• heiress

Blir mina skulder hans skulder vid giftemål?

Jag och min sambo har pratat i många år om att vi skulle vilja gifta oss.. det enda som hindrar oss är att han är studerande och jag arbetslös med stora skulder sedan tidigare förhållande (mitt ex lurade mig).

Då har vi fått för oss att om vi gifter oss så blir mina skulder hans skulder också och så tvingas vi leva på ingenting eftersom han har studielån och jag noll i inkomst.

Och när han sen har studerat klart och får ett bra jobb så vill ju inte jag att han ska stå och betala för mina skulder..

Hur fungerar det där?

• Svar på tråden Blir mina skulder hans skulder vid giftemål?
  • heiress

Det med CSN tycker jag är okej.. tills dess bör jag ju fått ett jobb Han ska plugga i fyra-fem år till.

Har inte råd att ta kontakt med jurist, de tar väl betalt per timme även för att bara ge råd?

• heiress

Kom just på att kvinnojouren har gratis rådgivning två timmar i veckan, ska ringa dit på måndag.

• heiress

Jag betalar iofs av på mitt gamla studielån och de bryr sig inte om min sambos inkomst utan bara min.

Om det är så att mina skulder blir våra gemensamma utan undantag så vill jag inte gifta mig.

Han ska inte straffas för mina skulder anser jag. Och han vill inte heller att vi ska gifta oss isf.. aja får se vad juridikjouren säger nästa vecka.

• heiress

CSN skulderna spelar ingen roll i detta utan det är mina skulder hos både inkasso och KFM som är problemet.

Vill inte att han ska bli medskyldig utan om det går att göra så att skulderna enbart står kvar på mig så vill vi båda gifta oss.. annars får det vara.

• heiress

Jo vi är sambos men hans inkomst och tillgångar saknar ju fullständigt betydelse eftersom vi bara bor ihop. Och detta vet jag med säkerhet.

// På grund av att jag kommer vara bortrest ett tag så kommer jag inte att svara mer i denna tråd.

• heiress

Nu har jag fått svar från Juridikjouren :

Hej xxx.

Nej, det är ingen fara. Skulderna är dina enskilda och kommer inte påverka honom på något sätt. Vid en eventuell skilsmässa bodelas inte heller skulderna utan dom kommer alltid vara dina enskilda.

Lycka till!

// Juridikjouren

• heiress

Ja men mitt senaste svar är ju ett svar från jurister ang hur det fungerar!

Mina skulder är alltså MINA skulder och berör inte honom. Vi har redan papper på vad han äger och vad jag äger nu när vi bor ihop så KFM kan inte röra grejer som är hans.

Sen är det så att de skulder jag har, har tillkommit genom att ett ex till mig ställde till det rejält ekonomiskt då vi bodde ihop och det får jag ta skiten för nu.

Eftersom jag är nästintill arbetslös (jobbar tillfälligt då och då) så har jag ingen chans att betala av på det.

• heiress

Jag har varit i kontakt med KFM ang detta för ett par år sedan. Tex bilen vi har står på min sambo och den är hans, jag har inte ens körkort.. alltså kan de inte röra den om det nu skulle så långt som till en utmätning.
    Det mesta vi äger utom hunden står skrivet på min sambo av den förklarliga anledningen att det är han som jobbat och haft råd att betala sånt.

Svar på tråden Blir mina skulder hans skulder vid giftemål?