• jenny_nenne

OT: min m2b har skulder...

Min m2b har skulder sen innan vi träffades. På olika ställen. Ganska mycket pengar dessutom. Nu har kronofogden hört av sig angående utmätning av lön.
    Vissa skulder är över tio år gamla. Allt känns hopplöst, jag som aldrig fått en betalningsanmärkning ens...*suck*
    Usch...tycker detta är jättejobbigt. Men det är väl bara att bita i det sura äpplet och ta tag i det.
    Nån mer som varit i samma sits?

• Svar på tråden OT: min m2b har skulder...
  • Hobby

Min m2b har också betalningsanmärkningar. Han var helt öppen och ärlig med det när vi träffades. I samband med att vi köpte vår gemensamma lägenhet som vi bodde i tidigare löste han alla skulder. Ringde runt till alla "indrivare" och kollade. Allt var grönt trodde vi.

Så helt plötsligt dimper det ner fler skuldbrev från ett företag som inte vänt sig till kronofogden utan driver in sina skulder själva bit för bit. Det var GAMLA skulder där räntan hade vuxit rejält!Skitjobbigt!!!

Vi trodde att vi betalat allt och så visar det sig att vi har massor kvar att betala. Det var jättejobbigt, men smatidigt är det något som gör oss starkare tillsammans. Vi vet att ingenting kan förstöra för oss så länge vi har varandra. Vi mot hela världen har det kännts som ibland...

Vi har gjort upp en avbetalningsplan med företaget, ingenting dras från våra löner. Vi vet att det här är sista skulden och eländet kommer vara över om något år. Vi betalar inte mer än att vi kan leva gott ändå.

• jocelyn

Tyvärr JA. Han hade skulder -pga hans förra äktenskap. Orkar inte gå in på detaljerna men för att göra det kort så betedde sig ex-frun på ett minst sagt vidrigt sätt och han själv var djupt deprimerad och tog inte kontroll som han borde ha gjort. Även advokaten sjabblade till det...
    Han fick leva med en betalningsanmärkning pga henne, därav mitt intensiva kampanjande FÖR äktenskapsförord!

Jag har vägrat gå i god för något, står inte på någon typ av kontrakt och i vårt samboavtal står det tydligt och klart vad som är mitt och vad som är hans.

Mitt ultimatum har redan från börjat varit att om han få EN ENDA ny skuld så lämnar jag honom. Jag tänker INTE leva med någon som inte kan handskas med ekonomin.

• jagärsåkär

Min m2b hade skulder och även lite idag, men det är småpengar som tur är. När vi träffades hade han ett lån där han betalade 12% ränta!! Jag fattade inte hur blåst han lyckats bli! Det var pga en massa tjafs och skit inom hans familj, låååång historia. Men nu för tiden lägger jag mig i hans ekonomi. Vi har lyckats rensa bort en massa skulder, byta det där ocker-lånet till ett normalt lån och ibland när han ådrar sig kreditkortsskulder kan jag rensa dem åt honom. Eller tex att jag betalar hela hyran eller andra kostnader så att han hinner ifatt med sin ekonomi. Vill INTE ha en massa skulder jämt.

Hans problem är dels familjeägodelar (fastigheter) som kostat skjortan att äga ihop och dels att han lever över sina tillgångar (han är en bon-vivant eller en levnadskonstnär eller nåt annat dyrt som innebär att man älskar att resa o äta gott o njuta av livet!). Inga stora problem, nu är vi snart ifatt. Och vi har ändå lyckats spara pengar på bröllopet.

Mitt råd: skriv äktenskapsförord! De där gamla skulderna får han reda ut själv. Du kan hjälpa honom om du vill o kan men se till att de inte blir DINA skulder för sjutton!! ÄKTENSKAPSFÖRORD gumman!

Lägg dig i hans ekonomi och försök hjälpa till där det går. Försök leva billigt ibland för att lägga undan pengar för skuldrensning... Omförhandla lån. Fan, utmätning av lön är verkligen SKIT. Varför är han så skuldsatt???

• jenny_nenne

min sambo har haft en fördjävlig uppväxt, det är ingen undanflykt men det är en förklaring. Hans pappa misshandlade honom med kokande vatten, slag osv. Hans fostermamma var snäll tills hon fick en "egen" son. Då sket hon i min m2b. När han var 16 bytte hon lås på dörren så han kom inte in. Han liv fylldes av droger och annat skit. Så lite av hans skulder är från snodda bilar. Men sen blev han lurad av hans fd svärfar då han hyrde ut lgh i andra hand till honom. Han betalade aldrig hyran. Min m2b litade ju på honom. Några skulder som hans kompisar har satt honom på. Och underhållsstöd som han får skylla sig själv med.

Så jag tänkte ju då ta ett lån så vi kan betala av skulderna i en klumpsumma. Oftast får man ner summan då. Sen under de år (två tror jag det är) som han inte får ta eget lån så har jag sagt till honom att varenda krona ska betalas in på lånet. Så fort han får ta ett eget lån får han "ta över" det som är kvar på det jag tar. Förstår ni?

