• Danna07

OT:Fått betala för hög hyra i 2:a hand

Hej!
    Jag har hyrt en lägenhet i andra hand och fick precis veta att jag betalt ca 1000mer i månaden än ursprungshyran. Den är delvis möblerad så man få ju ta ut en viss del mer har jag förstått. Dock inga möbler i lägenheten utan mer skåp, garderober, fläkt etc.

Hur mkt mer får man ta ut för möblering?

Vet ni hur det går till om man anmäler det till hyresnämden?Vad behöver man tänka på?
    Blir det någon ränta på de pengar som jag betalat in extra??

Just nu snurrar det många tankar och jag hoppas ngn här kan reda ut det hela.

Jag har skrivit på ett kontrakt att jag godtar summan för merkostnad av möblering. Är det giltigt?

Behöver jag betala jurist?Vem betalar rättegångskostnaderna? Hur lång tid kan det ta innan jag kan återse pengarna(om jag nu får rätt).

Jag är medlem i hyresgästföreningen.

Tacksam för hjäp

/Daniella

• Svar på tråden OT:Fått betala för hög hyra i 2:a hand
  • Danna07

Tack för era svar. Nu har jag ju flyttat ut så det blir ju lite svårt att ta foto;-(

Hyresvärden har godkänt uthyrningen.

• Danna07

Har precis fått ett mail från han jag hyrde av och där han skriver att han inte godkänner min städning.

Han tänker ta en straffavgift på det på 2000sek. Får han göra det?
    Han säger att han har fotat och dokumenterat det brister som städningen har.

• Danna07

Jag får väl ta på mig att vissa saker inte var så bra städat då jag hade tidsbrist. Trodde dock inte att han skulle vara så petig. Tyvärr är det slutbesiktning idag och ny hyresgäst som ska flytta in så jag kommer inte kunna reglera det själv. Han säger att han har själv fått städa det.

Dumt av mig jag vet men ibland så tänker man inte klart. Jag kan tänka mig att betala det extra städet men inte straffavgiften. men kan ha ta ut en sådan??

Jag vet ju att jag gjort fel men.....

• Danna07

Stämmer att det är en hyresrätt

Svar på tråden OT:Fått betala för hög hyra i 2:a hand