Inlägg från: norrlandsstinta |Visa alla inlägg
  • norrlandsstinta

Bröstförstoring 9

Hej på er alla!

Upptäckte denna sida idag och kan bara inte sluta läsa, fantastiskt informativt. Ska själv operera mig på VK 28/6. Pendlar mellan att känna mig helt lugn och totalt utflippad. Vad håller jag på med...? Fast jag vill verkligen detta.... hoppas jag!? På konsultationen med Charles kom vi fram till 195 cc, anatomiska men minns ej om det var FF el FL eller allt vad de nu heter. Han var försenad och mycket stressad även på min konsultation.

Langelin. Ska ha ungefär lika stora (små) inlägg som du. Är supernyfiken på dina proportioner. Själv är jag 170 cm och väger ca 55 kg. Har nu liten 75 A och önskar 75 B. Vad har du för mått under bröstkorgen och över brösten efter op? Börjar fundera över om 220 vore mer lämpligt för mig. Förvirringsstadiet som sagt... Var opererade du dig? Vilka sorts inlägg? Blir fantastiskt glad om du svarar.

Kram till er alla som gett så himla bra råd!!!

• norrlandsstinta

Hejsan, är nyfiken på vad ni berättat till folk i er närhet om er operation.

Jag har bara berättat för de allra närmaste (5 st) och vet inte hur många jag kommer att säga det till. Trivs samtidigt inte när jag går runt med "osanning" men å andra sidan är ju detta bara min ensak. Lite samma sak som att diskutera pengar på banken t ex... tycker inte riktigt andra har med det att göra. Är lite rädd att om man berättar för alltför många så associerar de alltid till "hon med silikontuttarna" när de tänker på mig. Samtidigt så står jag för vad jag gör. Hur resonerar ni? Många tankar nu när det bara är tio dagar kvar till op-dagen.

Trevlig helg på er!

• norrlandsstinta

Hej hopp!

Tack KalasAnnah för ditt svar. Vi verkar resonera ganska lika. Tror minsann att jag och du ska opereras samma dag, 28 juni på VK. Iiiiiiii vad pirrigt det börjar kännas :-0. Kommer också att ta med en blus till hemfärden.

• norrlandsstinta

Hej alla glada!

Tack för alla svar.

kanelbulle: håller tummarna för dig om tre dagar ! Det blir kul att höra din rapport från VK. Det är ju inte länge kvar för mig heller nu. Vill veta ALLT!!!

Jag har också två småbarn hemma. Den minsta är 15 mån och det känns trist att inte kunna lyfta honom på tre veckor. Försöker mysa så mycket jag kan nu sista dagarna. Min femåriga tjej kommer säkert att ha mycket frågor runt bandagering och allt sånt. Vet inte riktigt vad jag ska säga. Självklart kommer hon att få veta i framtiden men inte nu. Hon kommer i alla fall att märka skillnad. Vad kommer du att säga till dina barn eller vad har ni andra sagt?

Abra: perfekt information, tack för din research. Blir bra att kolla in efter op.

langelin: Det blir 195 cc ML för min del. Ringde och kollade i dag om jag skulle få testa något större storlek, men de fanns inte hemma. Gjorde saken enkel för mig. VET att det kommer att bli bra med 195, vill verkligen inte ha några jättebröst utan bara BRÖST helt enkelt!!! Men ni vet hur det är - man funderar hit och dit när datumet med stort D börjar närma sig.

Kram

• norrlandsstinta

Kanelbulle: Du behöver nog inte vara orolig om de har sagt att det ska finnas hemma. Du ska ju dessutom operera dig på en annan klinik där de säkert har andra regler och andra rutiner. Jag tror att du kan vara lugn

• norrlandsstinta

Oj, oj. Jo visst är det till VK jag ska. Sorry, vad jag är förvirrad. Ring till dem igen imorgon.

Sov gott!

• norrlandsstinta

Hej på er alla!

Kanelbulle: visst känns det skönt att det äntligen är överstökat med operationen?! Är lite avundsjuk... Tiden går dock oerhört snabbt och snart är jag på tur, åker in till VK den 28:e. Känns tryggt att du var nöjd med deras service. Fick du förresten betala för ansiktsmassagen? Hur länge fick du vänta från det att du kom in tills det var din tur för operation? Hur många opererade sig samma dag? Har hört att det är mycket vanligt med nedsatt känsel efter op men att det i de allra flesta fall går över med tiden.

Abra: stoooooort lycka till på måndag!!!! Blir superintressant att även höra din rapport och se om du håller med de andra VK:arna.

