• 20070607

ledsen

Måste bara skriva av mig lite. Bara en månad kvar till bröllop och jag känner mig bara ledsen och panikslagen. Inte alls pga att jag tvivlar på att m2b är rätt utan för att jag känner panik inför ekonomin och att det är många måsten just nu.

Har försökt förklara för sambon att jag känner att bägaren håller på att rinna över, men han tycker det är lugnt och att jag ska "ta tag i det". Från början skulle vi ha ett litet bröllop, fick 15 tusen som vi inte räknat med. Vi tyckte båda att det var läge att gifta oss. När vi berättade för mina föräldrar blev de överlyckliga, trodde nog aldrig det skulle bli. Vi har varit tillsammans i 15 år.
    En dag efter ringer min pappa och vill hjälpa till ekonomiskt, han verkligen proppsade på det. Ja nu blir det ett bröllop för 45 pers och våra ekonomiska beräkningar går inte ihop.
    Jag får smärre panik. Tv går sönder, bilrep, skolresor till barnen, födelsedagar, tandläkaren. Just nu känns det som vi skulle väntat med bröllopet, men det är lite svårt att avblåsa nu.

Jag vill ju vara glad och förväntansfull så här innan bröllopet, inte ha ett tryck över bröstet och nära till gråten....

• Svar på tråden ledsen
  • Anncha73

Hej!

Jag vet hur det är, jag och min blivande man har en ganska tajt budget (fast jag har en mamma som ställer upp med det mesta runt vårt bröllop)och nu gick vår 6 år gamla bil sönder + att det är en massa andra saker som har varit oväntat i utgifter...:( Men vi gifter oss i augusti så det är ett litet tag kvar men jag känner som du PANIK... speciellt när man ser att budgeten inte räcker till..

• PennyJenny

Vad menar du med att din sambo tycker du ska " ta tagi i det" ?? Tycker han att det är upp till dig att lösa det eller vadå?

Gör i ordning en budget dels för bröllopet, dels för er vanliga ekonomi och visa på att ni inte har några marginaler om det är så. Och så frågar du hur han tycker att NI ska lösa det.

• 20070607

PennyJenny: Måste förtydliga mig lite. Jag har hand om allt när det gäller bröllopet, planering,ekonomi och sånt. Jag gillar att ordna och ställa, så vi har kommit överens om att göra så.

När han säger att jag "ska ta tag i det" menar han mer rycka upp mig, det är som det är och vi får göra det bästa av det.

Men jag känner mig lite misslyckad, jag är sjukpensionär och kan inte jobba lite extra för att få in till bröllopet. Min sambo jobbar och drar sitt strå till stacken. Jag är väl bara nojjig men ibland rinner det över.

Det är som jag hörde en gång på radion. Det var det där programmet KARLAVAGNEN, deras tema en kväll var "Att bryta ihop och komma igen".Jag får väl göra så....

• DeeDee

Hej

Du skall inte känna dig orolig och ledsen! Jag tycker ni skall fundera om man inte kan ta bort några utgiftsposter. Man har ofta saker som man tror tillhör ett bröllop och som andra förväntar sig snarare än att det är viktigt för en själv.
    Kan du göra brudbuketten själv (inte så svårt), välja en billigare fotograf, byta lokal till en billigare och där ni kan t ex göra förrätt och efterrätt själva, önska pengar i bröllopspresent istället för saker, använda t ex skor du redan har (de behöver ju faktiskt inte vara vita), strunta i bröllopstårta.

Det är förstås personligt vad man tycker är viktigt och vad man är beredd att ta bort. Tycker dock inte att man skall oroa sig så man får ont i magen.

• 20070607

Tack DeeDee. Jag har faktiskt börjat sålla lite, tagit bort bröllopsbågen, gör egna bakelse (eller rättare sagt snälla mamma gör)fixat en bekant som kör hela bröllopsdagen billigt.

Vi önskar oss faktiskt pengar i bröllopspresent, till en bröllopsresa. Vi får se om vi kommer iväg....

• Fea

Andra saker som är onödiga, inte för att jag vet om du har dem, men i alla fall:
    - Speciell transport, det går alldeles utmärkt att köra själva eller be någon vän köra.
    - Trycksaker, typ vigselprogram och festprogram. Behövs inte alls. Vi hade inget sådant.
    - Bordsdekorationer, plocka bara in lite fina lövade kvistar och lägg längs borden.
    - Be en eller ett par vänner att fotografera istället för att anlita fotograf.
    - Köp inga mer nya kläder. Hyr klänning om du inte har köpt. Underkläder och skor kan man ha de man har. Jag använde en fin festklänning som jag redan hade.
    - DJ eller så behövs inte, ta med några favoritskivor. Eller be vännerna att blanda ihop musik.
    - Gå igenom menyn och drickat igen och se om du kan välja billigare alternativ. Fördrink är kanske onödigt, tex. Och både efterrätt och tårta tycker jag blir för mycket.

Det gäller att inte låta sig dras med av hur allt ska vara bara för att det blir lite större än ni från början. Ni kan ändå ha det enkelt, men med några fler. Dessutom kan du kanske säga till din pappa att det inte går ihop, och höra om han vill bidra med mer, eftersom det var han som gjorde det stort från början.

Svar på tråden ledsen