• pudan

Ska jag skriva äktenskapsförord?

Min man och jag har valt att skriva äktenskapsförord av flera anledningar som redan kommit upp här - bla för att en av oss har mkt stora studieskulder och fördelningen av de pengar vi gemensamt sparat ihop vid en ev skilsmässa därför blir orättvis utan.

Ingen av oss ser ÄF som första steget mot skilsmässa utan som ett sätt att skydda varandra och respektera varandra. Som min man sa; skulle det gå så illa att vi skiljer oss kan vi inte vara säkra på att det inte blir under stora bråk och att vi säger och gör kanske saker vi aldrig någonsin skulle kunna föreställa oss idag.

Jag har genom flera arv fått en ansenlig mängd antika och i flera fall mycket värdefulla saker - tavlor, smycken mm från 1700 och framåt och min man vill absolut inte vara orsak till att detta går ur min släkt. Jag å min sida vill absolut inte heller att saker som han fått när han var liten eller ärvt av sin mamma (som var den enda nära släkt han hade) ska följa med mig vid en ev skilsmässa. Ingen av oss tror att vi skulle bete oss så girigt om situationen skulle uppstå men mycket kan hända mellan nu och då och av respekt för varandra, varandras släkter och vår kärlek har vi valt att skriva ÄF.

Alla gör givetvis som man vill men personligen känner jag att det är litet konstigt om man inte kan diskutera sådant här när man är som mest lycklig och överens - det rör sig ju om ett uttryck för den kärlek man delar.

/Pudan

Svar på tråden Ska jag skriva äktenskapsförord?