Alla som är "klara" redan:
    Hur "lite" får man egentligen göra de tre första veckorna. Första veckan tänker jag ta det superlugnt (blir t o m uppassad av min mor första fem dagarna ), men sedan planerar jag korta utflykter till t ex skansen och gröna lund med familjen. Är det helt uteslutet tror ni?

Kvällskram!!!

• norrlandsstinta

Hejsan, hejsan!

Snuttungen: tack för ditt svar! Låter bra att man troligen orkar med en liten tripp utanför hemmet efter en vecka. Får låta de andra slava lite extra helt enkelt, he, he .

Kanelbulle: vad lyxigt med massage OCH krämer och saker. Kul att leka prinsessa för en dag...

Angående lyft och max ett kilo och sånt så frågade jag om det när jag var på konsultation. Funderar nämligen över hur man under tre veckor ska klara av att inte lyfta mer än 1 kg när man har en 15 mån lillkille hemma. Charles sa att jag visst får lyfta om jag tycker det känns ok, det viktiga är bara att vara försiktig och inte göra några ryckiga rörelser. En av sköterskorna sa efteråt att det i och för sig inte är farligt men att jag inte kommer att vilja för att det känns så oskönt. Hur känslig är man förresten för beröring mot tittsen veckorna efter op? Kan man krama barn och make utan att det känns alltför obehagligt?

Hej, hej

• norrlandsstinta

Hej kära siliconkompisar !

Ja, nu är det inte många timmar kvar. Imorgon kl 07.00 kliver jag in på VK för att bli lite ompysslad, typ .

Jag måste säga att jag känner mig otroligt lugn och det har mycket med er att göra. Vilken fantastisk hjälp man kan få av många i samma situation!!! Som jag fattat det är ju VK rena rama drömstället, lyxigt, lyxigt.

Känner mig helt trygg i mitt beslut och att Charles ska göra ett bra jobb.

Björk00: Jag kommer att få inlägg på 195 och det känns helt rätt för mig. Vill att det ska se så naturligt ut som möjligt. Längtar efter att handla underkläder igen där inte alla bh:ar är för stora. Det är mer min egen känsla jag är ute efter, inte vad som syns utåt. Troligen kommer inte många i min omgivning att se någon skillnad eftersom jag haft inlägg sista halvåret. Nu vill jag stoppa inläggen innanför huden istället för utanpå .

KalasAnnah: LYCKA TILL! Tänker på dig också imorgon. Vet ju vad du går igenom.

Kram på er, skriver rapport när jag är tillbaka!!!

• norrlandsstinta

Hej på er!

Ja, då var man tillbaka igen med nya boobisar!!! Det känns superbra och jag är nöjd med allt, storlek, kirurg och omhändertagendet.

Har varit på Victoriakliniken (VK) och opererats av Charles. När jag var där var det dessutom tre canadensiska kirurger där på besök som ville lära sig Charles unika teknik. Det var frivilligt från vår sida om de skulle vara med. För mig kändes det helt ok.

Op:ade mig alltså igår, 195 cc ML. Är kanonnöjd med resultatet. Ni som ska dit senare har verkligen något att se fram emot och ni som tvekar om vilken storlek ni ska ha - lita på Charles. Han är expert på att se vilken storlek som passar den ena och den andra och att det ska bli så proportionerligt som möjligt. En som opade sig samtidigt ville också ha 195 men han ville inte lägga så lite på henne (hon var lång och mycket bredaxlad). Hon blev supernöjd med resultatet. En annan tjej ville ha mer men där rådde han tvärtom och hon blev också nöjd. Som sagt stirra er inte blinda på nummer och bh-storlekar. Han VET vad han gör!!!!

I övrigt så mår jag över förväntan bra. Tycker att tröttheten efter op var det värsta av allt. Nu har jag ingen smärta när jag vilar utan känner bara av brösten som en rejäl träningsvärk. Viktigt att göra gymnastikövningarna som de visar. De mjukar upp och gör att man återhämtar sig mycket snabbare.

Skiver mer senare, måste gå.

Kram

• norrlandsstinta

Hej igen!

Kul att pasiy och kendra också börjat skriva. Välkomna !

Abra - vet ej vilken storlek jag kommer att hamna på. Tänker inte så mycket på det. Spelar ingen roll eftersom jag tycker storleken blev helt perfekt. Skulle inte vilja ha större, tror att jag landar på normal 75 b. Känns helt suveränt efter att knappt fyllt en 75 a innan .

