• jenny_nenne

OT: min m2b har skulder...

Min m2b har skulder sen innan vi träffades. På olika ställen. Ganska mycket pengar dessutom. Nu har kronofogden hört av sig angående utmätning av lön.
    Vissa skulder är över tio år gamla. Allt känns hopplöst, jag som aldrig fått en betalningsanmärkning ens...*suck*
    Usch...tycker detta är jättejobbigt. Men det är väl bara att bita i det sura äpplet och ta tag i det.
    Nån mer som varit i samma sits?

• Svar på tråden OT: min m2b har skulder...
  • jenny_nenne

mrs 170307 det vore kanon om du ville göra det. tack så jättemycket!

• jocelyn

Om du är hellbent på att ta det där lånet; gå till en jurist och ordna med ett gällande kontrakt mellan dig och mannen. Kanske banken kan skriva över lånet på honom exakt på dagen då han blir prickfri? Gör något för att skydda dig själv och dina barn. Det du lånar kommer vara ditt problem och ditt ansvar - inte hans. Tyvärr!

Om du inte förstått konceptet med Lyxfällan-programmet så handlar det om att man endast kan leva av pengar man faktiskt har; inte av lån och luftslott.

• Medeltidsbrud

måste bara skriva ett tilläg till jocelyns inlägg.
    Klara ni inte av lånet och du står på det så är det du som hammnar hoss kronofogden och då sitter ni båda i skiten för att inte tala om ockerräntorna sådana företag tar för att låna ut pengar.
    Lägg hellre upp en betalningsplan med kronofogden.

• anne på grönkulla

Ska man lösa gamla skulder med ett nytt lån så ska man ju se till att det är en ränta som man inte knäcks under - då riskerar man ju bara förvärra situationen. Jag tror tyvärr inte heller på att nån annan (typ du) ska låna för honom - det kan komma väldigt surt efter det också.

Sanering och ansvar... - tråkigt men sant.

• jenny_nenne

jag förstår vad ni menar med att ni inte tycker jag ska ta ett lån. Anledningen till det var ju som jag skrev tidigare att man får ner skulderna så mycket genom att betala in en klumpsumma. Så då pratar vi definitivt inte 13 år längre. och eftersom vi båda fått bättre inkomst nu så blir det lättare att betala av det. Är skulden redan hos fogden så känns det hopplöst, men tar jag ett lån så kommer det kännas mycket lättare att lägga alla sina pengar på att betala av det så fort som möjligt. Jag vet det låter konstigt i andras ögon men jag hoppas ju att vi inte ska skilja oss de närmsta åren. Och ja, vi kommer skriva papper på att lånen står på mig men att hana ska betala tillbaka dem.

• Kristina07

Jag har varit där du är nu... och det tog 10 år innan jag insåg att det gällde att lägga benen på ryggen och springa därifrån fortare än kvickt!

Jag jobbade och slet för att vi skulle kunna leva vårt liv och samtidigt betala av hans skulder. Men en dag när jag var hemma själv så ringde telefonen från ett kreditkortsföretag som ville påminna om betalning.... "ja, sa jag, hur mycket ät skulden på och vad är lägsta månadsbetalning?"

Fick på så sett veta att han hade ytterligare 100 000 i skulder. Som alltså tillkommit under våra år tillsammans. Det var slutet för mig!

Vi är skilda nu och han fick behålla huset och alla skulderna. Jag fick inte ett korvöre, men slapp stå kvar på alla skulderna.

Tänk dig noga för!!!!

• Skalaren

Jag har egentligen ingen åsikt om du ska ta ett lån för att lösa din sambos skulder, det måste du avgöra själv. Nu kommer jag säkert att låte som en gammal surkärring. Men jag skulle defenitivt avråda dig från att låna av olika låneinstitut som lånar ut till människor som annars inte får lån. Jag är av den uppfattningen att anses man inte kreditvärdig av "vanliga" banker så ska man nog inte låna. Vet inte om du skrivit något om det i tråden redan, men har du kollat med de stora bankerna om möjligheten att låna där? Om jag förstod det rätt så har du ingen betalningsanmärkning, utan borde vara kreditvärdig. Jag tycker verkligen att du ska se upp med att låna en stor summa med hög ränta. Ofta får man dålig ränta hos låneinstitut som annonserar att de lånar ut utan säkerhet och till sådana med betalningsanmärkningar mm.

Som någon skrev ovan tycker jag att du och din sambo ska boka en tid hos någon ekonomisk rådgivare på banken. Kanske har de ett förslag på hur ni bäat löser er situation.

Jag förstår att du inte tror att ni ska gå skilda vägar och det är klart att ingen önskar det. Men saker kan hända. Om ni separerar så har du ett lån som står på dig ensam och din sambo har sina skulder hos kronofogden avbetalda. Det skulle ju verkligen inte vara en kul sits för dig.

• jenny_nenne

måste bara säga tack för alla som ställt upp med sina svar. Och att dem inte är som i de flesta andra trådar påhoppande eller nervärderande...tack!

Jag ska gå till min bank och kolla med dem hur det ser ut för min del, sen ska vi ju se vad kronofogden gör utmätningen på. Väntar fortfarande på besked från de andra skuldindrivarna om huruvida man kunde få betala av en klumpsumma och få resten avskrivit.

Vem vet...man kanske vinner på lotto under tiden...hahaha...

• Marskatt

Vill bara lägga till en sak - att även om ni skriver någon typ av avtal på att det är HAN som ska betala för DITT lån (vilket det ju i praktiken faktiskt är), så gäller inte det avtalet på det sätt jag tror du önskar... Det är fortfarande DU som ska se till att lånet betalas, och då blir det DIN sak att se till att han betalar till dig i så fall, och det är knappast rimligt att tro att han skulle göra om det är så att ni separerar/skiljer er.

Sen en sak som jag tycker är riktigt konstig - varför ska kronofogden bestämma att du ska stå för större delen av det gemensamma hushållet (dvs betala mer för ert boende etc varje månad), när ni båda har "var sin halva" av ett "bo"? Det är möjligt att det är så det "ska" fungera, men konstigt tycker jag ändå att det är...

• jenny_nenne

kronofogden räknar med att den som har den största inkomsten betalar större del av räkningarna. Om tex den ena tjänar 20000 kr och den andra 10000 kr och man har delad ekonomi så hade man kanske velat att den som tjänar mer betalar mer del avräkningarna... inte vet jag. vi har alltid delat allt i vått och torr... väldigt vått här just nu...höhö

• Jeez

Någon har säkert tipsat om detta, men äktenskapsförord?! Där ni kan reglera både ekonomin innan ni är gifta och under det att ni är gifta!

• förhoppningsis

så länge ni inte är gifta så är det ingen fara men när ni gifter er så kommer ha ha rätt till gäldstäckning för sina skulder om ni separerar.
    Kronofogden an mäta ut det mesta som inte är benificium (dvs mer eller mindre nödvändigt)
    det ni får behålla är typ IKEA möbler, liten TV typ...

• jenny_nenne

okej... som det ser ut nu kommer jag ta lånet och sen kommar han ta över det efter två el tre år då han e prickfri. Kan man skriva äktenskapsord i efterhand??

Svar på tråden OT: min m2b har skulder...