OT:Fått betala för hög hyra i 2:a hand
Småsinthet lönar sig sällan...
Småsinthet lönar sig sällan...
Maddisen:
När man har en bostadsrätt så har man ju ingen "hyra" Man betalar en avgift till bostadsrättsföreningen, men det är inte samma sak som hyra. Avgiften är ju oftast mycekt lägre än en vanlig hyra då man har lån på lägenheten.
Det man får ta ut när man hyr ut en BR är det pris som en likvärdig hyresrätt i samma område har i hyra.
Med tanke på att TS skriver att han tagit ut 1000 kr mer än ursprungshyran antar jag att det är en hyresrätt. Jag tycker det verkar skäligt att han tagit ut 1000 kr extra i avgift med tanke på att man får ta ut lite extra för möblering (10% bara visserligen) men lite extra vill man ju ha för att nån annan bor och sliter på ens lägenhet. Man tar juen risk när man hyr ut, och i det här fallet är det bara småpengar. Jag hade inte orkat bråka för att få tillbaka nån hundralapp.
Maddisen:
Reagerade nog bara på att du skrev att amnf år ta ut en högre hyra om det är en BR jämfört med en HR. Så är det ju inte, eftersom hyran på en BR ska motsvara en likvärdig HR. Men då menade du att man får ta ut mer än avgiften till föreningen?
Klart jag fattar att den som hyr får betala en hyra.
Var bara nyfiken på om det fanns nån ny regel, att man får ta ut högre hyra om det är en BR. Var nämligen i kontakt med Hyresnämnden för ett par år sen och fick ett regelhäfte. Men jag tror vi menar samma sak :)