• heiress

Blir mina skulder hans skulder vid giftemål?

Jag och min sambo har pratat i många år om att vi skulle vilja gifta oss.. det enda som hindrar oss är att han är studerande och jag arbetslös med stora skulder sedan tidigare förhållande (mitt ex lurade mig).

Då har vi fått för oss att om vi gifter oss så blir mina skulder hans skulder också och så tvingas vi leva på ingenting eftersom han har studielån och jag noll i inkomst.

Och när han sen har studerat klart och får ett bra jobb så vill ju inte jag att han ska stå och betala för mina skulder..

Hur fungerar det där?

• Svar på tråden Blir mina skulder hans skulder vid giftemål?
  • heiress

CSN skulderna spelar ingen roll i detta utan det är mina skulder hos både inkasso och KFM som är problemet.

Vill inte att han ska bli medskyldig utan om det går att göra så att skulderna enbart står kvar på mig så vill vi båda gifta oss.. annars får det vara.

• Fru Cinderella

heiress
    Det bör han inte bli, men som ovanstående säger. Kanske lika bra att tala med någon om det i alla fall.

• anne på grönkulla

JO, men visst är det väl så att skulder och tillgångar fortsätter att vara ens egna också inom äktenskapet? Kruxet är väl vad som händer 1) om det kommer till t ex utmätning (då blir bådas ekonomi inblandad) eller 2) bodelning (pga dödsfall eller skilsmässa) och då räknas skulderna av mot den totala gemensamma tillgångarna - så den som har skulder kan "tjäna" på det då. Men det kan man reglera i ett äktenskapsförord, så att det enbart räknas som den enas och inte räknas av mot det gemensamma.

Men hör med juristen som sagt - alla fall är olika och bra rådgivning är värt mycket!

• Bruden Ringman

Kan bara rekommendera att kontakta en jurist som hjälper er med att upprätta äktenskapsförord och testamente. Något som alla bör göra när man ingår äktenskap.

• PennyJenny

anne>>Men det är ju i praktisken samma som jag skrev, så länge man fortsätter att leva ihop och har gemensam ekonomi. Det är ju eg intressant först när något händer, som skiljsmässa, dödsfall eller utmätning.

Men det är med studieskulden har jag inte klart för mig, och jag kunde inte hitta info på csn hemsida.

• anne på grönkulla

Jo, absolut - sorry, läste inte alla inlägg så noga.

Bodelning kan man reglera i ett äktenskapförord som sagt - men utmätning vete tusan - det tror jag inte man själva kan bestämma över. Men frågan är ju, för TS, om det gör nån skillnad ifall man är smabo eller gifta. Jag har ingen aning...

• PennyJenny

Ringde CSN och frågade. Återbetalningen ska bara baseras på låntagarens inkomst, inte hushållets. Och min man övertar inte min studieskuld vid en skilsmässa.

• anne på grönkulla

Näe, skulden förblir din - men värdet av den dras av på era gemensamma tillgångar liksom alla andra skulder, om ni bodelar.

• PennyJenny

Jag tror faktiskt att det för dig TS är skillnad om du är gift eller sambo. Jag har för mig att som gifta har man en solidarisk betalningsskyldighet för hushållets gemensamma skulder, ovsett vems namn de står i. Det har man inte som sambo. Och om ni som gifta skiljer er så görs det ju först en bodelning där hushållets alla tillgångar lägs ihop, sedan dras skulderna bort och så delar man på det som är kvar. Om man inte har skrivit äktenskapsförord alltså.

Bäst är alltid att när man är osäker på sånt här och vill ha det uträtt att vända sig till en familjejurist. Det tar inte så lång tid och kostar därmed inte en förmögenhet, men det är tryggt att ha det i ordning.

• PennyJenny

anne>>>Det har du iofs rätt i.

Svar på tråden Blir mina skulder hans skulder vid giftemål?