• Danna07

OT:Fått betala för hög hyra i 2:a hand

Hej!
    Jag har hyrt en lägenhet i andra hand och fick precis veta att jag betalt ca 1000mer i månaden än ursprungshyran. Den är delvis möblerad så man få ju ta ut en viss del mer har jag förstått. Dock inga möbler i lägenheten utan mer skåp, garderober, fläkt etc.

Hur mkt mer får man ta ut för möblering?

Vet ni hur det går till om man anmäler det till hyresnämden?Vad behöver man tänka på?
    Blir det någon ränta på de pengar som jag betalat in extra??

Just nu snurrar det många tankar och jag hoppas ngn här kan reda ut det hela.

Jag har skrivit på ett kontrakt att jag godtar summan för merkostnad av möblering. Är det giltigt?

Behöver jag betala jurist?Vem betalar rättegångskostnaderna? Hur lång tid kan det ta innan jag kan återse pengarna(om jag nu får rätt).

Jag är medlem i hyresgästföreningen.

Tacksam för hjäp

/Daniella

• Svar på tråden OT:Fått betala för hög hyra i 2:a hand
  • Forsfors

Vilken tur att du är medlem i hyresgästföreningen! Ta kontakt med dem så får du hjälp. De har jurister som hjälper till, jag vet inte om det kostar något.

• blueberrypie

Hyr du "lagligt" i 2:a hand så ska ju också hyresvärden ha godkänt kontraktet. Då känns det konstigt om det inte skulle gälla...?

Bara vad jag tror....

• jocelyn

Kontakta hyresgästföreningen så hjälper de dig! De kan driva ärendet åt dig så du behöver inte betala för något. Man får ta ut maximalt 15% för möblerade bostäder. Du har skrivit på att du godtar att betala för möbler. Har det inte funnits möbler i bostaden kan du såklart inte tvingas betala för detta. Ta gärna foton -med datum- och bevisa vad som är ditt i bostaden. Spara kvitton etc. Alla eventuella elräkningar o dyl som du stått för ska du också spara.

Det är förbjudet att ta ut ockerhyra när man hyr ut i 2a hand.

Som sagt; kontakta Hyresgästföreningen så får du hjälp!

• Danna07

Tack för era svar. Nu har jag ju flyttat ut så det blir ju lite svårt att ta foto;-(

Hyresvärden har godkänt uthyrningen.

• PennyJenny

hyresvärden måste inte alltid godkänna kontraktet utan bara ge tillstånd till uthyrningen och då är inte säkert att man till hyresvärden måste meddela hur mycket man tar ut i hyra, det är ju något mellan innehavaren av kontraktet och andrahandshyraren. Så är det tex ofta i bostadsrättsföreningar.

• Danna07

Har precis fått ett mail från han jag hyrde av och där han skriver att han inte godkänner min städning.

Han tänker ta en straffavgift på det på 2000sek. Får han göra det?
    Han säger att han har fotat och dokumenterat det brister som städningen har.

• Mrs*N* 18/8

Straffavgift?
    Han måste väl först i så fall ge dig en chans att rätta till det han inte tycker är tillräckligt bra

• Danna07

Jag får väl ta på mig att vissa saker inte var så bra städat då jag hade tidsbrist. Trodde dock inte att han skulle vara så petig. Tyvärr är det slutbesiktning idag och ny hyresgäst som ska flytta in så jag kommer inte kunna reglera det själv. Han säger att han har själv fått städa det.

Dumt av mig jag vet men ibland så tänker man inte klart. Jag kan tänka mig att betala det extra städet men inte straffavgiften. men kan ha ta ut en sådan??

Jag vet ju att jag gjort fel men.....

• PennyJenny

Hade han anlitat en städfirma så hade det nog kostat i den trakten så jag tror nog att det är skäligt att ta ut den summan, oavsett om han har städat själv eller anlitat någon. Och om du själv vet med dig att du inte har städat så bra är det väl kanske inte så mycket att orda om...

• Maddisen

Men det är en hyresrätt alltså, låter så när du skriver? Annars så får man ju ta ut en högre månadshyra om det är en bostadsrätt som hyrs ut i andra hand. Är det en hyresrätt så får han ju bara ta ut extra för möblerna.

• Tittij

Småsinthet lönar sig sällan...

• Danna07

Stämmer att det är en hyresrätt

• Tittij

Maddisen:

När man har en bostadsrätt så har man ju ingen "hyra" Man betalar en avgift till bostadsrättsföreningen, men det är inte samma sak som hyra. Avgiften är ju oftast mycekt lägre än en vanlig hyra då man har lån på lägenheten.

Det man får ta ut när man hyr ut en BR är det pris som en likvärdig hyresrätt i samma område har i hyra.

Med tanke på att TS skriver att han tagit ut 1000 kr mer än ursprungshyran antar jag att det är en hyresrätt. Jag tycker det verkar skäligt att han tagit ut 1000 kr extra i avgift med tanke på att man får ta ut lite extra för möblering (10% bara visserligen) men lite extra vill man ju ha för att nån annan bor och sliter på ens lägenhet. Man tar juen risk när man hyr ut, och i det här fallet är det bara småpengar. Jag hade inte orkat bråka för att få tillbaka nån hundralapp.

• förhoppningsis

han har rätt att hyra en städfirma och låta dig betala eller ta motsvarande summa och städa själv

• Maddisen

Tittij: Jo, jag är jurist Många kallar sin månadsavgift för "hyran" har jag märkt. Men nu vet vi att det var hyresrätt Danna07 menade

• Tittij

Maddisen:
    Reagerade nog bara på att du skrev att amnf år ta ut en högre hyra om det är en BR jämfört med en HR. Så är det ju inte, eftersom hyran på en BR ska motsvara en likvärdig HR. Men då menade du att man får ta ut mer än avgiften till föreningen?

• Maddisen

Tittij: Den som hyr i andra hand betalar månadshyra till bostadsrättshavaren, det var det jag syftade på. Även om det är OT nu!

• Tittij

Klart jag fattar att den som hyr får betala en hyra.
    Var bara nyfiken på om det fanns nån ny regel, att man får ta ut högre hyra om det är en BR. Var nämligen i kontakt med Hyresnämnden för ett par år sen och fick ett regelhäfte. Men jag tror vi menar samma sak :)

• Maddisen

Tittij: Då vet jag inte riktigt vad du menar? TS hyresvärd, killen som har förstahandskontrakt, har en hyresrätt som han hyr ut i andra hand. Han ska då sätta hyran såsom den verkligen är. Utöver det har han tagit extra för möblering, vilket också är ok. En bostadsrättshavare sätter lämpligen hyran till hyresgästen så att den blir likvärdig en motsvarande hyresrätt i allmännyttan.

Svar på tråden OT:Fått betala för hög hyra i 2:a hand