• heiress

Blir mina skulder hans skulder vid giftemål?

Jag och min sambo har pratat i många år om att vi skulle vilja gifta oss.. det enda som hindrar oss är att han är studerande och jag arbetslös med stora skulder sedan tidigare förhållande (mitt ex lurade mig).

Då har vi fått för oss att om vi gifter oss så blir mina skulder hans skulder också och så tvingas vi leva på ingenting eftersom han har studielån och jag noll i inkomst.

Och när han sen har studerat klart och får ett bra jobb så vill ju inte jag att han ska stå och betala för mina skulder..

Hur fungerar det där?

• Svar på tråden Blir mina skulder hans skulder vid giftemål?
  • _Ninna_

Hej!

Kan vara komplicerat det där, så mitt främsta råd är att ni kontaktar en jurist för att få klarhet i det hela (en konsultation tar ca. 20-30minuter).
    Som jag har förstått det så kan aldrig ens egna skulder bli någon annans, dvs dina skulder kan aldrig bli din m2b:s. Däremot så blir tillgångar gemensamma vid en separation såvida det inte regleras av ett äktenskapsförord.

Detta innebär att om du t.ex. har 10 000 i skulder och han har 50 000 i tillgångar och ni separerar, så delas hans tillgångar lika mellan er så ni får 25 000 var. I slutänden står alltså han 25 000 minus och du står 15 000 plus... Kanske inte så rättvist?

(Sorry om det blev rörigt det där, men det var det enklaste sättet jag kunde komma på att förklara på. Jag hoppas du förstod...)

• DeeDee

Heiress!

Det finns en del ställen att få gratis juridiska råd:
    -Gå till biblioteket eller slå på nätet. Det finns familjejuridiksböcker som jag tror ger besked. Det är oftast inte så svårt som man kanske tror att läsa sig till sådana här saker. kan ju också tjuvläsa i en bokhandel men det kan nog vara väl investerad tid att sätta sig på biblan i lugn och ro och tillsammans med din blivande.
    -Du har själv hittat kvinnojouren (visste inte om den)
    -i studentstäder håller oftast juridikstuderande någon sorts rådgivning. Den tillsammans med det som skrivs i denna tråden räcker nog. Ring studentkåren så vet de om det finns någon.
    -jag tror det går bra att ringa Kronofogdemyndigheten även om det kanske inte är en myndighet man kontaktar frivilligt.
    -Mix Megapol Äntligen morgon har ju "familjens jurist". Gå in på deras hemsida så hittar du säkert kontaktuppgifter.

I övrigt instämmer jag med vad ni andra redan sagt:
    -Din CSN-betalning är baserad på din inkomst och din makes inkomst blandas inte in.
    -Makar har försörjningsplikt för varandra. Detta innebär dock inte att din man skall betala dina skulder. Jag kan tänka mig att du vid t ex en utmätning i lön inte får behålla riktigt så mycket som om du var ensam men det kan Krfm svara på. För en utmätning i er gemensamma egendom gäller att man bara kan ta "din" halva. Detta har oftast som följd att man inte kan utmäta lika mycket, inte så lätt att dela en platt-tv.
    -Din man behöver aldrig ta över dina skulder utan det är vid skilsmässa, dödsfall som dina skulder påverkar din mans förmögenhet. Någon beskrev tidigare hur det funkade.

Jag tycker det kan vara bra att skriva ett äktenskapsförord om det är så att ni har olika tillgångar.

Tänk er då för innan ni skriver så att någon av er inte råkar illa ut och tänk på att de ekonomiska förhållandena kan ändras över tid. Tex tror jag man kan man reglera att det bara är det som man "tar med sig" i äktenskapet som man tar undan från bodelning vid eventuell skilsmässa. Eller så kanske ni vill att även egendomen som tillkommer under äktenskapet skall var enskild (dvs inte ingå i bodelning vid ev skilsmässa) När det gäller just äktenskapsförord är jag lite osäker på hur man skall skriva för att det skall gälla. Har också för mig att man skall registrera dem hos tingsrätten. Gå till biblioteket och läs den där familjejuridiksboken, där kan nog finnas exempel på äktenskapsforord, testamente mm!

