Blir mina skulder hans skulder vid giftemål?
Heiress!
Det finns en del ställen att få gratis juridiska råd:
-Gå till biblioteket eller slå på nätet. Det finns familjejuridiksböcker som jag tror ger besked. Det är oftast inte så svårt som man kanske tror att läsa sig till sådana här saker. kan ju också tjuvläsa i en bokhandel men det kan nog vara väl investerad tid att sätta sig på biblan i lugn och ro och tillsammans med din blivande.
-Du har själv hittat kvinnojouren (visste inte om den)
-i studentstäder håller oftast juridikstuderande någon sorts rådgivning. Den tillsammans med det som skrivs i denna tråden räcker nog. Ring studentkåren så vet de om det finns någon.
-jag tror det går bra att ringa Kronofogdemyndigheten även om det kanske inte är en myndighet man kontaktar frivilligt.
-Mix Megapol Äntligen morgon har ju "familjens jurist". Gå in på deras hemsida så hittar du säkert kontaktuppgifter.
I övrigt instämmer jag med vad ni andra redan sagt:
-Din CSN-betalning är baserad på din inkomst och din makes inkomst blandas inte in.
-Makar har försörjningsplikt för varandra. Detta innebär dock inte att din man skall betala dina skulder. Jag kan tänka mig att du vid t ex en utmätning i lön inte får behålla riktigt så mycket som om du var ensam men det kan Krfm svara på. För en utmätning i er gemensamma egendom gäller att man bara kan ta "din" halva. Detta har oftast som följd att man inte kan utmäta lika mycket, inte så lätt att dela en platt-tv.
-Din man behöver aldrig ta över dina skulder utan det är vid skilsmässa, dödsfall som dina skulder påverkar din mans förmögenhet. Någon beskrev tidigare hur det funkade.
Jag tycker det kan vara bra att skriva ett äktenskapsförord om det är så att ni har olika tillgångar.
Tänk er då för innan ni skriver så att någon av er inte råkar illa ut och tänk på att de ekonomiska förhållandena kan ändras över tid. Tex tror jag man kan man reglera att det bara är det som man "tar med sig" i äktenskapet som man tar undan från bodelning vid eventuell skilsmässa. Eller så kanske ni vill att även egendomen som tillkommer under äktenskapet skall var enskild (dvs inte ingå i bodelning vid ev skilsmässa) När det gäller just äktenskapsförord är jag lite osäker på hur man skall skriva för att det skall gälla. Har också för mig att man skall registrera dem hos tingsrätten. Gå till biblioteket och läs den där familjejuridiksboken, där kan nog finnas exempel på äktenskapsforord, testamente mm!
Ibland gör också folk så att de skriver alla tillgångarna på en person i äktenskapet för att skydda den mot utmätning. Hur överens man än är när man gör det kan det innebära att man vid en skilsmässa står där på bar backe...
Ber om ursäkt för att prata om något så trist som att äktenskap kanske inte varar för evigt.