Min m2b hade skulder och även lite idag, men det är småpengar som tur är. När vi träffades hade han ett lån där han betalade 12% ränta!! Jag fattade inte hur blåst han lyckats bli! Det var pga en massa tjafs och skit inom hans familj, låååång historia. Men nu för tiden lägger jag mig i hans ekonomi. Vi har lyckats rensa bort en massa skulder, byta det där ocker-lånet till ett normalt lån och ibland när han ådrar sig kreditkortsskulder kan jag rensa dem åt honom. Eller tex att jag betalar hela hyran eller andra kostnader så att han hinner ifatt med sin ekonomi. Vill INTE ha en massa skulder jämt.
Hans problem är dels familjeägodelar (fastigheter) som kostat skjortan att äga ihop och dels att han lever över sina tillgångar (han är en bon-vivant eller en levnadskonstnär eller nåt annat dyrt som innebär att man älskar att resa o äta gott o njuta av livet!). Inga stora problem, nu är vi snart ifatt. Och vi har ändå lyckats spara pengar på bröllopet.
Mitt råd: skriv äktenskapsförord! De där gamla skulderna får han reda ut själv. Du kan hjälpa honom om du vill o kan men se till att de inte blir DINA skulder för sjutton!! ÄKTENSKAPSFÖRORD gumman!
Lägg dig i hans ekonomi och försök hjälpa till där det går. Försök leva billigt ibland för att lägga undan pengar för skuldrensning... Omförhandla lån. Fan, utmätning av lön är verkligen SKIT. Varför är han så skuldsatt???