• heiress

Blir mina skulder hans skulder vid giftemål?

Jag och min sambo har pratat i många år om att vi skulle vilja gifta oss.. det enda som hindrar oss är att han är studerande och jag arbetslös med stora skulder sedan tidigare förhållande (mitt ex lurade mig).

Då har vi fått för oss att om vi gifter oss så blir mina skulder hans skulder också och så tvingas vi leva på ingenting eftersom han har studielån och jag noll i inkomst.

Och när han sen har studerat klart och får ett bra jobb så vill ju inte jag att han ska stå och betala för mina skulder..

Hur fungerar det där?

• Svar på tråden Blir mina skulder hans skulder vid giftemål?
  • Stella Claris

Jag kan ha fel, men jag tror att de skulder (och allt annat)man har med sig in i äktenskapet förblir ens egna.

• Fru Cinderella

Däremot så kommer nog ex. csn göra en utmätning på er gemensamma ekonomi när han ska börja betala tillbaka. Så summan blir baserad på er bådas inkomst, men det är han som ska betala.

Det eftersom man är skyldig att försörja den andre i äktenskapet om så behövs.

• c_t

Kontakta en jurist så du får klara besked.

• heiress

Det med CSN tycker jag är okej.. tills dess bör jag ju fått ett jobb Han ska plugga i fyra-fem år till.

Har inte råd att ta kontakt med jurist, de tar väl betalt per timme även för att bara ge råd?

• heiress

Kom just på att kvinnojouren har gratis rådgivning två timmar i veckan, ska ringa dit på måndag.

• PennyJenny

Nej, jag tror snarare tvärt om, att ens csn lån är personliga och baserar på ens personliga inkomst, inte hushållets gemensamma.

Däremot blir övriga skulder era om ni gifter er. Precis som ev tillgångar blir era. Så länge ni har en gemensam ekonomi och inte skiljer er är det ju inget problem, men det kan vara värt att prata igenom och skriva äktenskapsförord innan man gifter sig för att ha allt klarlagt.

• Fru Cinderella

PennyJenny
    Men när jag skulle börja betala tillbaka så gjorde de en utmätning på vår gemensamma ekonomi, och då var vi enbart sambos dessutom

• heiress

Jag betalar iofs av på mitt gamla studielån och de bryr sig inte om min sambos inkomst utan bara min.

Om det är så att mina skulder blir våra gemensamma utan undantag så vill jag inte gifta mig.

Han ska inte straffas för mina skulder anser jag. Och han vill inte heller att vi ska gifta oss isf.. aja får se vad juridikjouren säger nästa vecka.

• Fru Cinderella

Det kanske är skillnad när man börjar betala av på ett studielån när man bor tillsammans med någon. Det är väl eftersom återbetalningen är inkomstbaserad och man har ju en helt annan ekonomi när man bor tillsammans med någon.. borde kunna gå o läsa om på csn:s hemsida, ska kika lite

Svar på tråden Blir mina skulder hans skulder vid giftemål?