Det som också var himla bra med VK var att vi fick sova över och att de mixade personerna som sov i samma rum så att det skulle "stämma". Jag delade rum med två andra tjejer och det vi hade gemensamt var att vi fött barn, vilka de fyra tjejerna i det andra rummet inte hade. Vi pratade och pratade hela kvällen och peppade varann och bytte erfarenheter. Kanontrevligt hade vi. Sen kollade vi in varandras nya bröst, fotade och skickade mms till pojkvänner mm. Vi hade jättekul, men jag tror att vi hade turen att känna oss extremt pigga när narkoströttheten väl släppt.

Kendra - Apropå ryggbesvär så är det viktigt att orka vara uppe och röra på sig vid vaken tid. Det är ok att ligga på sidan om det känns bra. En tjej i mitt rum gjorde det redan första natten eftersom hon hade så ont i ryggen. Helt ok sa Charles och sköterskorna. Ett annat tips är att placera en stol eller nåt i sängen (ett kort tag alltså) och lägga upp underbenen på den så att du får 90 graders vinkel i höft och knä. Det är en bra avlastande ställning för ryggen.

Trevlig kväll på er!

• norrlandsstinta

Hej, hej!

Björk00: Jag fick på VK rekommendationen att inte köra bil med manuell växellåda förrän 7 dgr efter op så det borde gå bra för dig efter en och en halv vecka.

Ett tips gällande förberedelser är att köpa mycket halvfabrikat och mikromat första dagarna så du slipper hålla på och lyfta kastruller och diska alltför mycket.

Jag är inne på 3:e dagen efter op idag och mår förträffligt bra (efter omständigheterna förståss). Man är ju ingen atlet men värken slipper jag när jag tar det lugnt.

Ni som ska opas på VK - i papperna man fått innan står det att en narkosläkare kommer att ringa upp en vecka innan eller senast kvällen innan. Detta är inte sant. Till de flesta ringer de inte alls om allt sett bra ut innan. Bra att veta bara så man inte blir orolig att nått är fel. Jag och flera med mig påpekade detta så vi hoppas att de ändrar i informationsbladen.

Sköt om er!

• norrlandsstinta

Hej allihopa !

Har varit på semester och inte kunnat skriva eller läsa på länge. Har nu läst ikapp lite. Kul att många skriver!

Abra m fl: Har inte heller någon känsel mellan bröstvårtor och ärr. Hoppas på att känseln kommer tillbaka vilket den troligen gör. När de skär i huden kapar de samtidigt några nerver som bl a har med känseln att göra. Nerverna söker sen nya vägar för att hitta tillbaka till sina gamla "kompisar" och detta kan ta ett tag antar jag.

Det är nu 2,5 v sen jag op:ades. Mår prima och har inte alls ont. Har gått ett par längre promenader (ca 6 km) vilket gick alldeles utmärkt. Kan ännu inte gå lika fort som jag skulle vilja och inte svänga på armarna lika mycket som jag brukar. Skönt att kunna röra sig lite i alla fall. Har även gjort lite lättare styrkeövningar för andra kroppsdelar, ex rumplyft och utfall.

Man får ju inte lyfta mer än 1 kg förrän 3 v efter op. jag tycker inte att lyfta tungt är det som spänner mest i bröstmuskeln utan mer andra aktiviteter/rörelser, ex öppna och stänga bagegeluckan på bilen. Att dra barnvagnen är mycket mer ansträngande än att bära en 11 kg kille nära kroppen. När man trycker ner vagnen och ska svänga den anstränger man bröstmuskeln ordentligt. Konstigt att de inte sa nåt om det. Tur att jag känner min kropp väl och kan tolka dess signaler och tur att folk i min omgivning kan dra vagnen istället.

Stygntagning ALLA: Jag kommer också att ta stygnen själv. Beskriv gärna mer detaljerat hur ni gjorde (har op:at mig på VK). Ska man rengöra ärren direkt när man tagit bort tråden eller bara tejpa över ny tejt? Vad ska man i så fall rengöra med, tvål och vatten eller någon sorts lösning. Är lite orolig över detta. Kommer det att göra ont? Hur ofta ska jag byta tejp sedan? Hilfe

Tack för att ni finns, pussgurkor!

Njut av sommaren!

• norrlandsstinta

Abra: tack för den tydliga beskrivningen av hur jag blir trådfri. Ska nog gå och tesata alldeles strax.

Hej då!

Svar på tråden Bröstförstoring 9