Inlägg från: jagärsåkär |Visa alla inlägg
  • jagärsåkär

Era kostnader i månadslöner räknat?

Jag läste om en brud som lagt en hel årslön på sitt bröllop. Det fick mig att haja till lite... Oj. Hur mkt lägger vi i förhållande till månadslön?

För oss blir det nog: 3 månadslöner var kan man säga (alltså 6 månadslöner totalt). Fast inte riktigt eftersom mina föräldrar kommer betala en stor del. Det slutar nog med att vi lägger 3 månadslöner totalt ist. Per person alltså 1,5 månadslön.

Hur mycket lägger ni?

• Svar på tråden Era kostnader i månadslöner räknat?
  • jagärsåkär

Ok, det låter ganska rimligt ändå... Fast det är klart: man säger 1 månadslön och tänker att man liksom sparat en månad för att få ihop den. Men så är det ju inte så klart, man har alla andra kostnader samtidigt.

Att spara ihop en månadslön tar ju lång tid!!

En till fråga: hur länge sparar ni?

• jagärsåkär

Gerda: ja! Håller med, vem vill inte det!!

Jag tänkte inte på att man tjänar olika när jag skrev tråden. I våra karriärsprognoser ser det ut som att jag skulle vara den som kommer tjäna mer... detta pga den bransch jag är i jämfört med hans. Men det är nog lite ovanligt.

Lilla Li: vad skönt att ni bara har 2000 kvar! Bra gjort. Vi har mååånga månader framför oss... Men har lyckats skrapa ihop 45000 i alla fall. Det är en början.

• jagärsåkär

Ja, när man räknar kostnader i jämförelse med månadslönen får man ju relativa siffror. Men det absoluta talet varierar så klart beroende på månadslönerna och hur många såna man lägger.

Det intressanta tyckte jag var att se hur mkt folk är villiga att lägga på bröllopet i jmf med sin ekonomi. Tex är 100 000 billigt för vissa och för andra är det jättemkt pengar. Så det säger inte mkt om hur man prioriterar. Däremot att se hur mkt av ens lön man lägger visar kanske mer hur villig man är att spendera pengar på sitt bröllop.

Jag tycker nog att jag och m2b lägger ganska mkt pengar... Egentligen tänker jag att ett romantiskt bröllop på landet med hemlagad mat skulle bli lika bra eller bättre... Men nu blir det ett annat stuk på bröllopet. Påkostat och framförallt: enklare för oss! Vi slipper allt jobb med mat och servering osv. Annars hade jag älskat en enklare o billigare variant men om jag väljer det kommer jag stressa ihjäl mig (som så många gånger förr) och inte njuta av min stora dag!

• jagärsåkär

Kul att många svarar på min tråd!

Vi har precis avbokat vårt dyra slott och bestämt oss för att ha bröllop på landet ist! Nu vet jag inte hur många månadslöner det kommer kosta. Min far betalar nog allting, men i våra månadslöner räknat landar det nog på 2 efter skatt. Nja... nej det blir nog mer. Återkommer när jag vet mer.

Svar på tråden Era kostnader i månadslöner räknat?