde bara i vad jag tjänade och vad han tjänade och om jag hade resor till jobbet. det tog dem hänsyn till. hade jag tjänat mer än han så skulle jag betalat mer del av räkningarna än han, men det gör jag inte så det spelade väl inte så stor roll antar jag.

• Pringlez

Oj!
    JAg tjänar mer än min sambo och jag har pratat med KF men de har alldrig varit intresserad av min inkomst.
    Vi har absolut delad ekonomi i högsta grad nu är det inte lika illa med år som ni har men det är tufft. Var i valet i kvalet att betala av dem men avstod!
    Men tro mig jag vet hur det är....STOR KRAM!!!

• jenny_nenne

va konstigt! det kanske var för att jag var med hos fogden?? men gifter vi oss så kommer det ju ändå att stå på papper att han e gift. Anledningen till att jag isf vill ta ett lån är för att sen är skulderna borta för gott efter några år och vi kan ta lån tillsammans på bostad osv. Och för att man oftast kan få ner skulden betydligt om man kan erbjuda dem en större klumpsumma. annars hade jag og itne heller funderat på det.

Svar på tråden OT: min m2b har skulder...