Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

Blir mina skulder hans skulder vid giftemål?

Ni bör kunna få juristhjälp till en rimlig peng på banken. Annars genom facket eller studentkåren?

• anne på grönkulla

JO, men visst är det väl så att skulder och tillgångar fortsätter att vara ens egna också inom äktenskapet? Kruxet är väl vad som händer 1) om det kommer till t ex utmätning (då blir bådas ekonomi inblandad) eller 2) bodelning (pga dödsfall eller skilsmässa) och då räknas skulderna av mot den totala gemensamma tillgångarna - så den som har skulder kan "tjäna" på det då. Men det kan man reglera i ett äktenskapsförord, så att det enbart räknas som den enas och inte räknas av mot det gemensamma.

Men hör med juristen som sagt - alla fall är olika och bra rådgivning är värt mycket!

• anne på grönkulla

Jo, absolut - sorry, läste inte alla inlägg så noga.

Bodelning kan man reglera i ett äktenskapförord som sagt - men utmätning vete tusan - det tror jag inte man själva kan bestämma över. Men frågan är ju, för TS, om det gör nån skillnad ifall man är smabo eller gifta. Jag har ingen aning...

• anne på grönkulla

Näe, skulden förblir din - men värdet av den dras av på era gemensamma tillgångar liksom alla andra skulder, om ni bodelar.

Svar på tråden Blir mina skulder hans skulder vid giftemål?