Ska jag skriva äktenskapsförord?
För det första tycker jag att det är bra att ni funderar på det och framförallt pratar om det!
Men, jag tror att det kan skapa problem mellan er, beroende på hur ni har er ekonomi för övrigt. Om han nu tjänar mer än dig, förväntar du dig att ni ska dela på era ínkomster dvs så att han "ger" dig pengar pga hans högre lön? I så fall skulle jag nog tycka att det var lite taskigt mot honom. Men, om han får spara undan det som han tjänar mer än dig, så är väl ett ÄF bra. Kanske att ni senare river det...
Vi har valt att inte skriva ÄF. Vi tjänar ungefär lika mycket och har inga skulder. Jag har lite mer förmögenhet än honom men ingen jättestor skillnad. Angående arv så vet jag att mina föräldrar har skrivit något i sitt testamente så att arvet aldrig kan bli "gemensam" ägodel och delas i en ev. skilsmässa utan att jag aktivt tar det beslutet. Fråga mig dock inte hur för jag har inga detaljer om det. (föräldrarna gjorde detta innan jag träffade min respektive). Detta kan vara något som du kan prata med dina föräldrar om.