• jocelyn

OT: min m2b har skulder...

Tyvärr JA. Han hade skulder -pga hans förra äktenskap. Orkar inte gå in på detaljerna men för att göra det kort så betedde sig ex-frun på ett minst sagt vidrigt sätt och han själv var djupt deprimerad och tog inte kontroll som han borde ha gjort. Även advokaten sjabblade till det...
    Han fick leva med en betalningsanmärkning pga henne, därav mitt intensiva kampanjande FÖR äktenskapsförord!

Jag har vägrat gå i god för något, står inte på någon typ av kontrakt och i vårt samboavtal står det tydligt och klart vad som är mitt och vad som är hans.

Mitt ultimatum har redan från börjat varit att om han få EN ENDA ny skuld så lämnar jag honom. Jag tänker INTE leva med någon som inte kan handskas med ekonomin.

• jocelyn

Medeltidsbrud; håller med dig! Mkt bra program! Alla borde se det!
    Starkt av dig att ha rensat upp i röran själv med, det är ju en form av frihet att ha ordning på sin ekonomi. Grattis!

jenny-nenne; nej nej ta inget lån för honom. De andra i tråden har redan motiverat så bra.

Själv ställde jag ju ett ultimatum. För även om min m2b inte hade kronofogden på dörren så kom han i form av läskiga brev. Så det första jag krävde var total insyn i alla hans papper och att få vara med när han öppnade sina räkningar. Hans skulder var helt borta trodde vi -han fick dessutom ett utdrag från kronis för att bevisa för mig att han var skuldfri och prickfri...

DÅ slår det ner som en bomb; en gammal händelse från hans förra äktenskap sabbar ALLT. Inget gick att göra åt detta utan han fick bita i det sura äpplet och leva med anmärkningen, trots att han inte hade några egna skulder som gått till anmärkning och trots att just denna händelse var 10 år gammal!!!

Jag är av åsikten att den ende som kan hantera min ekonomi är jag, så min m2b -eller någon annan- får inte komma i närheten av den. Vi har separat ekonomi och delar endast på mat, el tv-avgift etc. Det känns tryggast så.

• jocelyn

Om du är hellbent på att ta det där lånet; gå till en jurist och ordna med ett gällande kontrakt mellan dig och mannen. Kanske banken kan skriva över lånet på honom exakt på dagen då han blir prickfri? Gör något för att skydda dig själv och dina barn. Det du lånar kommer vara ditt problem och ditt ansvar - inte hans. Tyvärr!

Om du inte förstått konceptet med Lyxfällan-programmet så handlar det om att man endast kan leva av pengar man faktiskt har; inte av lån och luftslott.

Svar på tråden OT: min m2b har skulder...