• Glitterkråkan

PMS - vad göra?

Någon som kan tipsa om vad som kan hjälpa vid PMS? Detta är lika jobbigt varje tmånad! Ständig hunger, svullnad, blir deppig och sur, och det kan vara ett par veckor!

Har provat Femal en gång men kan inte påstå att det hjälpte. Någon som prövat annat hälsokostpreparat som hjälpt?

Försöker naturligtvis äta nyttigt, men det går inte alltid vilket leder till viktökning som envist håller sig kvar efteråt. Nån som känner igen sig?
    Hur gör ni?

• Svar på tråden PMS - vad göra?
  • Mimmi27

Usch, jag vet hur det är! Även om min pms av någon anledning har blivit bättre. Jag vet faktiskt inte varför. Jag tror att lite av problemen försvann när jag bytte p-piller till Yasmin. Min gynekolog har tipsat mig om att akupunktur kan hjälpa mot pms, för att jag ska slippa ta piller. Det ska jag testa, när jag är modig nog...

• vårlisa

Testa Efamol - kosttillskott med jättenattljusolja! Funkar utifrån teorin att PMS orsakas av låga nivåer av fettsyror. De första 8-12 veckorna tar man 3 st. om dagen, därefter 1 om dan.

Min erfarenhet är att de funkar mycket bra. Inte så att jag inte känner av hormonerna ett dugg, men jag känner mig mycket jämnare i humöret. Sen vet man ju inte vad som är placebo - men vad spelar det egentligen för roll om man känner att man mår bättre!

• Glitterkråkan

Tackar för tipsen!

Ska absolut testa Efamol. Är det mycket dyrt?

Har någon gång funderat på akupunktur men det har inte blivit av. Det är ju ofta så, i alla fall för mig, att när PMS:en är över så förtränger man problemet tills det är dags igen...

• Mimmi27

Är det inte Efamol som påverkar p-pillernas effekt negativt? Jag åt en sorts jättenattljusolja iallafall, men när jag fick höra att p-pillrens skydd försämras vågade jag inte fortsätta. Men tabletterna hjälpte!

• CrillesSmula

Håller med Mimmi, tror dom försämrar p-pillren tyvärr! Annars är det ett bra preparat mot "vanlig" deppighet med!

Svar på tråden PMS - vad göra?