OT: min m2b har skulder...
Jag har egentligen ingen åsikt om du ska ta ett lån för att lösa din sambos skulder, det måste du avgöra själv. Nu kommer jag säkert att låte som en gammal surkärring. Men jag skulle defenitivt avråda dig från att låna av olika låneinstitut som lånar ut till människor som annars inte får lån. Jag är av den uppfattningen att anses man inte kreditvärdig av "vanliga" banker så ska man nog inte låna. Vet inte om du skrivit något om det i tråden redan, men har du kollat med de stora bankerna om möjligheten att låna där? Om jag förstod det rätt så har du ingen betalningsanmärkning, utan borde vara kreditvärdig. Jag tycker verkligen att du ska se upp med att låna en stor summa med hög ränta. Ofta får man dålig ränta hos låneinstitut som annonserar att de lånar ut utan säkerhet och till sådana med betalningsanmärkningar mm.
Som någon skrev ovan tycker jag att du och din sambo ska boka en tid hos någon ekonomisk rådgivare på banken. Kanske har de ett förslag på hur ni bäat löser er situation.
Jag förstår att du inte tror att ni ska gå skilda vägar och det är klart att ingen önskar det. Men saker kan hända. Om ni separerar så har du ett lån som står på dig ensam och din sambo har sina skulder hos kronofogden avbetalda. Det skulle ju verkligen inte vara en kul sits för dig.