• Fru Cinderella

Efternamn - När går det igenom?

Har precis bytt efternamn i samband med att jag gifte mig i lördags.. men undrar hur lång tid tar det innan jag heter mitt nya efternamn!

Skulle ringa och beställa nytt IKANO-kort idag.. men det kunde jag inte göra då det inte ser att jag bytt efternamn?? Men på Handelsbanken gick det hur bra som helst att beställa nytt kort!

Que?!

• Svar på tråden Efternamn - När går det igenom?
  • 11 augusti

Fru Cinderella:

Vi ringde polismyndigheten och kollade. De sa att en kopia på vigselbeviset var det de behöver för att fixa pass i nya namnet. Vi reser 1 månad efter vigseln och det verkade inte vara något problem.
    Kanske borde bli nervös själv nu....
    Kolla med din passförrättare vad de behöver för att göra passet. Sedan tror jag att det beror lite på hur snabb vigselförrättaren är att skicka in papperen, men har det gått igenom till folkbokföringen så borde det vara klart.
    Men det kan ta ett par veckor innan uppgifterna går igenom hos olika företag.

• Fru Cinderella

26maj2007
    Hmm.. nej det har jag inte.. fast det känns kanske lite si så där att ringa o vara jobbig (Känns det som i alla fall)

Aja, får väl ha is i magen en stund till då

• 26maj2007

trode att banken hade fått uppgifterna via folkbokförningen det var därför jag skrev om personbevis.

• Fru Cinderella

11 augusti

Aha!! Ska genast ringa passmyndigheten
    Tackar!!

• Fru Cinderella

11 augusti

Kom just på en sak dock, på vigselbeviset står det ju ingenting om att man bytt efternamn!

• 11 augusti

Fru Cinderella

Men visst skickade ni in en anmälan om namnbyte tillsammans med hindersprövningen? Vi har fått tillbaka vår hindersprövning och där finns en notering om att "anmälan om namnbyte finns" så håller skattemyndigheten koll på detta tills det smäller - i augusti.

• Fru Cinderella

11 augusti
    Japp det gjorde vi, men vart ville du komma med ditt inlägg, fattade inte riktigt

• Fru Cinderella

Ah du menade med att det stod på hindersprövningen och inte vigselbeviset?! Men hindersprövningen tog ju vigselförättaren med sig vid vigseln :(

• Marskatt

Låter jättekonstigt att du kunde beställa nytt kort hos Handelsbanken! Själv kan jag inte beställa nytt hos Swedbank förrän jag har en giltig legitimation (läs ett nytt körkort) att visa upp för att få ut det nya kortet, även om jag är VÄLDIGT känd hos banken just nu... (vi har byggkredit hos dem). Tre veckor tog det innan mitt namnbyte gick igenom också. Och pass går INTE att beställa förrän man fått ändrat i folkbokföringen (enligt vår lokala polismyndighet som är de som ska utfärda passet). Nya kort från IKEA, Lindex, Hemtex o HM kommer automatiskt kan jag tillägga. Det gör däremot inte korten från ICA, Coop, Åhlens, SAS, studentföreningar mm... Åtminstone har de inte kommit än, o det är nu två månader sen vi gifte oss.

• Fru Cinderella

Marskatt
    Konstigt.. eller så kanske hon på Handelsbanken noterade att de skulle skicka ut ett när efternamnsbytet gått igenom, bara det att hon slarvade när hon sa det till mig *hmm*

Aja... vi tänkte vänta och se.. vi bokar inte resan än..

Svar på tråden Efternamn - När går det igenom?