• Yllo

Blir mina skulder hans skulder vid giftemål?

heiress: Jag har inte läst igenom alla svar.

Enligt min erfarenhet så är det så att om Kronofogden kommer för att göra utmätning i ert hem så tar du utan ERA saker (dom gör ingen som helst urskillnad om vad som är hans och vad som är ditt).

Hur det är med skulderna så skulle jag nog ta kontakt med en jurist. I gula sidorna hittar du flera som har gratis telefonrådgivning bara att slå en signal och fråga.

Tror att man skulle kunna skriva ett äktenskapsförord att dina skulder är dina och att han inte ska belastas med dom ifall om ni skiljer er.. MEN dina skulder belastar er båda så länge ni bor ihop (om du missköter betalningar och kronofogden kommer).

Lycka till!

• Yllo

Hmmm.. det var ju inte så lite konstigt... att KFM inte kan ta något då ni har papper på det.

För några år sedan bodde jag ihop med en kille som hade stora skulder. Jag tog kontakt med FKM och frågade hur jag skulle kunna skydda min egendom från ev utmätning (om det var möjligt att upprätta någon typ av dokument som sa vad som var mitt och vad som var hans) och fick till svar att dom struntade fullständigt i om jag hade papper på att det var min egendom.. Var det värde i det så tog dom det ändå

Men dom kanske har ändrat reglerna sedan dess...

Svar på tråden Blir mina skulder hans skulder vid giftemål?