Inlägg från: 11 augusti |Visa alla inlägg
  • 11 augusti

Efternamn - När går det igenom?

Fru Cinderella:

Vi ringde polismyndigheten och kollade. De sa att en kopia på vigselbeviset var det de behöver för att fixa pass i nya namnet. Vi reser 1 månad efter vigseln och det verkade inte vara något problem.
    Kanske borde bli nervös själv nu....
    Kolla med din passförrättare vad de behöver för att göra passet. Sedan tror jag att det beror lite på hur snabb vigselförrättaren är att skicka in papperen, men har det gått igenom till folkbokföringen så borde det vara klart.
    Men det kan ta ett par veckor innan uppgifterna går igenom hos olika företag.

• 11 augusti

Fru Cinderella

Men visst skickade ni in en anmälan om namnbyte tillsammans med hindersprövningen? Vi har fått tillbaka vår hindersprövning och där finns en notering om att "anmälan om namnbyte finns" så håller skattemyndigheten koll på detta tills det smäller - i augusti.

• 11 augusti

Fru Cinderella:
    Vad jag menade med att det finns noterat är att när vigselförrättaren skickar in vigselbevis o hindersprövningen till skattemyndigheten så har de allt klart och då bör det gå över till folkbokföringen väldigt snabbt - så fick vi det förklarat i alla fall.

• 11 augusti

Fru Cinderella:
    Visst håller du oss uppdaterade om hur lång tid allt tog!!! Det här är viktiga grejer - jag har ju nästan samma tid mellan vigsel och resa som du
    Jag väntar med spänning på resultatet!

Svar på tråden Efternamn - När går det igenom?