Detta för att vi snabbare ska kunna ilda ett liv i hop med hus osv. Det finns inte en chans att jag får ta ett huslån själv på min inkomst. Så detta är en ok lösning för att bli av med allt. Förhoppningsvis går allting bra och smärtfritt att betala av skiten.

• viktualia

jenny_nenne - jag tycker att ni ska prata med en privatjurist som kan tipsa er om smartaste lösningarna för att få ordning på härvan. Så att din m2b kommer på fötter utan att du behöver känna dig utnyttjad.

Privatjurister hittar du via Fonus eller större bankkontor. Kanske är det läge för någon typ av äktenskapsförord?!?

Dessutom skulle det nog vara bra för er med en privatekonomisk rådgivning som man kan få via Konsumentvägledaren (nås via kommunen) eller bankerna (fast då är de ju mer inne på att sälja in sina smarta lån).

Önskar dig all lycka till!

• Medeltidsbrud

jag säger bara lyxsfällan på 3 torsdagar kl 20,00.
    Det är ett program alla borde titta på .
    I vårt förhållande va det jag som komm in med pissig ekonomi och skulder.
    Men jag har trots att jag har lägsta nivå på akassan 320 kr per dag lyckats rensa ut min skuld utan hjälp från min sambo då vi inte hadde gemensam ekonomi.
    Jag lärde mig en viktig sak under den tiden och det är att man lära sig mer av att ta sig ur skiten man har satt sig i själv än om andra gör det åt en.

• jenny_nenne

egentligen är det väl så att jag mer eller mindre vant mig vid att han har skulder. Och jag kan erkänna att vi under en längre tid valt att sopa problemen under mattan och bara valt att betala av minsta möjliga. Men nu när fogden knackade på dörren så blev det ju mer allvar över det hela. Och man känner sig ju så dum att man inte tog tag i det från början. Men det är så lätt att vara efterklok. Så därför kände väl jag att jag ville ha problemen ur världen en gång för alla. Och om jag tar ett lån så blir det ju mer allvar i att betala av det så fort som möjligt.
    Men detta menar jag absolut inte att vi levt loppan under tiden. Vi har inte så stor inkomst men hadae man lagt ner all sin energi på att betala av så hade det nog varit annorlunda idag. Men hur kul är det i början av ett förhållande att lägga alla sina pengar på skulder??
    Låter jag blåögd och naiv nu? Känns som jag lurat mig själv och att ni skakar på huvudet och suckar...sicken du brud...

• viktualia

jenny_nenne - naiv eller inte, problemen är till för att lösas. Testa med mina tips, så blir er situation förhoppningsvis drägligare!!!

• Mrs. 170307

jenny_nenne: Brorsan och min svägerska var i samma sits som ni: hon hade skulder (helt klart för att hon inte har någon koll på något, har alltid levt över sina tillgångar). Brorsan ville (enligt mig självklart) inte ta ett lån för hennes skulder.

Hon tog ett lån i eget namn, trots betalningsanmärkningar. Det finns banker som går med på det. Iofs är räntan då högre än vanligt (tror att hon betalar 2,5%) men för dem (henne) var det värt att betala fogden med ett slag.

Jag vet inte mycket om sådana saker men tja, så länge räntan inte är skamlig (det bör nog kollas upp och jämnföras noggrant!) kan det faktiskt vara värt att få lite ordning på det hela. Svägerskan är i alla fall nöjd (och nu håller brorsan i ekonomin).

• jocelyn

Medeltidsbrud; håller med dig! Mkt bra program! Alla borde se det!
    Starkt av dig att ha rensat upp i röran själv med, det är ju en form av frihet att ha ordning på sin ekonomi. Grattis!

jenny-nenne; nej nej ta inget lån för honom. De andra i tråden har redan motiverat så bra.

Själv ställde jag ju ett ultimatum. För även om min m2b inte hade kronofogden på dörren så kom han i form av läskiga brev. Så det första jag krävde var total insyn i alla hans papper och att få vara med när han öppnade sina räkningar. Hans skulder var helt borta trodde vi -han fick dessutom ett utdrag från kronis för att bevisa för mig att han var skuldfri och prickfri...

DÅ slår det ner som en bomb; en gammal händelse från hans förra äktenskap sabbar ALLT. Inget gick att göra åt detta utan han fick bita i det sura äpplet och leva med anmärkningen, trots att han inte hade några egna skulder som gått till anmärkning och trots att just denna händelse var 10 år gammal!!!

Jag är av åsikten att den ende som kan hantera min ekonomi är jag, så min m2b -eller någon annan- får inte komma i närheten av den. Vi har separat ekonomi och delar endast på mat, el tv-avgift etc. Det känns tryggast så.

Svar på tråden OT: min m2b har skulder...