Inlägg från: PennyJenny |Visa alla inlägg
  • PennyJenny

Blir mina skulder hans skulder vid giftemål?

Nej, jag tror snarare tvärt om, att ens csn lån är personliga och baserar på ens personliga inkomst, inte hushållets gemensamma.

Däremot blir övriga skulder era om ni gifter er. Precis som ev tillgångar blir era. Så länge ni har en gemensam ekonomi och inte skiljer er är det ju inget problem, men det kan vara värt att prata igenom och skriva äktenskapsförord innan man gifter sig för att ha allt klarlagt.

• PennyJenny

anne>>Men det är ju i praktisken samma som jag skrev, så länge man fortsätter att leva ihop och har gemensam ekonomi. Det är ju eg intressant först när något händer, som skiljsmässa, dödsfall eller utmätning.

Men det är med studieskulden har jag inte klart för mig, och jag kunde inte hitta info på csn hemsida.

• PennyJenny

Ringde CSN och frågade. Återbetalningen ska bara baseras på låntagarens inkomst, inte hushållets. Och min man övertar inte min studieskuld vid en skilsmässa.

• PennyJenny

Jag tror faktiskt att det för dig TS är skillnad om du är gift eller sambo. Jag har för mig att som gifta har man en solidarisk betalningsskyldighet för hushållets gemensamma skulder, ovsett vems namn de står i. Det har man inte som sambo. Och om ni som gifta skiljer er så görs det ju först en bodelning där hushållets alla tillgångar lägs ihop, sedan dras skulderna bort och så delar man på det som är kvar. Om man inte har skrivit äktenskapsförord alltså.

Bäst är alltid att när man är osäker på sånt här och vill ha det uträtt att vända sig till en familjejurist. Det tar inte så lång tid och kostar därmed inte en förmögenhet, men det är tryggt att ha det i ordning.

• PennyJenny

anne>>>Det har du iofs rätt i.

Svar på tråden Blir mina skulder hans skulder vid giftemål?