Ibland gör också folk så att de skriver alla tillgångarna på en person i äktenskapet för att skydda den mot utmätning. Hur överens man än är när man gör det kan det innebära att man vid en skilsmässa står där på bar backe...

Ber om ursäkt för att prata om något så trist som att äktenskap kanske inte varar för evigt.

• fruis

Skulderna blir ju inte gemensamma men eftersom gifta par har försörjningsskyldighet gentemot varandra så förväntas han betala för ditt uppehälle om du inte klarar dig på egna pengar efter avbetalningarna.

• peppsi65

hej
    om du inte har provat det rekomenderar jag dig även att kontakta kommunensskuldrådgivare.
    Måste få fråga en sak är ni sambos i dag? För redan där läggs ju era inkomster ihop vid eventull indrivning eller uträkning av vad du ska betala på dina skulder.

• heiress

Jo vi är sambos men hans inkomst och tillgångar saknar ju fullständigt betydelse eftersom vi bara bor ihop. Och detta vet jag med säkerhet.

// På grund av att jag kommer vara bortrest ett tag så kommer jag inte att svara mer i denna tråd.

• wozzgirl

Ens personliga skulder förblir ens personliga skulder även vid skillsmässa.

• heiress

Nu har jag fått svar från Juridikjouren :

Hej xxx.

Nej, det är ingen fara. Skulderna är dina enskilda och kommer inte påverka honom på något sätt. Vid en eventuell skilsmässa bodelas inte heller skulderna utan dom kommer alltid vara dina enskilda.

Lycka till!

// Juridikjouren

• Yllo

heiress: Jag har inte läst igenom alla svar.

Enligt min erfarenhet så är det så att om Kronofogden kommer för att göra utmätning i ert hem så tar du utan ERA saker (dom gör ingen som helst urskillnad om vad som är hans och vad som är ditt).

Hur det är med skulderna så skulle jag nog ta kontakt med en jurist. I gula sidorna hittar du flera som har gratis telefonrådgivning bara att slå en signal och fråga.

Tror att man skulle kunna skriva ett äktenskapsförord att dina skulder är dina och att han inte ska belastas med dom ifall om ni skiljer er.. MEN dina skulder belastar er båda så länge ni bor ihop (om du missköter betalningar och kronofogden kommer).

Lycka till!

• heiress

Ja men mitt senaste svar är ju ett svar från jurister ang hur det fungerar!

Mina skulder är alltså MINA skulder och berör inte honom. Vi har redan papper på vad han äger och vad jag äger nu när vi bor ihop så KFM kan inte röra grejer som är hans.

Sen är det så att de skulder jag har, har tillkommit genom att ett ex till mig ställde till det rejält ekonomiskt då vi bodde ihop och det får jag ta skiten för nu.

Eftersom jag är nästintill arbetslös (jobbar tillfälligt då och då) så har jag ingen chans att betala av på det.

• Yllo

Hmmm.. det var ju inte så lite konstigt... att KFM inte kan ta något då ni har papper på det.

För några år sedan bodde jag ihop med en kille som hade stora skulder. Jag tog kontakt med FKM och frågade hur jag skulle kunna skydda min egendom från ev utmätning (om det var möjligt att upprätta någon typ av dokument som sa vad som var mitt och vad som var hans) och fick till svar att dom struntade fullständigt i om jag hade papper på att det var min egendom.. Var det värde i det så tog dom det ändå

Men dom kanske har ändrat reglerna sedan dess...

• heiress

Jag har varit i kontakt med KFM ang detta för ett par år sedan. Tex bilen vi har står på min sambo och den är hans, jag har inte ens körkort.. alltså kan de inte röra den om det nu skulle så långt som till en utmätning.
    Det mesta vi äger utom hunden står skrivet på min sambo av den förklarliga anledningen att det är han som jobbat och haft råd att betala sånt.

Svar på tråden Blir mina skulder hans skulder vid giftemål?